- Wiadomości
Ratowniczy AW101 wylądował w Norwegii
Koncern Leonardo poinformował o dostawie pierwszego z szesnastu zamówionych śmigłowców AW101, przeznaczonych do wykonywania misji ratowniczych.

Maszynę dostarczono Ministerstwu Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii. 17 listopada śmigłowiec opuścił zakłady Leonardo Helicopters w Yeovil i udał się do bazy lotniczej w Sola na południu Norwegii. Do 2018 roku prowadzone będą próby operacyjne i ewaluacja, a następnie wejdzie on do służby w siłach powietrznych Norwegii.
Norweski program NAWSARH zakłada, że do 2020 roku dostarczonych zostanie szesnaście maszyn, dzięki czemu w każdej z sześciu głównych baz operacyjnych będą mogły stacjonować śmigłowce SAR. AW101 wchodzą w Norwegii w miejsce wiropłatów Sea King, przeznaczonych do wycofania.
Dostarczony Norwegii śmigłowiec dysponuje m.in. wielopanelowym, dookólnym radarem Osprey AESA produkcji Leonardo Airborne and Space Systems, 4-osiowym autopilotem, dwoma wyciągarkami ratowniczymi, reflektorem-szperaczem, głowicą elektrooptyczną czy w pełni zintegrowanymi urządzeniami awioniki i wykonania misji. Maszyna posiada też system wykrywania telefonów komórkowych, system ostrzegania o zbliżaniu się do przeszkody, kompletne stanowisko medyczne oraz konsolę misji.
Czytaj więcej: Krystowski: Mamy dużo argumentów za wyborem AW101 [Defence24.pl TV]
Leonardo zapewni początkowe wsparcie, zarówno jeżeli chodzi o szkolenia jak i części zamienne. W dalszej fazie wsparcie logistyczne świadczone będzie stosownie do potrzeb, aby zapewnić możliwość wykonania 90 000 godzin lotu przez 16 śmigłowców w trakcie piętnastu lat eksploatacji.
Leonardo Helicopters podjął już współpracę z norweskimi firmami: AIM Aviation (w celu zapewnienia usług serwisowych w każdej z sześciu baz) oraz Kongsberg Defence Systems w celu zapewnienia przeglądów i napraw przekładni AW101 w Norwegii. W bazie Sola działa już pełny symulator lotu dla AW101, co pozwoliło na przeprowadzenie serii szkoleń.
AW101 to ciężki śmigłowiec wielozadaniowy, rozwijany przez Leonardo Helicopters. Spółka otrzymała już zamówienia na ponad 220 maszyn tego typu w różnych wersjach. Dysponuje on trzema silnikami i obszerną kabiną, pozwalającą na pomieszczenie ponad 30 rozbitków. Maksymalny zasięg to ponad 1300 km. AW101 jest oferowany w postępowaniach na śmigłowce dla Wojsk Specjalnych oraz maszyny ZOP z możliwością wykonywania misji ratowniczych dla Marynarki Wojennej.
Zobacz też: Culdrose – gniazdo brytyjskich Merlinów [Defence24.pl TV]