Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wiemy kto stworzy nowy radar F-35

Autor. Lockheed Martin

Firma Northrop Grumman poinformowała, że będzie dostarczycielem nowego radiolokatora dla samolotów wielozadaniowych 5. Generacji F-35. AN/APG-85 zastąpi pod koniec dekady instalowane obecnie w tych maszynach radary AN/APG-81, co dodatkowo zwiększy możliwości bojowe Lightningów II.

Reklama

Northrop Grumman podaje, że w konstrukcji nowego radaru zostaną wykorzystane najnowsze technologie wykorzystywane do utrzymania „przewagi w powietrzu". Nie podaje się przy tym szczegółów, jednak można zakładać, że chodzi m.in. o zastosowanie technologii azotku galu i osiągnięcie dzięki temu większego zasięgu rozpoznania i lepszej rozdzielczości w pokładowym radare kierowania ogniem klasy AESA. Oczywiście dotychczas montowany AN/APG-81 to także radiolokator z aktywni skanowanym szykiem antenowym, ale jest to urządzenie projektowane począwszy od 2001 roku i same jego założenia zaczynają być dzisiaj anachroniczne. Przynajmniej w porównaniu z tym co może dostarczyć współcześnie dostępna technologia.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Nowy radar ma pasować do „wszystkich wersji F-35", przy czym nadal nie jest jasne, czy chodzi o wersje A, B i C, czy starsze i nowsze warianty F-35.

Northrop Grumman podkreśla jednocześnie w komunikacie na temat nowego radaru, że jest on odpowiedzialny także za wiele innych elementów F-35. Wymienia tutaj „część innych sensorów", pokrycia skrzydeł i centropłata, awionikę, systemy misji, oprogramowanie do planowania misji, systemy szkoleniowe dla pilotów i członków personelu naziemnego, sprzęt do testowania samolotu pod kątem zdolności do prowadzenia walki radioelektronicznej i rozwiązania będące elementem technologii stealth.

Reklama

Komentarze (2)

  1. Macorr

    Ruskie to nawet do poziomu poprzedniego nie doszły...

    1. farfozel

      Są z 15 lat do tyłu .

    2. Czytelnik D24

      @farfozel Patrząc przez pryzmat tego co się dzieje na Ukraine to raczej 30 lat.

  2. Put-in-puta

    Ruskie są fantazją całkiem ok., nawet do przodu potrafią być. Tylko ta dzicz wokół i materiały drogie. To system finansowania ich dobija (całe szczęście).

Reklama