Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Spółka PIT-RADWAR S.A. na MSPO

Ekspozycja spółki PIT-RADWAR S.A. na MSPO jest dowodem, że polskie firmy dysponują możliwością opracowania i integrowania podstawowych grup komponentów składających się zarówno na złożony system obrony powietrznej (OP), system obrony nadbrzeżnej jak i system rozpoznawczy wykorzystujący bezzałogowe statki powietrzne.

Ekspozycja PIT-RADWAR S.A. obejmuje kilka grup produktów opracowanych i produkowanych przez tę spółkę, wchodzących w skład systemu obrony powietrznej i nadbrzeżnej (radary aktywne, system identyfikacji radiolokacyjnej swój- obcy, komponenty dowodzenia i kontroli C2, systemy rakietowe i artyleryjskie bardzo krótkiego zasięgu) oraz bezzałogowy system lotniczy BSL E-310.

Na tle prezentowanego schematu integracji systemu obrony powietrznej, zwracał uwagę zdalnie sterowany artyleryjski system przeciwlotniczy HYDRA oparty na armacie kalibru 35 mm, reprezentant grupy efektorów. System ten przy współpracy z jednostką dowodzenia zestawu OPL, bądź autonomicznie,  może tworzyć niezwykle efektywny środek ogniowy.

Zdalnie sterowany artyleryjski system przeciwlotniczy HYDRA oparty na armacie 35 mm – fot. Defence24.pl

Również interesującą, acz niezbyt widoczną ze względu na niewielkie rozmiary, pozycją wystawy były interrogatory i transpondery zgodne z systemem IFF Mark XIIA. Jest to system identyfikacji swój-obcy uwzględniający wymagania natowskich i cywilnych norm międzynarodowych, łącznie z tzw. modem 5 i S. System pozwala na pracę z najwyższym poziomem bezpieczeństwa.

Dwa z zaprezentowanych transponderów umożliwiają pracę w tzw. trybie odwróconego IFF (RIFF). Polega on na tym, że transponder (urządzenie odzewowe) występuje w roli interrogatora (urządzenia zapytującego), a zatem rozpoznanie i identyfikacja może przebiegać dwukierunkowo. Przedstawione urządzenia są przeznaczone do instalacji na platformach powietrznych, lądowych i morskich.

BSL E-310 – fot. Defence24.pl

Nowością w ofercie PIT-RADWAR S.A., prezentowaną na tegorocznym stoisku, jest bezzałogowy system lotniczy BSL E-310 zaprojektowany w oparciu o bezzałogową platformę E-310. Może on wykorzystywać zarówno sensory optoelektroniczne, jak i radarowe ( w tym miniSAR - w niekorzystnych warunkach atmosferycznych), pozwalające na działanie zarówno w dzień, jak i w nocy.

BSL E-310 może być wykorzystywany w misjach rozpoznawczych (do prowadzenia rozpoznania obszaru i działań przeciwnika, kierowania ogniem artylerii i rakiet, wykrywania obiektów pływających), a także jako narzędzie do monitorowania dużych obszarów lądowych i akwenów morskich, granic, elementów infrastruktury, do obserwacji i oceny klęsk żywiołowych, itp.

Wyrzutnia systemu BSL E-310 – fot. PIT-RADWAR S.A.

System charakteryzuje się krótkim czasem przygotowania do lotu, dobrymi parametrami czasu trwania misji i jest w pełni kompatybilny z systemami dowodzenia użytkowanymi przez Siły Zbrojne RP.

Jest to system niezależny od infrastruktury naziemnej. Start dronu zapewnia przewoźna wyrzutnia, a lądowanie odbywa się na płozach bądź z wykorzystaniem spadochronu. System jest mobilny, przewożony samochodem średniej ładowności. W jego skład wchodzi platforma bezzałogowa E-310, naziemna Stacja Kontroli Misji (SKM), wymienne sensory, pozwalające na konfiguracje systemu zgodnie z wymaganiami użytkownika, wyrzutnia pneumatyczna oraz moduł szkoleniowo-treningowy.

System łączności zapewnia przekazywanie informacji z dronu w czasie rzeczywistym z możliwością kodowania informacji i posiada wysoki stopień odporności na zakłócenia.

Moment startu dronu BSL E-310 – fot. PIT-RADWAR S.A.

Ze względu na małą skuteczną powierzchnię odbicia i niewielkie pole termiczne, możliwość wykrycia platformy i jej zniszczenia przez przeciwnika jest bardzo mała. Dron docelowo będzie wyposażony w silnik hybrydowy, co zapewni jego ciche przemieszczanie się nad obszarem prowadzenia rozpoznania. W przypadku utraty łączności platforma samodzielnie przechodzi w tryb autonomiczny i może powrócić do obszaru zdefiniowanego przed startem.

Bezzałogowy samolot E-310 o wymiarach 5,4 m (rozpiętość skrzydeł), 2,8 m (długość) i 0,7 m (wysokość) może latać z prędkością 120-180 km/h w promieniu 150 km na pułapie do 5000 m. Platforma o wadze startowej 80-90 kg ma możliwość przenoszenia ładunku użytecznego do 20 kg. Zapas paliwa pozwala na czas lotu do 15 godzin.

Reklama

Komentarze (5)

  1. aa

    Na hydrę wojsko kreci nosem, że powinna mieć dwie lufy. Tylko że z naszym wojskiem jest tak, że pewnie powstanie prototyp z dwiema lufami, a oni powiedzą że to zbyt drogo i chcą z jedną ;) Cała operacja będzie się ciągnęła latami.

    1. jaan

      Doskonałe.

  2. Generał

    "System łączności zapewnia przekazywanie informacji z dronu w czasie rzeczywistym z możliwością kodowania informacji i posiada wysoki stopień odporności na zakłócenia." - A specyficznie jaki? Jakich informacji? W promieniu 150 km? W jakim paśmie i ile MB/s?

    1. weteran

      Tajemnica wojskowa kolego za dużo chcecie wiedzieć.

  3. radon

    Hydra powinna mieć osłonę przed złymi warunkami atmosferycznymi.

  4. ddd

    Hydre powinny odrazu kupić w dużej ilości!!!

    1. antonlraf

      Hydrę powinno się zintegrować z podwoziem Jelcza i systemem kierowania ogniem oraz radarem , utworzyć z takich pojazdòw baterię p_lot w pododziałach zmotoryzowanych .Super wsaźnik koszt efekt.

  5. Zdzichu

    Niegłupi naród.

Reklama