- Wiadomości
W Rosji rozpoczęto budowę „korweto-fregaty” „Dierzkij”
W stoczni „Siewiernaja Wierf” w Sank Petersburgu odbyła się uroczystość położenia stępki pod pierwszą korwetę projektu 20386 „Dierzkij”. Ta klasyfikacja jest o tyle dziwna, że według ujawnionych danych ma mieć ona wyporności około 3400 ton.

Ceremonia rozpoczęcia budowy okrętu odbyła się w ramach obchodów 320-lecia Floty Rosyjskiej. Zgodnie z rozkazem dowódcy Wojennomorskiego Fłota admirała Władimira Koroljewa nowa korweta otrzymała nazwę „Dierzkij” [„Zuchwały”]. Projekt korwety został opracowany w Biurze konstrukcyjnym „Ałmaz” w Sankt Petersburgu. Rysunki, jakie z tej okazji opublikowano, pokazują okręt, którego kształt został podporządkowany technologia stealth. Rosjanie założyli więc zmniejszenie pól fizycznych okrętu – w tym przede wszystkim skutecznej powierzchni odbicia.
Według rosyjskiego ministerstwa obrony okręt ma być wyposażony w „nowoczesne uzbrojenie przeciwokrętowe oraz zwalczania okrętów podwodnych i rakietowy system przeciwlotniczy”. Zaplanowano również wykorzystanie silników (dwie turbiny gazowe M90FR o mocy 27500 KM i dwa silniki elektryczne o mocy po 2200 KM) i radarów produkcji rosyjskiej, możliwość przenoszenia śmigłowca oraz bezzałogowych aparatów latających.
Więcej szczegółów na temat uzbrojenia przekazano na oficjalnej stronie stoczni „Siewiernaja Wierf”. Z opublikowanej tam notatki wynika, że okręt ma zwalczać jednostki nawodne za pomocą „rakiet skrzydlatych”, okręty podwodne z wykorzystaniem torped małego kalibru, a ponadto ma być zdolny do wsparcia ogniem artyleryjskim działania własnych wojsk na lądzie (będzie tam więc armata o kalibrze co najmniej 100 mm).
Założeniem projektantów korwet projektu 20386 było ograniczenie załogi poprzez szeroko pojętą automatyzację, zwiększenie zasięgu z możliwością długotrwałego działania na pełnym morzu oraz modułowa konstrukcja wyposażenia, co ma pozwolić na łatwe rozszerzenie zakresu zadań stawianych tym okrętom.
Jeszcze przed rozpoczęciem budowy „Dierzkij”, Rosjanie poinformowali, że korweta projektu 20386 to rozwiniecie okrętu projektu 20385 typu Griemiaszczij (który miał zastąpić korwety starszego projektu 20380 typu Strieguszczij). W stoczni „Siewiernaja Wierf`” w Sankt Petersburgu rozpoczęto nawet budowę dwóch takich jednostek: 1 lutego 2012 r., położono stępkę pod okręt „Griemiaszczij” i 25 lipca 2013 r. pod okręt „Prowornyj”.
W międzyczasie okazało się jednak, że korwety Griemiaszczij były jednostkami zbyt uzależnionymi od komponentów dostarczanych z zagranicy. Dlatego, gdy rozpoczęły się sankcje za aneksję Krymu, Rosjanie musieli całkowicie zmienić konstrukcję i w ten sposób powstał okręt projektu 20386. Jest to w rzeczywistości zupełnie nowa jednostka, o wyporności 3400 ton, długości 109 m, szerokości 13 m, prędkości maksymalnej 30 w, zasięgu 5000 Mm i załodze liczącej 80 osób. Dla porównania korwety projektu 20385 mają wyporność około 2200 ton.
Nadbudówki korwety „Dierzkij” będą wykonane z kompozytów. Założono przy tym stworzenie specjalnych włazów ładunkowo-technicznych, zakrywanych wtapiającymi się w burty płytami (technologia stealth). Wiadomo również, że załoga okrętu, który ma być przekazany siłom morskim Rosji w 2021 r., będzie przygotowywana w Zjednoczonym Centrum Szkolnym rosyjskich sił morskich w Sankt Petersburgu.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]