Reklama
  • Wiadomości

Rosjanie wprowadzają śmigłowce arktyczne

Lotnictwo morskie Floty Oceanu Spokojnego otrzymało na uzbrojenie nowy śmigłowiec arktyczny Mi-8AMTSZ-WA, którego jedną z cech jest możliwość uruchomienia silników w temperaturze do minus 60°C.

Zgodnie z rosyjską tradycją nowa załoga śmigłowca Mi-8AMTSZ-WA została przywitana przez dowództwo Floty Pacyfiku pieczonym prosiakiem - fot. mil.ru
Zgodnie z rosyjską tradycją nowa załoga śmigłowca Mi-8AMTSZ-WA została przywitana przez dowództwo Floty Pacyfiku pieczonym prosiakiem - fot. mil.ru

Ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej przekazało informację o przejęciu przez Flotę Pacyfiku pierwszego śmigłowca Mi-8AMTSZ-WA. Wcześniej nowy helikopter wykonał przelot z zakładów lotniczych w Ułan Ude do miejscowości Jelizowo w Kraju Kamczackim, gdzie będzie na stałe stacjonował. Flota Pacyfiku otrzymała w ten sposób helikopter sprawdzony i oceniony jako niezawodny, ponieważ w czasie prób wykonano w nim 6 długich przelotów na łączną odległość ponad 4 tysięcy kilometrów.

Mi-8AMTSZ-WA to śmigłowiec specjalnie przygotowany do działania w strefie arktycznej. Wprowadzono w nim szereg zmian konstrukcyjnych, pozwalających na działanie w bardzo niskich temperaturach. Dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wspomagającego napęd główny można np. uruchomić silniki nawet wtedy gdy śmigłowiec stacjonuje poza hangarem i przy sześćdziesięciostopniowym mrozie.

Rosjanie ujawnili, że komora ładunkowa śmigłowca jest wyposażona w dodatkowe warstwy izolacji termicznej oraz specjalną instalację grzewczą do podgrzewania wody, paliwa i oleju. Zadbano również o system łączności i nawigacji, który ma pozwalać na lot po zadanej przed startem trasie, w warunkach bardzo słabej widoczności. Zapas paliwa pozwala śmigłowcom Mi-8AMTSZ-WA na przebywanie w powietrzu przez ponad osiem godzin i wykonywanie przelotów o długości ponad 1400 km.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama