Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rosja zmodernizuje bombowce Su-34

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamierza w połowie bieżącego roku sfinalizować umowę związaną z dostawami kilkudziesięciu nowych bombowców taktycznych Su-34M (Modernizowany). Mają to być maszyny o rozszerzonych zdolnościach bojowych powstałe w ramach prac nad projektem Sych.

Su-34 powstaje w Nowosybirskich zakładach lotniczych (NAZ) im. Czkałowa wchodzących w skład Suchoj Aircraft Company. Opracowano go na bazie myśliwca Su-27 w celu zastąpienia bombowców taktycznych (frontowych) Su-24. Dotychczas dostarczono w ramach kontraktów z 2008 i 2012 roku odpowiednio 32 i 92 takie maszyny. Szacuje się, że obecnie na stanie Sił Powietrznych Rosji jest od 110 do 130 tych wielozadaniowych bombowców taktycznych a docelowe plany mówią o 200.

Od września 2015 roku Su-34 biorą czynny udział w rosyjskiej operacji wojskowej w Syrii (nawet do 14 maszyn w ramach jednej tury operacyjnej). Spowodowało, że zainteresowało się pozyskaniem tego samolotu kilka krajów. W ubiegłym roku doszło do  katastrofy dwóch takich samolotów w związku z czym czasowo zawieszono ich loty.

Su-34 ma zasięg operacyjny 4000 km (zwiększany poprzez zdolność do tankowania w locie), może rozwinąć prędkość maksymalną do 1900 km/h i przenosi do 8000 kg różnej klasy uzbrojenia typu powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Maszynę wyróżnia opancerzony kokpit z dwoma miejscami dla pilotów umieszczonymi obok siebie.

Prace prowadzone w ramach programu Sych dotyczyły głównie zwiększenia możliwości  zamontowanej w Su-34 awioniki. M.in. zamontowano zmodyfikowany kompleks elektronicznego zakłócania BKR-3 ELINT (Bazowy Kompleks Razwiedki-3) oraz podsystem celowania K-102M na bazie mikroprocesora Elbrus czy podsystemu radaru Sh141M. Ponadto rozszerzenie zdolności bojowych uzyskano przez dostosowanie do montażu nowych zasobników specjalistycznych (do prowadzenia rozpoznania radiolokacyjnego UKR-RL z radiolokatorem M402 Pika-M (zasięg wykrywania do 300 km), UKR-OE z systemami optoelektronicznymi (kamera Antrakt i skaner podczerwieni M433 Raduga-VM) czy wywiadu elektronicznego (UKR-RT). BKR-3 ELINT  będzie się składał z urządzenia M400A ISR opracowanego przez instytut naukowo-badawczy NII Kulon (spółka zależna Rostec State Corporation).

Mówi się również o specjalistycznym wariancie ISR Su-34, w którym zmodyfikowano stację Khibiny-10 (L175V) i zintegrowano go z nowym zasobnikiem specjalistycznym. Stację pasma C1/ V- L175V można rozszerzyć o trzy dodatkowe zasobniki WRE, a mianowicie L-175VU-1, L175VU-2 oraz L175VSh-1 (stacja pasma L). L175VSh-1 jest przeznaczony do prowadzenia walki zarówno z powietrznymi platformami wczesnego ostrzegania i kontroli, jak i naziemnymi radiolokatorami różnych systemów obrony powietrznej.

Badania w ramach projektu Sych trwały do końca 2019 roku i po części bazowały na doświadczeniach syryjskich. Ponadto samolot dostosowano do przenoszenia nowego uzbrojenia podwieszanego. Jednak te wszystkie informacje nie są do końca potwierdzone i tak naprawdę nie wiadomo jaki zakres modernizacji obejmie seryjne maszyny.

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. coś jednak jest na rzeczy

    Nie wiem jak to do końca będzie z tą rosyjska modernizacja Su-34 i jak zwiększy możliwości bojowe tego samolotu ale skoro wiadome trolle tak szaleją ( największy na D "popełnił" 15 postów z obecnych 71 tj. ponad 21%) to coś w tym musi być konkretnego.

