Reklama
  • Wiadomości

Rosyjski Terminator po zmianach. Czy wrócił do produkcji?

Rosjanie na podstawie wniosków wyciągniętych z walk na Ukrainie mieli zmodyfikować ciężkie wozy wsparcia czołgów BMPT Terminator. Według źródeł produkcja trwa, lecz zamyka się w raptem kilkunastu egzemplarzach na rok.

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Terminator to konstrukcja wręcz egzotyczna w porównaniu do innych typów ciężkiego sprzętu produkowanego przez rosyjski przemysł zbrojeniowy. Do czasu inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku miało powstać raptem 10 egzemplarzy. Na dodatek mało kto miał pomysł, jak je wykorzystać. Przez znikomą liczebność Terminatory nie mogły odegrać żadnej poważnej roli w trwającej od ponad dwóch lat pełnowymiarowej wojnie, choć według źródeł rosyjskich miały mieć pewien udział w zdobywaniu ukraińskich umocnień w pobliżu Awdijiwki. Dotychczas Rosjanie mieli utracić 3 tego typy pojazdy, z czego tylko 1 egzemplarz stanowi stratę bezpowrotną.

Reklama

BMPT, które są używane na froncie, z czasem poddano improwizowanym ulepszeniom. Polegają one głównie na montażu różnego typu opancerzenia dodatkowego, w tym wręcz obligatoryjnych modułów wybuchowego pancerza reaktywnego Kontakt-1 (czasem także na włazach, co może okazać się tragiczne w skutkach dla załogi). Przynajmniej 2 egzemplarze otrzymały ciekawą osłonę przyrządów obserwacyjno-celowniczych, co może wskazywać, że te często bywają uszkadzane w boju, np. przez ukraińskie drony FPV. Część widzianych na zdjęciach czy filmach Terminatorów sprawia wrażenie świeżo wyremontowanych. Mogą to też być nowe wozy, z bieżącej produkcji.

O tym, że produkcja BMPT trwa, wiemy m.in. dzięki materiałowi filmowemu z gospodarskiej wizyty Władimira Putina na terenie zakładów Urałwagonzawod w Niżnym Tagile. Według doniesień liczba Terminatorów wyprodukowanych w UWZ w ostatnim czasie (najpewniej od lutego 2022 r.) miała wynieść do 10 sztuk, zatem stan posiadania Wojsk Lądowych Federacji Rosyjskiej został podwojony w stosunku do 2021 r. Roczna produkcja może więc sięgać kilkunastu egzemplarzy. Jest to znikoma liczba w porównaniu do pojazdów opancerzonych innych typów, które powstają w UWZ (choćby czołgów podstawowych T-72B3M czy T-90M). Jak widzimy, wóz z nowej partii otrzymał drobne zmiany, w tym oczywiście kostki pancerza reaktywnego Kontakt-1 na przedzie kadłuba. Jak widać, powracający problem łusek wpadających do przedziału kierowcy-mechanika przy otwartym włazie nie został rozwiązany.

BMPT Terminator to ciężki pojazd wsparcia czołgów opracowany na podstawie wniosków wyciągniętych z walk w Czeczenii. Nośnikiem jest zmodyfikowane podwozie czołgu podstawowego T-72 lub T-90. Osadzono na nim moduł wieżowy wyposażony w dwie armaty automatyczne 2A42 kalibru 30 mm z zapasem 850 naboi 30 x 165 mm, czołgowy karabin maszynowy PKTM kal. 7,62 mm, a także dwie zdwojone wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M120 Ataka-T. Ponadto, po obu stronach stanowiska kierowcy znajdują się stanowiska granatników maszynowych AGS-17 kalibru 30 mm. Załoga składa się z pięciu osób (dowódca, kierowca, celowniczy oraz dwóch strzelców granatników maszynowych). Pozostałe parametry taktyczno-techniczne są zbliżone do oryginalnego nośnika.

Zobacz też

Głównym zadaniem BMPT jest udzielanie wsparcia ogniowego czołgom podstawowym na polu walki. Zgodnie z rosyjską doktryną w otwartym terenie jeden BMPT jest przeznaczony do wsparcia dwóch czołgów. Z kolei w terenie zabudowanym każdy BMPT ma współdziałać z jednym czołgiem. Dzięki zróżnicowanemu arsenałowi pojazd jest w stanie skutecznie zwalczać szerokie spektrum celów: od siły żywej, przez lekko i ciężko opancerzone wozy bojowe, aż po śmigłowce w zawisie, a także umocnienia i zabudowania. Opancerzenie analogiczne jak w czołgu podstawowym zapewnia mu przy tym kompleksową ochronę balistyczną i przeciwminową na wyższym poziomie niż w klasycznych bojowych wozach piechoty.

Zobacz też

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama