Przemysł Zbrojeniowy

Fińsko-łotewski transporter idzie do produkcji. Są umowy

Fot. Patria
Fot. Patria

Łotwa i Finlandia zawarły pod koniec sierpnia szereg porozumień z koncernem Patria w celu rozpoczęcia produkcji seryjnej i dostaw nowego kołowego transportera opancerzonego 6x6, opracowywanego dla tych państw.

Łotwa i Finlandia obecnie pracują nad stworzeniem nowego KTO, który ma być oparty na sześciokołowej konstrukcji Patria 6×6. W bieżącym roku ma zakończyć się faza powstawania pierwszych prototypów. Oba państwa, wraz z fińską firmą, podpisały porozumienie ramowe, dotyczące wspólnego zarządzania nad produkcją następcy Patrii 6×6.

Oba państwa podjęły też kroki w celu przygotowania dostaw do ich sił zbrojnych. Łotwa podpisała z Patrią umowę, na bazie której do 2029 roku otrzyma ponad 200 sztuk nowych KTO, wraz z systemami wsparcia oraz szkolenia. Z kolei Finlandia podpisała z tą spółką list intencyjny w sprawie przyszłych dostaw nowego KTO. Jeszcze w bieżącym roku powinna rozpocząć się produkcja.

Patria 6×6, będąca konstrukcją bazową dla łotewsko-fińskiego przedsięwzięcia, przewozi do 10 członków załogi, w tym dowódcę, kierowcę oraz 8 żołnierzy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu sięga 24 ton. Transporterowi moc zapewnia 400-konny silnik ze skrzynią biegów z 9 biegami (7 do przodu oraz 2 wsteczne), zdolny do rozpędzenia wozu do 100 km/h, zachowując jednocześnie zasięg operacyjny na poziomie nie mniejszym niż 700 kilometrów (w zależności od prędkości i obciążenia). Przewiduje się, że powstanie wiele jego wariantów, uzbrojonych w załogową bądź bezzałogową wieżyczkę obrotową.

Reklama
Reklama

Komentarze (10)

  1. dr

    6x6 a masa maksymalna jak dla Rosomaka 8x8? Wolę Rośka.

    1. Pucin :0

      Cena kolego + kwestia dość prostej budowy na tym podwoziu różnego rodzaju pojazdów specjalnych/specjalistycznych.

    2. Chyżwar dawniej Marek

      Do tego pojazd bazuje na rozwiązaniach cywilnych. Stąd łatwiejszy serwis, krótsze szkolenie i prostsza eksploatacja.

    3. Pucin :0

      Dokładnie - pora zrozumieć, że "mechanizacja rolnictwa" - czytaj "mechanizacja WP" powinna iść przez dość proste i tanie konstrukcje a wydajne ilościowo. Już dawno nastał kres wojen pieszych. Czas siąść na opancerzone konie mechaniczne.

  2. KrzysiekS

    A u nas zakończono proces certyfikacji ZSSW-30 tylko nie ma komu się pod nim podpisać czyli dalej nie można jej produkować dla WP.

    1. Niuniu

      Nie zakończono.

    2. Użytkownik

      Tak ci się wydaje

  3. say69mat

    Jakoś niezbyt podobny do Bobra. Tak na marginesie, Bóbr wygląda jak 'pywający' i uzbrojony Fast Food Truck o wdzięcznej nazwie 'Meat Loaf'. Czyli po naszemu ... APV 'Mielonka'.

    1. Celebrytalgbt

      No tak bo wygląd jest najwazniejszy

    2. asdf

      sporo mowi, te zawieszenie i malutkie kółeczka w Bobrze niezbyt dobrze wroza jego dzielności terenowej.

  4. Marzyciel

    Następca Berdema?

    1. say69mat

      Następcą na miarę zagrożeń jest - niestety - Textron ARV Cottonmouth. Bo ... jeżeli kupujemy F35 i Abramsy, to w systemie rozpoznania sz powinny dysponować odpowiednikiem pojazdu o wysokim poziomie zaawansowania technologicznego.

