Siły zbrojne

Rosja: Zamiast nowych śmigłowców pokładowych – modernizacja starych

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Rosyjska marynarka wojenna otrzymała kolejną partię zmodernizowanych śmigłowców pokładowych Ka-27M. Jest to kolejny dowód na to, że Rosjanie konsekwentnie realizują proces unowocześniania swojej floty pokładowej. Robią to jednak nie przez zakupy nowych śmigłowców, ale modernizowanie starych.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, proces modernizacji pokładowych śmigłowców Ka-27M zwalczania okrętów podwodnych ma trwać do momentu unowocześnienia wszystkich śmigłowców w linii. Realizacja tego procesu trwa w sposób ciągły, choć z pewnymi opóźnieniami.

Z tego powodu przypuszcza się, że ostatnio przekazane helikoptery Ka-27M pochodzą z partii dziesięciu maszyn, o których modernizacji mówiono rok temu. Tyle samo - dziesięć - śmigłowców ma zostać oddane przez zakłady OAO „Kumiertauskoje awiacionnoje proizwodstwiennoje priedprijatije” (KumAPP) w 2018 r.

Fakt opracowania tych maszyn jeszcze w czasach Związku Radzieckiego nie ma większego znaczenia, Rosjanie bowiem, nie mając środków na wprowadzenie zupełnie nowych rozwiązań, opracowali pakiet modernizacyjny, który pozwala na wymianę dużej części wyposażenia pokładowego na znacznie nowocześniejsze, nie tylko zwiększając możliwości bojowe śmigłowca, ale przede wszystkim bezpieczeństwo jego użytkowania.

Rosyjskie ministerstwo obrony przekazuje coraz więcej informacji na temat zakresu prac prowadzonych na helikopterach Ka-27M. Zasadniczo są one przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych i dlatego mogą przenosić co najmniej cztery lekkie, naprowadzane akustycznie torpedy ZOP typu APR-3E lub cztery naprowadzane akustycznie bomby głębinowe Zagon-1.

Czytaj też: Rosja modernizuje stare śmigłowce pokładowe

By skuteczniej wykorzystywać to uzbrojenie, Rosjanie wprowadzili nową stację hydroakustyczną oraz nową stację radiolokacyjną, zwiększającą prawdopodobieństwo wykrycia nawet niewielkich obiektów nawodnych (np. peryskopów). Wymieniono dodatkowo cały system łączności, m.in. by lepiej przystosować te śmigłowce do prowadzenia działań w ramach grup poszukiwawczo–ratowniczych (operacje SAR).

Helikoptery Ka-27M są napędzane dwoma silnikami TV3-117KM, pozwalającymi na działanie do stanu morza 5 w promieniu ponad 107 Mm od macierzystego okrętu. Śmigłowce te mogą przebywać w powietrzu przez ponad 4,5 godziny – z zachowaniem 45 minut lotu jako zapas.

Komentarze