- Wiadomości
Ukraiński Nowator-2 ponownie na targach w Kielcach
Ukraińskie pojazdy opancerzone Nowator-2 ponownie zawitały na targi MSPO. Nowością w tym roku jest ulokowany na stoisku stowarzyszenia NAUDI samochód w odmianie centrum dowodzenia ognia przeciwlotniczego.

Autor. Adam Świerkowski / Defence24
Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego obecnych było wiele ukraińskich rozwiązań produkcji przeznaczonych dla sił zbrojnych oraz formacji mundurowych. Wśród nich należałoby wymienić przede wszystkim armatohaubicę 2S22 Bohdana, dla której był to debiut na polskiej ziemi.
Obok niej w ramach stoiska ukraińskiego prywatnego stowarzyszenia producentów sprzętu wojskowego NAUDI ulokowani zostali bohaterowie tego artykułu, czyli dwa pojazdy opancerzone Nowator-2, będące ulepszoną wersją samochodu opracowanego przez firmę Ukrajinśka Bronetechnika (Ukrainian Armor). Pewną nowością był tutaj egzemplarz skonfigurowany jak znany już wóz dowodzenia, jednak doposażono go w system Krechet.

Autor. Adam Świerkowski / Defence24
Ma on pozwalać na stworzenie z pojazdu mobilnego centrum dowodzenia obroną przeciwlotniczą. Wspomniany system pozwala na fuzję danych otrzymywanych z różnych systemów łączności oraz radarów, ich przetwarzanie oraz wysyłanie informacji na temat wykrytych i śledzonych celów do poszczególnych grup ogniowych. Pozwala to na zwiększenie skuteczności oraz elastyczności ukraińskich jednostek przeciwlotniczych, takich jak mobilne grupy ogniowe lub systemy OPL krótkiego zasięgu.

Autor. Adam Świerkowski / Defence24
Obok niego ulokowany został Nowator-2 w konfiguracji pozwalającej na przewożenie nie tylko żołnierzy, ale także dodatkowego wyposażenia w przedziale ładunkowym. Prezentowana ponownie w Kielcach i wdrożona do ukraińskiej armii ulepszona wersja Nowatora cechuje się m.in. wydłużonym o 10 cm kadłubem oraz zwiększoną do 10 ton masą. Bazą dalej jest podwozie popularnego na całym świecie Forda F-550 z napędem 4x4. Jednostkę napędową stanowi turbodoładowany silnik Diesla o mocy 300 KM pozwalający osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 120 km/h.

Autor. Adam Świerkowski / Defence24
Zasięg operacyjny określono na 500 km. Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 0,75 m. Opancerzona kabina zapewnia ochronę na poziomie 1 według normy STANAG 4569, zarówno w zakresie ochrony przed ostrzałem, jak i ładunkami wybuchowymi. Podobnie jak większy pojazd Warta, Nowator umożliwia dopasowanie konfiguracji wozu do potrzeb klienta (nawet do poziomu 3 według normy STANAG 4569).
Dzięki temu pojazd może wykonywać zadania transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, pojazdu rozpoznawczego czy rakietowego niszczyciela czołgów wyposażonego w pociski przeciwpancerne Korsar kalibru 107 mm lub Stugna-P/Skif kal. 130 lub 152 mm.
Zobacz też
Opisywany wariant został na targach MSPO wyposażony w opancerzone stanowisko strzeleckie typu otwartego, które może zostać wyposażone w różnego typu karabiny maszynowe, w tym te wielkokalibrowe, takie jak NSWT kalibru 12,7 mm lub granatnika automatycznego kal. 30 lub 40 mm. Istnieje także możliwość montażu na stropie pojazdu zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia wyposażonego we wspomniane uzbrojenie lub nawet armaty automatyczne kal. 20-30 mm.
Nowator-2 w odmianie wozu dowodzenia obroną powietrzną nie miał stanowiska strzeleckiego lub też znajdował się tam tylko uchwyt na karabin maszynowy. Producent pojazdu zadeklarował, że planowane jest podwojenie jego produkcji w tym roku.

Autor. Adam Świerkowski / Defence24
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu