Przemysł Zbrojeniowy
Rheinmetall zmodernizuje niemieckie Lisy
Rheinmetall poinformował w swoim komunikacie, że otrzymał od niemieckiej Bundeswehry kontrakt na modernizację kołowych transporterów opancerzonych Fuchs do wzmocnionego standardu. Prace mają zakończyć się w 2024 roku, aczkolwiek pierwsze wozy trafią do użytkownika prawdopodobnie już rok wcześniej .
Celem prac, przed jakimi stoi Rheinmetall, jest zmodernizowanie wozów rozpoznania skażeń Fuchs 6×6, aktualnie znajdujących się w standardzie A6A1, do nowszej konfiguracji A8A7. Główne różnice pomiędzy nimi widoczne są we wzmocnionym opancerzeniu (m.in. nadkola, drzwi oraz szyby) i podwoziu, tak by wytrzymało ono eksplozje min i ładunków IED. Różni się nieco także konstrukcja kadłuba. Wewnątrz, w nowym standardzie, wymieniono nowe siedzenia i ich zawieszenia oraz zamontowano dodatkowe użyteczne schowki.
Czytaj też: 40 lat pancernego Lisa
Prace zaczęły się we wrześniu bieżącego roku i powinny potrwać do czerwca 2024 r. W międzyczasie pierwsze pojazdy A8A7 trafią do odbiorcy – Bundeswehry w 2023 roku. Pracami zajmie się zakład produkcyjny w Kassel.
TPz 1 Fuchs jest produkowany od ponad 40 lat, zaś od 1979 roku znajduje się w służbie niemieckiego wojska. Przez lata konstrukcja była modernizowana aż do momentu powstania standardu 1A8, który zrodził się z doświadczeń wojny w Afganistanie i innych operacji stabilizacyjnych, chociażby w Mali, czyli rejonów niezwykle obfitych w improwizowane ładunki wybuchowe. Głównie z tego powodu zaistniała potrzeba wzmocnienia ochrony balistycznej, tak by załoga znajdująca się w transporterach nie ucierpiała w przypadku rażenia pojazdu.
Do chwili obecnej zbudowano około 1600 pojazdów Fuchs, spośród których Bundeswehra wykorzystuje ponad 940 pojazdów, z czego 267 w najnowszej konfiguracji 1A8. Ponadto Fuchs, szczególnie w wersji eksportowej oznaczonej jako Fuchs 2 jest chętnie sprzedawanym do wielu państw w różnych wariantach: kołowego transportera opancerzonego, mobilnego stanowiska dowodzenia, ambulansu polowego i omawianego powyżej pojazdu rozpoznawczego NBC, spośród których ostatni wariant jest najbardziej zaawansowanym technologicznie typem wozu, któryh wyprodukowano w około dwustu egzemplarzach. Posiada on szereg udogodnień elektronicznych, pozwalających na identyfikację zagrożeń ABC – skażenia chemicznego, biologicznego i jądrowego.