Przemysł Zbrojeniowy
Wywrotki dla armii. Wspomogą działania na granicy?
Firma Mack Defense LLC (należąca do Mack Trucks Inc. będącego częścią Volvo Group) poinformowała o otrzymaniu kolejnego zamówienia na wywrotki Mack Defense M917A3 Heavy Dump Trucks (HDT). Tym razem Siły Zbrojne USA pozyskają 103 pojazdy tego typu.
Dodatkowe pojazdy są częścią przyznanego w 2018 r. kontraktu ze stałą ceną o wartości 296 mln USD i siedmioletnim okresem ważności, co pozwala na zakup do 683 ciężarówek. W ramach tego nowego zamówienia 74 wywrotki HDT zostaną zakupione z budżetu prezydenckiego, a 29 zostanie zakupionych przez Gwardię Narodową. Wcześniej Siły Zbrojne USA zamówiły w łącznie 446 ciężarówek M917A3 HDT. Poprzednie zamówienie na wywrotki Macka w ilości 135 pojazdów miało miejsce w sierpniu 2023 roku.
Mack Defense M917A3 HDT bazuje na podwoziu modelu Mack Granite, w którym wprowadzono modyfikacje w celu spełnienia wymogów wojskowych użytkowników. Dotyczą one m.in. zastosowania wytrzymalszych tylnych osi, napędu na wszystkie koła (8x8) oraz zwiększenia prześwitu.
W konfiguracji 8×8 ciężarówka Macka ma masę całkowitą 42,9 t oraz ładowność do 27 ton. Klasyczna kabina umieszczona za silnikiem jest dwumiejsowa. Ogrzewana stalowa tylnozsypowa wywrotka może pomieścić 13.76 m³ ładunku.
Podwozie firmy Mack umożliwia przekształcenie pojazdu w wielozadaniową platformę służącą wojskowym potrzebom wsparcia logistycznego i taktycznego.
Pojazd jest wyposażony w moduł sterujący z ekranem dotykowym, który dostarcza informacje związane z pracą podzespołów ciężarówki oraz bezpieczeństwem. Moduł daje kierowcy kontrolę nad tylną klapą, plandeką, mechanizmem przechyłu, termostatycznym systemem ogrzewania nadwozia, systemem kontroli ładunku i przechyłomierzem.
Mack M917A3 HDT jest wyposażony w 13-litrowy silnik wysokoprężny Mack MP8, który osiąga maksymalną moc 440 KM. Współpracuje on z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Allison 4500 5. generacji oraz przekładnią rozdzielczą Meritor MTC-3220FV. Meritor jest również producentem zastosowanych w ciężarówce osi, przednia to Meritor MX-810 zawieszona na półeliptycznych resorach piórowych. Z kolei z tyłu zastosowano trzy osie Meritor ProTecTM 5000 Series z zawieszenie pneumatycznym Primaax EX o wysokiej stabilności.
Warto zauważyć, że stosowane przez amerykańskie instytucje odpowiedzialne za zakupy umowy ramowe ze stałą lub zmienna ceną są korzystne zarówno dla zamawiającego, jak i strony przemysłowej. Zapewniają one ciągłość dostaw, dzięki utrzymaniu zdolności do produkcji (w tym także łańcuchów dostaw części i podzespołów) danego typu sprzętu co najmniej przez okres obowiązywania kontraktu. Są też korzystne dla producentów, gdyż pozwalają na inwestycje będąc pewnego rodzaju gwarancją ciągłości zamówień.
Chyżwar
Od razu widać, że to nie jest śmieszny zmilitaryzowany MAN TGS 33.510 z wywrotką na garbie.
Ma_XX
tak, tak - gruz i piasek wymaga pancernej kabiny, systemu ochrony przed dronami i parasola z Patriotów :D