  2. co jest grane,?

    Ledwie wyprodukowali a już modernizują.?

    1. Strażnik Teksasu

      A f35 i inne nie są modernizowane?! Tylko jak idzie o amerykańskie to się mówi apgreit albo przemilcza a tu ostro o modernizacji...!

    2. Paragraph23

      @co jest grane,? A co ? mieli zezłomować ? Modernizują, bo taka jest kolej rzeczy, rozwój technologii czy zmieniające się cele/zagrożenia.

  3. yaro

    "BKR-3 ELINT (Bazowy Kompleks Razwiedki-3) oraz podsystem celowania K-102M na bazie mikroprocesora Elbrus" ---- i znów mamy kłamstwa Daviena na widelcu. Niedawno pisałem, że Rosjanie wykorzystują Elbrusa do systemach bojowych, a nasz guru Davien twierdził, że to nieprawda. I jaka to nieprawda wyszło właśnie w tekście ...

    1. R

      To nie ma zanczenia dla kolegi Daviena, on wie swoje i zawsze ma informacje od producenta.

    2. Davien

      Taak, no to Yaro czekam na nazwę tego Elbrusa bo zaden nie ejst uzywany poza serwerami, stacjami roboczymi i superkomputerami. Takze nigdzie tego podsystemu K-102M znależć nie można

    3. Jego prada jest najprawdziwsza.

  4. Fgu

    A kiedy su57 M ?

    1. fifi

      Pewnie tuż po atomowej wersji Ślązaka.

  5. ktos

    Su 34 - masa 17700kg, zasieg 4000km, udzwig 8000kg F-16 - masa 8272kg, zasieg 3200km (4220km ze zbiornikami), udzwig 7700km I tyle jesli chodzi o porownanie... duzo mniejszy i lzejszy F16 bierze prawie tyle samo uzbrojenia co wielki Su-34.

    1. LLd

      Znaczenie ma tylko to który lepiej poradzi sobie z postawionymi zadaniami. Przecież nie masz pojęcia jaki sprzęt w kadłubie przenosi Su a jaki F-16. Porównanie dla dzieci.

    2. qwert

      Ale wtedy lata jak cegła i pryska mit 9g

    3. R

      Papier wszystko przyjmnie, tylko teraz np. powiedz kolego ile z tego uzbrojenia rzeczywiscie jest wstanie przeniesc F-16, na ilu zamkach moze powiesic cos takiego jak rosyjskie KAB-1500? Juz nie mowiac, 3 dodatkowe zbiorniki paliwa to ile zostaje na uzbrojenie? Juz nie mowiac, ze to dwa rozne samoloty.

  6. Davien

    Zasięg do przebazowania to te 4000km,bojowy wynosi do 1100km .

    1. Strażnik Teksasu

      Twój zasięg to Lubliniec..

    2. Fanklub Daviena

      Davienku, ale te 1100km bojowego to z 8t uzbrojenia i na wewnętrznym paliwie. Z 4t poleci dużo dalej. Z 8t i zewnętrznymi zbiornikami również (na podwieszenia Su-34 może zabrać 12t). Dla porównania F-15E do przebazowania ze zbiornikami konforemnymi i 3 podwieszanymi 3900km. :)

    3. Davien

      Funku, F-15E ma zasięg bojowy 1270km czyli więcej od su-34 , z 12 tonami dla su-34 to maks 1000km a w najnowszych wersjach F-15EX zabiera 13,5 tony uzbrojenia przy większym zasięgu bojowym wiec powodzenia:) Aha te 12 ton na Su-34 t kosztem redukcji ilosci paliwa wiec bajek nie opowiadaj.

  7. dawo

    Piękna maszyna...Ach zobaczyć kiedyś taką wykonaną w zachodnim standardzie i np. jasnoszarym kamuflażu :)