Przemysł Zbrojeniowy
Prezes WZL1: jesteśmy zaangażowani w Wisłę, Wizjera i programy śmigłowcowe
Zarządzanie dużym przedsiębiorstwem jakim są Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) wiąże się z wieloma wyzwaniami. Branża, w której spółka funkcjonuje jest wymagającym sektorem gospodarki, zobowiązującym do wdrożenia w firmie odpowiednich metod zarządczych i strategii. O działaniu jedynego w Polsce Centrum Serwisowego Śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP opowiada Marcin Nocuń - Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A.
WZL1 to firma o ugruntowanej pozycji. Czy trudno było osiągnąć tak silną i stabilną pozycję na rynku?
W Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 S.A. kładziony jest nacisk na stały i zrównoważony rozwój, który nie byłby możliwy bez odpowiednich technik zarządczych, takich jak np. MBO, TQM, Design Thinking czy wdrożenie koncepcji Lean Management i dostosowanej do potrzeb podmiotu polityki zarządzania personelem. Wszystko to połączone z wiedzą i wieloletnim doświadczeniem pracowników przekłada się na wyraźne efekty. Spółka każdego roku inwestuje w rozwój infrastruktury i nowych technologii. W rezultacie realizujemy najwyższej jakości usługi i cieszymy się zaufaniem naszych klientów. Obecna pozycja firmy była budowana przez Zarząd i pracowników na przestrzeni lat. Kolejno w Spółce były zmieniane i ulepszane różne aspekty, zarówno zarządcze, jak i te dotyczące samej produkcji. Wprowadzonych zostało sporo zmian, jak np. kwestie organizacji produkcji, które sprawiły, że stała się efektywniejsza czy wyposażenie i modernizacja obiektów zgodnie z najnowszymi standardami światowymi. Należy pamiętać, że Spółka przeszła przez proces, który pozwolił jej partycypować w wielu projektach o dużej skali, takich jak WISŁA, WIZJER czy CSAR ZOP. Pozwolił również prowadzić rozmowy biznesowe dotyczące dalszego rozwoju Zakładów, m.in. w zakresie pozyskania nowych śmigłowców dla Wojska Polskiego (program Apache). Silna i stabilna pozycja Zakładów jest budowana stopniowo, z dużą koncentracją na założonych celach. Obecnie WZL1 mogą spokojnie mierzyć się z największymi podmiotami w branży i podejmować rozmaite wyzwania, którym są w stanie sprostać.
Czytaj też
Wspomina Pan o wysokiej jakości usług świadczonych przez WZL1. Jak udaje się ją osiągnąć?
Spółka posiada zintegrowany system zarządzania jakością oparty na międzynarodowych certyfikowanych systemach jakości. Normy AS, ISO, AQAP ze względu na zakres certyfikacji wynikający z charakteru wykonywanych remontów i modernizacji śmigłowców są integralną częścią działalności Spółki. W przedsiębiorstwie funkcjonuje skuteczny i efektywny Zintegrowany System Zarządzania Jakością (QMS), który uwzględnia wymagania procesów zarządzania usługami w stopniu niezbędnym do realizacji przedsięwzięć oraz mających zastosowanie przepisów. Funkcjonowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania jest regularnie audytowane i oceniane. Klient lub (w przypadku przedsięwzięć objętych procesem Rządowego Zapewnienia Jakości) reprezentujący go Przedstawiciel Rządowego Zapewnienia Jakości posiada dostęp do wszystkich obiektywnych dowodów skuteczności systemu zarządzania, jego zgodności z przyjętymi standardami odniesienia oraz umowami odnoszącymi się do tychże przedsięwzięć. Jeżeli koniecznym i opłacalnym jest realizowanie części procesów na zewnątrz, ustanawiany jest nad nimi odpowiedni nadzór, który jednak nie zwalnia Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 S. A. w Łodzi z odpowiedzialności za zapewnienie zgodności ze wszystkimi wymaganiami klienta i obowiązującymi przepisami. W systemie tym pracownik dąży do osiągnięcia zaplanowanych rezultatów i udoskonalenia wszystkich procesów. Ponadto wszelkie działania mające wpływ na jakość są odpowiednio dokumentowane, monitorowane, mierzone i analizowane. Stosowane są cykliczne przeglądy i audyty, których głównym zadaniem jest weryfikacja istniejącego systemu.
Obok procesów kontroli jakości na produkcję wpływa również funkcjonująca w Spółce strategia Lean Management. Jak koncepcja ta sprawdza się w Centrum Serwisowym Śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP?
Od 2018 roku w przedsiębiorstwie, w zakresie optymalizacji i zwiększenia efektywności produkcji, funkcjonuje program Lean Management. Jego założeniem jest ciągły rozwój firmy. Koncepcja ma na celu podniesienie efektywność procesów w każdym obszarze Spółki, co ma się przełożyć na ciągłą poprawę wyników operacyjnych oraz umocnienie pozycji firmy na szeroko pojętym rynku. Wdrażanie koncepcji Lean Management z powodzeniem wspiera realizację strategii działania WZL1 w obszarach procesów: obsług serwisowych śmigłowców, technologii, sprzedaży, zakupów, magazynowania, remontu silnika, procesu całościowego naprawy głównej śmigłowców czy planowania. Poprzez wdrożenie Lean Management Zakłady budują innowacje w zakresie organizacyjnym i procesowym. Siła programu strategii tkwi w strukturalnym podejściu skupiającym się nie tylko na narzędziach (np. VSM, Kamishibai, 5S, Kanban, Kaizen, SMED), ale przede wszystkim na zmianie zachowań ludzi i zarządzaniu co w efekcie prowadzi do prawdziwej zmiany kulturowej. W koncepcji tej to właśnie ludzie mają największe znaczenie. Zrozumienie ich roli w całym procesie produkcyjnym jest kluczowe dla sukcesu przedsięwzięcia i organizacji. Dotychczas, dzięki implementacji strategii, udało się ustandaryzować proces obsług serwisowych, zredukować czas przejścia przez proces o 30%, wdrożyć system ciągłego monitorowania przebiegu obsług zgodnie z założeniami, przeprowadzać regularne spotkania operacyjne, zreorganizować proces planowania, opracować i monitorować wskaźniki efektywności procesów oraz w pełni zaangażować pracowników w model doskonalenia. Wdrożenie koncepcji Lean Management przyczyniło się do zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki takiemu podejściu Spółka jest w stanie obsługiwać, modernizować, naprawiać i serwisować większą liczbę śmigłowców przy zachowaniu wysokiego poziomu jakości świadczonych usług, co jest niezwykle istotne w kontekście roli Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. jako Centrum Serwisowego dla śmigłowców obecnie wykorzystywanych w armii polskiej oraz tych, które będą funkcjonowały niebawem w ramach Sił Zbrojnych RP w przyszłości.
Czytaj też
Podkreśla Pan, że nie bez znaczenia w kontekście sukcesów firmy oraz osiągnięcia jej ugruntowanej pozycji są pracownicy. Jak wygląda Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w WZL1?
WZL1 jako nowoczesna firma jest świadoma znaczenia i roli kapitału ludzkiego. Permanentnie dąży do udoskonalania metod zarządzania pracownikami i implementuje wiele nowoczesnych narzędzi z obszaru HR. Można wskazać na różnorodne działania, które wdrażane kompleksowo przyczyniły się do zmiany mentalności i świadomości samych pracowników wobec roli pracowniczej, zajmowanych stanowisk pracy oraz procesów pracy. Wprowadzone rozwiązania wpływają na podwyższanie standardów pracy nie tylko w aspekcie technologicznym, ale także prowadzą do zaspokajania tzw. dobrostanu pracowniczego. Dodatkowo podjęto inicjatywę usprawnienia i wzrostu efektywności działania Działu Personalnego poprzez wprowadzanie nowych aspektów usprawniających pracę zatrudnionej tam kadry. W celu uporządkowania działań w obszarze HR stworzono w Spółce Strategię i Politykę Personalną, w której w sposób transparenty przedstawione zostały zasady działania w obszarze HR. Wśród nowoczesnych procesów i narzędzi wykorzystywanych w Spółce można wymienić m.in. Księgę stanowisk pracy, Księgę Kompetencji wraz z matrycami kompetencji, Candidate Experience - narzędzie do oceny efektywności postępowania rekrutacyjno-selekcyjnego, Program onboardingu wraz z kwestionariuszem oceny procesu wdrożenia pracownika, Employee Value Proposition – narzędzie do badania satysfakcji pracowników, Employee Experience (EX) – czyli dbałość o budowanie lojalności, pozytywnych emocji i chęci utrzymywania relacji z firmą oraz Exit Interview – modyfikacja procesu derekrtuacji poprzez diagnozowanie przyczyny fluktuacji kadry pracowniczej. Kadra kierownicza oraz Zarząd odpowiadają na potrzeby pracowników tworząc przyjazne miejsce pracy, co wpływa również na zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług. Firma udostępnia zatrudnionym osobom atrakcyjny pakiet świadczeń pracowniczych i ścieżkę rozwoju zawodowego, angażując je w działania przedsiębiorstwa na różnych poziomach jego funkcjonowania. Każdego roku w Zakładach przeprowadzone są różnorodne szkolenia, w tym specjalistyczne, które umacniają kompetencje naszej kadry. W efekcie wszyscy pracownicy są doskonale wyszkoleni co wpływa na realizację powierzonych im zadań i gotowość do podjęcia nowych zleceń związanych z dostawą do Sił Zbrojnych RP nowych śmigłowców. W ten sposób Centrum Serwisowe jest nie tylko świetnie przystosowane do pełnienia swojej roli w zakresie infrastrukturalno-technologicznym, ale przede wszystkim posiada zasoby ludzkie z doskonałymi kompetencjami, które gwarantują świadczenie usług najwyższej jakości dla wszystkich śmigłowców będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP.
Wspomniał Pan o zaangażowaniu WZL1 w proces pozyskania nowych śmigłowców Apache dla Sił Zbrojnych RP. Czy może nam Pan powiedzieć o roli WZL1 w procesie? Czy Spółka jest gotowa przyjąć nowe kompetencje?
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. są zaangażowane w prowadzony obecnie proces zakupu nowych śmigłowców dla Wojska Polskiego. W 2023 roku podpisano umowę offsetową z firmą Lockheed Martin. Jest to jedna z umów dotyczących zakupu śmigłowców Apache dla Sił Zbrojnych RP. W tej chwili mogę powiedzieć, że na jej podstawie Spółka pozyska kompetencje w zakresie serwisu i obsług radarów, które są na wyposażeniu wspomnianych platform oraz obsług i serwisu systemu służącego do naprowadzania rakiet. Dla Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. priorytetem jest wspieranie lotnictwa Sił Zbrojnych RP oraz co za tym idzie wzmacnianie bezpieczeństwa państwa polskiego. Zakłady remontują, obsługują i modernizują obecnie użytkowane wiropłaty w Wojsku Polskim. Jednocześnie są świetnie przygotowane i pozostają w pełnej gotowości do świadczenia usług na śmigłowcach, które pojawią się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Spółka nieustannie się rozwija, wdraża nowe rozwiązania oraz umacnia swoją pozycję na rynku. Pozyskanie nowych kompetencji związanych z zakupem śmigłowców z pewnością przyczyni się do poszerzenia portfolio usług firmy i stworzy dla WZL1 nowe perspektywy.
Artykuł sponsorowany