Przemysł Zbrojeniowy
Współczesna produkcja kół zębatych
Koła zębate to najważniejszy element przekładni, czyli mechanizmu umożliwiającego przenoszenie ruchu i jednoczesną zmianę jego parametrów takich, jak prędkość i siła. Bez kół zębatych niesamowicie trudne byłoby optymalne wykorzystanie wszelkiego rodzaju silników znajdujących się w wielu maszynach z którymi mamy styczność na przestrzeni naszego życia.
Artykuł sponsorowany, przygotowany przez Zakład Kół Zębatych s.c.
Metody produkcji kół zębatych znacznie różnią się od typowych metod obróbki skrawaniem, którą trudzi się wiele przedsiębiorstw na całym świecie. Pomijając zastępcze metody produkcji kół zębatych, które najczęściej wiążą się ze słabą jakością wykonania i długim czasem wytwarzania, jest to dziedzina wymagająca użycia maszyn specjalistycznych, skonstruowanych tylko i wyłącznie do produkcji kół zębatych lub wałów z uzębieniem. Na przestrzeni lat maszyny i same procesy wytwarzania kół zębatych zostały doprowadzone niemal do perfekcji, oferując krótki czas wykonania uzębienia oraz narzędzia umożliwiające wykonanie uzębienia wysokiej jakości oraz ich długą żywotność.
Czytaj też
Z takich zdobyczy nauki i techniki korzysta firma Zakład Kół Zębatych znajdująca się na Dolnym Śląsku. Jest to firma posiadająca wieloletnie doświadczenie w produkcji precyzyjnych szlifowanych elementów przekładni.
Wykonanie kół zębatych w większości przypadków odbywa się najpierw poprzez obróbkę zgrubną a następnie wykańczającą. Obróbka zgrubna ma na celu usunięcie największej części zbytecznego materiału i nadanie zębom wstępnego kształtu. Zakład Kół Zębatych wykorzystuje do tego celu nowoczesne sterowane numerycznie frezarki obwiedniowe lub frezarki pięcioosiowe z innowacyjną funkcją power skiving. Metoda obwiedniowa polega na odwzorowaniu zarysu zęba poprzez kolejne położenia ostrzy skrawających natomiast power skiving polega na frezowaniu uzębienia dzięki zsynchronizowanej pracy stołu obrotowego i narzędzia którego praca przypomina połączenie procesów dłutowania i wyżej opisanej metody obwiedniowej.
Czytaj też
Przenoszenie dużych obciążeń możliwe jest dzięki odpowiednio wykonanej obróbce cieplnej której poddaje się elementy przed obróbką wykańczającą. Ma ona zapewnić miękki plastyczny rdzeń i twardą odporną na ścieranie powierzchnie zewnętrzną. Do tego celu Zakład Kół Zębatych zbudował własną hartownię umożliwiającą wykonanie procesów normalizacji, ulepszania, hartowania, nawęglania, odpuszczania oraz azotowania.
Obróbka wykańczająca pozwala uzyskać docelowy, dokładnie odwzorowany kształt ewolwenty i wykonywana jest na specjalistycznych obrabiarkach. Do obróbki wykańczającej firma mieszcząca się w Oleśnicy wykorzystuje specjalistyczne sterowane numerycznie szlifierki do kół zębatych. Odpowiednio obciągnięte ściernice profilowe lub obwiedniowe pozwalają uzyskać wymagany profil zęba.
Kontrola jakości to ostatni etap produkcji. Do tego celu przedsiębiorstwo opisane w artykule wykorzystuje maszyny CMM (Coordinate-Measuring Machine) o budowie przystosowanej do pomiaru kół zębatych. Maszyny takie posiadają dokładność pomiarową do 0,0001mm co pozwala jednoznacznie określić klasę dokładności wykonanego uzębienia.
Firma Zakład Kół Zębatych wspiera wiele inicjatyw studenckich. Jedną z nich jest koło naukowe PWR Racing Team mające swoją siedzibę na politechnice Wrocławskiej. W najnowszej konstrukcji zespołu wyścigowego z Wrocławia znalazły się dwie przekładnie planetarne o bardzo niewielkich rozmiar mieszczące się w piastach kół gdzie współpracują z dwoma silnikami elektrycznymi umożliwiającymi dowolne rozdzielenie momentu obrotowego w zakrętach.
Czytaj też
Artykuł sponsorowany, przygotowany przez Zakład Kół Zębatych s.c.
salvator
W latach 80-tych, tuż po maturze, jako technik obróbki skrawaniem, zatrudniłem się jako tokarz-frezer w jednej z firm. Trzaskałem tam koła zębate, jak z rękawa. Na frezarce obwiedniowej prod. NRD, i na strugarce prod. polskiej z 1968 r. Nie bardzo rozumiem, na czym ta innowacyjność wyżej opisanej fir my ma polegać. Fakt współcześnie produkcja kół zębatych na pewno jest łatwiejsza. Przy maszynie nie musi stać fachowiec, tylko operator maszyny CNC - załadować materiał i narzędzia, uzupełnić chłodziwo i oleje, wklepać program, włączyć start.. Poprawność obróbki sprawdzi laserowy skaner, program przygotuje inżynier w biurze. Jak myślicie, gdzie produkowano koła zębate do przekładni pojazdów produkowanych w Polsce ? Do wszystkich czołgów, samochodów, autobusów, koparko-ładowarek, statków, okrętów, dźwigów ? Ano w Polsce. A teraz jest to innowacja. Brawo.
X
Tu musiały być szczególnie nienawistne komentarze, bo nie ma ani jednego...