    2. trzcinq

      Jest Bóbr więc po co nam kolejne koszta

  5. ppp

    a my za to mamy bobra który i tak jest najlepsiejszy na swiecie bo jest małą gwiazdą śmierci i jest najładniejszy

    1. Olaf

      Bóbr jest brzydki jak noc, ale gdzie tu sens porównywania transportera piechoty z pojazdem rozpoznawczym ?

    2. Davien

      No , jakeiś bobry pewnie w Rosji jeszcze zostały:))

    3. trzcinq

      Bóbr to pojazd rozpoznawczy kolego. Nigdzie tu nie piszą ale wojsko już go testuje:)

  6. Chyżwar dawniej Marek

    Pojazdy w tym stylu docelowo powinien mieć WOT.

    1. Artur

      Ciekawy pomysł, tylko cóż logistyka w założeniu te jednostki mają działać w rozproszeniu.

    2. Chyżwar dawniej Marek

      Nic w tym ciekawego. Komandosów z WOTu nie zrobisz, choćbyś chciał. Cały dowcip w tym, że te pojazdy są tanie w eksploatacji, serwisie i nauce ponieważ bazują na cywilnych ciężarówkach.

    3. Pucin :0

      Lubie Cię Marku!!!! Porządny wpis dodaj że maja wspólne podzespoły zawieszenia z Rosomakiem XP - Patria AMV 8*8!!!! Pozdro. ;0

  7. IRYTUJĄCY

    Idealny zastępcą BRDM-a. -pływa -dużo wspólnych części z Rosomakiem -możliwość włożenie wieży z moździerzem na ten transporter (niekoniecznie musi to być kaliber 120 mm, może to być kaliber 81 mm tylko trzeba zmienić wymagania w programie TUŁACZ i zamiast kal. 105 mm dać kal. 81 mm -idealny pojazd dla WOT i w wojskach opercyjnych jako pojazdy specjalistyczne (Wóz ewakuacji medycznej, wóz dowodzenia, nośnik pod kolejne poprady,wspomniane moździerze) -Możliwosc produkcji w kraju na licencji

    1. Alek

      Mamy sporo moździerzy holowanych (a więc niepraktycznych) 98mm. Można byłoby je wykorzystać, zamontować na takich lub lżejszych pojazdach.

    2. IRYTUJĄCY

      Można było by tak zrobić tylko że kaliber 98mm jest używany chyba tylko w Polsce i Słowacji a JA chciałbym kaliber 81 mm który jest używany też w wielu armiach w Europie. Dokładnie mamy około 100 moździerzy holowanych kalibru 98 mm. Zresztą niech robią co chcą tylko aby było poniżej 100 mm ponieważ Polska podpisała pakt że nie możemy mieć więcej niż 1500 sztuk sprzętu powyżej 100 mm.

    3. Hmmm

      Zawsze może wypowiedzieć.

  8. asdf

    i walsnie to powinien być nasz LOTR a nie pokraczny Bóbr

    1. Wiem co piszę

      Dokładnie tak. Jest trzyosiowy i możliwości trakcyjne ma lepsze niż Bóbr.

  9. PSSRJAC

    Zadziwiające, że państwa ościenne nie chcą ( albo my nie chcemy) naszego Rosomaka...dopracowanego, sprawdzonego w warunkach bojowych z możliwością integracji każdej wieży...Czyżby Patria jednak zabraniała nam wyjść z własnego rynku? Czy to nasi decydenci? Słowacja była by idealnym kierunkiem na wyjście na rynki zagraniczne..

    1. Użytkownik

      Każdy wymaga częściowej produkcji u siebie. A czy my możemy to zagwarantować skoro sami u siebie mamy z tym problem.

    2. Victor

      Ze Słowacją były zaawansowane rozmowy na ten temat już bodajże w 2013r. Wydawało się, że podpisanie kontraktu było blisko. Niestety Słowacja postawiła zaporowe warunki związane z nabyciem produkowanego tam uzbrojenia. A potem straciła zainteresowanie.

    3. hough

      Po co kupować erzac, jak można sięgnąć po oryginalny produkt. Poza tym Finowie jak twórcy konstrukcji mogą zaoferować dużo więcej w zakresie lokalizacji produkcji. Rosomak natomiast, obłożony jest ograniczeniami licencyjnymi.

  10. Viktor

    2 mln usd sztuka za golasa