Reklama
  • Wiadomości

Pierwsza umowa na europejski myśliwiec 6. generacji

Rządy Francji i Niemiec przyznały Dassault Aviation, Airbusowi, oraz ich partnerom: MTU Aero Engines, Safran, MBDA i Thales, wstępną umowę ramową (faza 1A), która rozpoczyna fazę demonstracyjną przyszłego europejskiego samolotu bojowego FCAS (Future Combat Air System).

Fot. Maciej Szopa/Defence24
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Początkowo faza ta skoncentruje się na głównych wyzwaniach technologicznych dla poszczególnych dziedzin:
• Myśliwiec nowej generacji (NGF), z Dassault Aviation jako głównym wykonawcą, i Airbusem jako głównym partnerem, który będzie głównym elementem FCAS,
• Systemy bezzałogowe – nosiciele uzbrojenia (RC) z Airbusem jako głównym wykonawcą i MBDA jako głównym partnerem,
• Chmura bojowa (CC) z Airbusem jako głównym wykonawcą i Thalesem jako głównym partnerem,
• Silnik Safrana z MTU jako głównym partnerem.

Zaangażowane w program firmy wspólnie opracują środowisko symulacyjne, aby zapewnić spójność między poszczególnymi demonstratorami. Uruchomienie fazy demonstracyjnej to efekt politycznej decyzji i determinacji krajów partnerskich FCAS oraz powiązanych przedsiębiorstw przemysłowych do pójścia naprzód i współpracowania w sposób uczciwy i zrównoważony.

Zwiększenie tempa umożliwia przemysłowi wykorzystanie niezbędnych zasobów i najlepszych zdolności do opracowania tego decydującego europejskiego projektu obronnego. FCAS ma być projektem gwarantującym przyszłą europejską suwerenność operacyjną, przemysłową i technologiczną. Kolejnym ważnym krokiem w programie FCAS ma być dołączenie Hiszpanii i zaangażowanie dodatkowych dostawców, począwszy od fazy 1B, która nastąpi po pomyślnym zakończeniu fazy 1A.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama