Ekspozycja spółki PIT-RADWAR S.A. na MSPO jest dowodem, że polskie firmy dysponują możliwością opracowania i integrowania podstawowych grup komponentów składających się zarówno na złożony system obrony powietrznej (OP), system obrony nadbrzeżnej jak i system rozpoznawczy wykorzystujący bezzałogowe statki powietrzne.
Ekspozycja PIT-RADWAR S.A. obejmuje kilka grup produktów opracowanych i produkowanych przez tę spółkę, wchodzących w skład systemu obrony powietrznej i nadbrzeżnej (radary aktywne, system identyfikacji radiolokacyjnej swój- obcy, komponenty dowodzenia i kontroli C2, systemy rakietowe i artyleryjskie bardzo krótkiego zasięgu) oraz bezzałogowy system lotniczy BSL E-310.
Na tle prezentowanego schematu integracji systemu obrony powietrznej, zwracał uwagę zdalnie sterowany artyleryjski system przeciwlotniczy HYDRA oparty na armacie kalibru 35 mm, reprezentant grupy efektorów. System ten przy współpracy z jednostką dowodzenia zestawu OPL, bądź autonomicznie, może tworzyć niezwykle efektywny środek ogniowy.
Również interesującą, acz niezbyt widoczną ze względu na niewielkie rozmiary, pozycją wystawy były interrogatory i transpondery zgodne z systemem IFF Mark XIIA. Jest to system identyfikacji swój-obcy uwzględniający wymagania natowskich i cywilnych norm międzynarodowych, łącznie z tzw. modem 5 i S. System pozwala na pracę z najwyższym poziomem bezpieczeństwa.
Dwa z zaprezentowanych transponderów umożliwiają pracę w tzw. trybie odwróconego IFF (RIFF). Polega on na tym, że transponder (urządzenie odzewowe) występuje w roli interrogatora (urządzenia zapytującego), a zatem rozpoznanie i identyfikacja może przebiegać dwukierunkowo. Przedstawione urządzenia są przeznaczone do instalacji na platformach powietrznych, lądowych i morskich.
Nowością w ofercie PIT-RADWAR S.A., prezentowaną na tegorocznym stoisku, jest bezzałogowy system lotniczy BSL E-310 zaprojektowany w oparciu o bezzałogową platformę E-310. Może on wykorzystywać zarówno sensory optoelektroniczne, jak i radarowe ( w tym miniSAR - w niekorzystnych warunkach atmosferycznych), pozwalające na działanie zarówno w dzień, jak i w nocy.
BSL E-310 może być wykorzystywany w misjach rozpoznawczych (do prowadzenia rozpoznania obszaru i działań przeciwnika, kierowania ogniem artylerii i rakiet, wykrywania obiektów pływających), a także jako narzędzie do monitorowania dużych obszarów lądowych i akwenów morskich, granic, elementów infrastruktury, do obserwacji i oceny klęsk żywiołowych, itp.
System charakteryzuje się krótkim czasem przygotowania do lotu, dobrymi parametrami czasu trwania misji i jest w pełni kompatybilny z systemami dowodzenia użytkowanymi przez Siły Zbrojne RP.
Jest to system niezależny od infrastruktury naziemnej. Start dronu zapewnia przewoźna wyrzutnia, a lądowanie odbywa się na płozach bądź z wykorzystaniem spadochronu. System jest mobilny, przewożony samochodem średniej ładowności. W jego skład wchodzi platforma bezzałogowa E-310, naziemna Stacja Kontroli Misji (SKM), wymienne sensory, pozwalające na konfiguracje systemu zgodnie z wymaganiami użytkownika, wyrzutnia pneumatyczna oraz moduł szkoleniowo-treningowy.
System łączności zapewnia przekazywanie informacji z dronu w czasie rzeczywistym z możliwością kodowania informacji i posiada wysoki stopień odporności na zakłócenia.
Ze względu na małą skuteczną powierzchnię odbicia i niewielkie pole termiczne, możliwość wykrycia platformy i jej zniszczenia przez przeciwnika jest bardzo mała. Dron docelowo będzie wyposażony w silnik hybrydowy, co zapewni jego ciche przemieszczanie się nad obszarem prowadzenia rozpoznania. W przypadku utraty łączności platforma samodzielnie przechodzi w tryb autonomiczny i może powrócić do obszaru zdefiniowanego przed startem.
Bezzałogowy samolot E-310 o wymiarach 5,4 m (rozpiętość skrzydeł), 2,8 m (długość) i 0,7 m (wysokość) może latać z prędkością 120-180 km/h w promieniu 150 km na pułapie do 5000 m. Platforma o wadze startowej 80-90 kg ma możliwość przenoszenia ładunku użytecznego do 20 kg. Zapas paliwa pozwala na czas lotu do 15 godzin.
aa
Na hydrę wojsko kreci nosem, że powinna mieć dwie lufy. Tylko że z naszym wojskiem jest tak, że pewnie powstanie prototyp z dwiema lufami, a oni powiedzą że to zbyt drogo i chcą z jedną ;) Cała operacja będzie się ciągnęła latami.
jaan
Doskonałe.
Generał
"System łączności zapewnia przekazywanie informacji z dronu w czasie rzeczywistym z możliwością kodowania informacji i posiada wysoki stopień odporności na zakłócenia." - A specyficznie jaki? Jakich informacji? W promieniu 150 km? W jakim paśmie i ile MB/s?
weteran
Tajemnica wojskowa kolego za dużo chcecie wiedzieć.
radon
Hydra powinna mieć osłonę przed złymi warunkami atmosferycznymi.
ddd
Hydre powinny odrazu kupić w dużej ilości!!!
antonlraf
Hydrę powinno się zintegrować z podwoziem Jelcza i systemem kierowania ogniem oraz radarem , utworzyć z takich pojazdòw baterię p_lot w pododziałach zmotoryzowanych .Super wsaźnik koszt efekt.
Zdzichu
Niegłupi naród.