Siły zbrojne

An-132 poleci w 2016 roku. Ładunek 9 ton i ponad 4 tys. km zasięgu [Wideo]

Fot. Antonow
Fot. Antonow

Ukraiński koncern Antonow i firma Taqnia Aeronautics z Arabii Saudyjskiej zawarły porozumienie dotyczące produkcji samolotów An-132 w tym kraju, a także sprzedaży oraz wsparcia eksploatacji maszyn An-148 i An-178. Dokument podpisano w obecności księcia Turki bin Sauda Mohammeda Al−Sauda, zastępcy ministra obrony Arabii Saudyjskiej. 

Zawarcie porozumienia miało na celu sprecyzowanie podziału prac i kompetencji oraz możliwości produkcyjnych samolotów An-132, które mają być wytwarzane przez Saudów we współpracy z ukraińskim koncernem Antonowa, który jeszcze w tym roku ma ukończyć  prototyp nowej maszyny.

Czytaj też: Kadłub An-132 gotowy. Pierwszy lot jeszcze w tym roku

Będący głęboką modernizacją popularnego średniego samolotu transportowego An-32, nowy An-132 ma charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk. Produkcja ma być realizowana przez zakłady Taqnia Aeronautics w Arabii Saudyjskiej, co stanowi element planu dywersyfikacji dochodów tego kraju, realizowanego przez King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST).

Samolot AN-132 będzie konstrukcją nowoczesną, wyposażoną w silniki Pratt&Whitney Canada PW150 z sześciołopatowymi śmigłami R408 firmy Dowty Propellers Company. W pełni cyfrową awionikę dostarczy koncern Honeywell, a system podtrzymywania życia Liebherr. Szeroko zastosowano w strukturze maszyny nowoczesne stopy i kompozyty.

Szacowane osiągi to m. in. maksymalna prędkość przelotowa 550km/h i pułap 9 tys. metrów. Zasięg przy maksymalnym ładunku o masie 9,2 tony ma wynosić 1270 km. Maksymalny dystans lotu ma natomiast wynosić ponad 4400 km.

Kabina ładunkowa o długości 13,45 m (16,6 wraz z rampą) oraz szerokości 2,4 m pomieści ładunki o objętości 58m3. Planowany ładunek to np. dwa pojazdy opancerzone Panhard VBL, 75 żołnierzy, 46 spadochroniarzy z pełnym wyposażeniem lub 27 rannych na noszach i dwóch specjalistów medycznych. Ładownia wyposażona będzie w tylną rampę oraz wbudowany podnośnik, który umożliwi załadunek ciężkich ładunków w warunkach polowych.

Planowe są również warianty specjalistyczne samolotu An-132, przeznaczone np.  do walki radioelektronicznej, misji patrolowych czy misji morskich, łącznie z wykrywaniem okrętów podwodnych. Pierwszym nabywcą tych samolotów mają być saudyjskie siły zbrojne i służby państwowe. Potencjalnie zakupem samolotów An-132 zainteresowani są nie tylko odbiorcy z Bliskiego Wschodu, ale również z Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Południowej. Wynika to z szerokiego stosowania w tych rejonach samolotów An-32, których An-132 jest bezpośrednim następcą o podobnych walorach użytkowych. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.