Siły zbrojne

Włosko-brazylijskie transportery Guarani dla Libanu

Fot. André Gustavo Stumpf/flickr/CC BY 2.0.
Fot. André Gustavo Stumpf/flickr/CC BY 2.0.

Włoskie Iveco dostarczy Libanowi kołowe transportery opancerzone VBTP-MR Guarani 6x6. W ramach kontraktu libańskie siły zbrojne wzbogacą się o 10 pojazdów produkowanych w brazylijskiej fabryce koncernu, zlokalizowanej w mieście Sete Lagoas.

Pojazdy pozbawione jakiegokolwiek uzbrojenia mają trafić bezpośrednio do Libanu. Pojawienie się Guarani jest częścią większego kontraktu zbrojeniowego, który został podpisany pomiędzy władzami w Bejrucie i włoskim Iveco. W jego ramach spółka ma dostarczyć w sumie 80 pojazdów wojskowych, kosztujących niemal 30 milionów euro. W skład całej transzy wchodzi wspomniane powyżej 10 KTO Guarani, a także 25 lekkich transporterów opancerzonych LMV, sześć pojazdów MRAP typu MPV, zaś resztę stanowić mają nieuzbrojone ciężarówki.

Maszyny mają trafić na wyposażenie zarówno libańskich sił zbrojnych, jak i innych służb bezpieczeństwa. Jest to już kolejny kontrakt zbrojeniowy, którego celem jest realne i szybkie wzmocnienie, dotychczas zapóźnionych pod względem technicznym libańskich sił zbrojnych. Szczególnie, że Liban coraz mocniej boryka się nie tylko z własnymi problemami bezpieczeństwa wewnętrznego, ale również musi reagować na zagrożenia zewnętrzne płynące z destabilizacji sąsiadującej z nim Syrii.

Pojazdy VBTP-MR Guarani 6x6 powstały pierwotnie jako odpowiedź na zapotrzebowanie sił zbrojnych Brazylii. Szukały one następców wysłużonych i pamiętających lata 70. ubiegłego wieku KTO EE-11 Urutu. Transporter zadebiutował na najważniejszych brazylijskich targach zbrojeniowych LAAD Defence&Security w 2011 r. Pod koniec 2012 r. włoski koncern Iveco dostarczył pierwszą partię Guarani armii brazylijskiej.

Od początków 2014 r. rozpoczął się proces wyposażania i wdrażania nowych KTO do pierwszych jednostek zmechanizowanych, stacjonujących na co dzień w stanie Zachodnia Parana. Obecna produkcja na rzecz Brazylii jest szacowana na 2044 sztuk. Zakłada się również, że Guarani obejmą całą rodzinę wyspecjalizowanych pojazdów. Począwszy od typowego transportera dla piechoty zmechanizowanej, aż po pojazdy dowodzenia, kontroli ognia, wozy ewakuacji medycznej, nośniki moździerzy etc. Powstałe w koprodukcji włosko-brazylijskiej 18 tonowe Guarani są w stanie przewozić do 11 żołnierzy. Jak przystało na pojazdy skierowane pierwotnie dla Brazylii dysponują zdolnościami amfibijnymi.

Brazylijczycy jako wyposażenie bojowe transporterów zakładają zdalnie sterowane wieże UT30 produkcji Elbit Systems/AEL Sistemas, w skład uzbrojenia których wchodzą działka 30 mm oraz sprzężone karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm. Opcjonalnie Guarani mogą być wyposażane również w automatyczne granatniki kalibru 40 mm czy też ciężkie karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm. Obecnie nie wiadomo na jakie konfiguracje uzbrojenia zdecydują się Libańczycy.

(JR)

Komentarze