Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rosyjskie śmigłowce transportowe dla Białorusi

Fot. russianhelicopters.aero
Fot. russianhelicopters.aero

Nowe śmigłowce transportowe Mi-8MTV-5, pochodzące z rosyjskiej fabryki w Kazaniu trafią do białoruskich sił zbrojnych. Mają one za zadanie realnie zwiększyć możliwości działania wojsk naszego wschodniego sąsiada.

Białoruskie ministerstwo obrony podpisało właśnie umowę na zakup śmigłowców transportowych z firmą Rosyjskie Helikoptery. W jej ramach, w latach 2016-17, Białoruś ma wzbogacić się o 12 maszyn Mi-8MTV-5. Jak podkreślił CEO Rosyjskich Helikopterów Alexander Mikheev, strona białoruska jest ważnym partnerem dla Rosji, stąd tak ważną rolę odgrywa obecna współpraca w zakresie technologii lotniczych. Oficjalnie, samo podpisanie kontraktu ma również umocnić przyjacielskie relacje pomiędzy Moskwą i Mińskiem w ramach ich bilateralnej współpracy, a także wzmocnić współpracę biznesową pomiędzy partnerami biznesowymi. Trzeba podkreślić, że z racji podpisanej jeszcze w 2009 r. umowy o współpracy w zakresie technologii wojskowych, nowe białoruskie śmigłowce Mi-8MTV-5 będą dostarczane na tych samych zasadach oraz będą tak samo skonfigurowane jak te, które trafiają do sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej.

Maszyny Mi-8MTV-5 są sprawdzonymi i wysoko cenionymi śmigłowcami transportowymi. Oprócz przerzutu wojska są zdolne również do przenoszenia różnych wariantów klasycznego uzbrojenia powietrze-ziemia. Można w tym kontekście zwrócić uwagę na rakiety S-8, karabiny maszynowe PKT. Na co dzień ich produkcja odbywa się w słynnej fabryce w Kazaniu, stolicy Tatarstanu. Zamówione przez Białoruś śmigłowce mają zostać, zgodnie ze stanowiskiem Rosyjskich Helikopterów, wyposażone w najnowszą awionikę, systemy komunikacji radiowej oraz specjalistyczne wyposażenie pokładowe, oferowane przez producenta.

Ogłoszenie kontraktu nastąpiło 16 czerwca w Moskwie, w trakcie trwania specjalistycznego forum „Armia-2015”. Samo Forum jest zaplanowane w dniach 16-19 czerwca, w Moskwie/Kubince, a jego głównym organizatorem jest ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej. Idea Forum zakładała stworzenie miejsca do wymiany informacji oraz demonstracji możliwości przemysłu zbrojeniowego, prezentacji najnowszej broni oraz wyposażenia, przede wszystkim pochodzącego od rosyjskich producentów. Jednak w jego trakcie zakładane jest również wspieranie współpracy z partnerami zewnętrznymi czy też, jak pokazuje przykład Białorusi, podpisywanie kontraktów na zakup rosyjskiego uzbrojenia.

Firma Rosyjskie Helikoptery powstała w 2007 r., a jej siedziba mieści się w Moskwie. Należy ona do państwowego przedsiębiorstwa Rostec. Jest uznawana za jednego najważniejszych globalnych graczy na rynku śmigłowców. Mi-8 w wersji MTV-5 są produkowane, jak już wspominano powyżej w Kazaniu, a wersja AMT Sh w fabryce Ułan-Ude w Buriacji. Firma Rosyjskie Helikoptery rozwija obecnie m.in. wersję Mi-8AMT Sh-V specjalnie zmodyfikowaną do działań w rejonach arktycznych. Produkty Rosyjskich Helikopterów trafiają w głównej mierze na rynek rosyjski, a największymi odbiorcami są tamtejsze ministerstwa (obrony, spraw wewnętrznych czy też ds. obrony cywilnej, sytuacji nadzwyczajnych i usuwania skutków klęsk żywiołowych), służby jak i wielkie przedsiębiorstwa np. z sektora energetyki. W zeszłym roku Rosyjskie Helikoptery odnotowały wzrost przychodów, dostarczając swoim odbiorcom niemal 271 maszyn.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. podatnik

    Dużo lepsze od tego co kupiliśmy a na dodatek dużo tańsze. :(

    1. SoT

      Raczej niewiele lepsze od tego co zastępujemy ;-)

    2. gosc1

      Gdyby nie uwarunkowania polityczne to nie widziałbym przeszkód, aby Polska zakupiła nowe wersje Mi-8/17 w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe. Wystarczy porozmawiać z dotychczasowymi pilotami tych śmigłowców w Polskich Siłach Zbrojnych - oni po prostu uwielbiają te maszyny, mechanicy również je chwalą ze względu na niezawodność i łatwość naprawy

    3. Gienek

      Fantazje widać, że masz człowieku !

  2. Krzysiek

    Mam pytanie Czy jest możliwośc produkcji przez Polskę i Ukrainę w kooperacji śmigłowców rodziny Mi-8/17 ? Chodzi mi o produkcję bez udziału Rosji z Ukraińskimi silnikami i Polską elektroniką, systemami, śmigłami etc , najlepiej na terenie Polski lub Ukrainy. Chcąc nie chcąc to najlepszy na świecie i najchętniej kupowany śmigłowiec tej klasy.

    1. gosc

      Ale gdzie? Przeciez my nie mamy wlasnego przemyslu lotniczego. Byl niedawno u nas przedstawiciel ukrainskiego producenta smiglowcow i byl zdziwiony, ze fabryka lotnicza w Mielcy i Swidniku juz nie jest polska tylko zagranicznych producentow i, ze oni nie chca z nim wspolpracowac. Bo to przeciez konkurencja dla Sikorskiego i Agusty. Niestety ale w ramach "wspanialego" offsetu za F-16 nie tylko nic nie zyskalismy ale i sprzedalismy wlasne fabryki. Tak sie robi interesy z Polakami w Polsce. A nasi zwiazkowcy z tych fabryk sie dziwili, ze nie dla nas nie bylo priorytetowe produkowanie w fabrykach ktorych wlascicielem jest obcy przemysl zagraniczny.

    2. Swiatowid

      Krzysiek obawiam sie ze masz racje !

    3. Derek

      Polska elektronika ? Polska nie ma żadnego przemysłu elektronicznego.

  3. Obywatel

    dobre tanie śmigłowce...w dodatku większe niż Caracany.

    1. robinek68

      Pewnie. Wieksze to latwiej trafic. Napisz jeszcze ze wiecej ludzi wezmie a na poklad. To dla wojsk specalnych istne marzenie. Z jednego rpg stracic caly zespol operatorow. Amerykanie to przerabiali juz z Chinookiem. I nigdy wiecej takiego bledu nie popelnia.

  4. Denoner

    Na pierwszy rzut oka wygląda jak Russian Black-Hawk :)

  5. A_S

    Kiedy te śmigłowce to nie dla sąsiada tylko dla Rosji są potrzebne przy Polskiej granicy