Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

De Havilland DHC-6 Guardian 400

PAS23: De Havilland Canada promuje nowy wariant DHC-6

Podczas Paris Air Show 2023 kanadyjskie zakłady De Havilland Canada promują najnowszy wariant znanego, wielozadaniowego samolotu DHC-6 Twin Otter. To piąta generacja tej dwusilnikowej maszyny, która z powodzeniem został wprowadzony do sił zbrojnych szeregu państw na całym świecie.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Prezentowany w Paryżu wariant, oznaczony jako Classic 300-G, charakteryzuje się mniejszą masą własną (redukcja rzędu 227 kg), co miało – według producentów – zwiększyć zasięg maszyny, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów eksploatacji. Samolot został dodatkowo wyposażony w zintegrowaną awionikę Garmin G1000® NXi, cyfrowego autopilota Garmin GFC™ 700 oraz nową zabudowę kabiny.

Czytaj też

DHC-6 Twin Otter to uniwersalny samolot krótkiego startu i lądowania o napędzie turbiśmigłowym, który wzbił się w powietrze w 1965 roku. Od 2008 roku w produkcji pozostaje czwarta generacja, a więc Guardian 400 (ten samolot w oryginalnym kamuflażu cyfrowym zaprezentowano statycznie podczas Paris Air Show 2023). Zasięg tego wariantu wynosi 1,1 tysiąca mil morskich (na pułapie 3 km). Maszyna wyposażona jest w dookólny radar pokładowy PESA Selex SeaSpray5000E oraz głowicę obserwacyjną (FLIR PolyTech UltraForce 350 lub Wescam MX-15HDi EO/IR).

Reklama
DHC-6 Classic 300-G
DHC-6 Classic 300-G
Autor. De Havilland Canada

Ze względu na swoją uniwersalność DHC-6, których łącznie wyprodukowano około tysiąca, jest wykorzystywany między innymi do transportu ludzi i zaopatrzenia, jako maszyna ewakuacji medycznej, łącznikowa, a także do rozpoznania i operacji poszukiwawczo-ratunkowych. Jej uniwersalność zwiększa możliwość wyposażenia w płozy bądź pływaki do lądowania i startu z wody. W przypadku lądowania maszyna potrzebuje pasa o długości 320 metrów, a do startu 366 metrów.

Czytaj też

Standardowa, kołowa wersja Classic 300-G charakteryzuje się maksymalną masą startową rzędu 5670 kg i maksymalną masą lądowania 5579 kg. Przy obciążeniu 1972 kg jej zasięg wynosi 185 km, podczas gdy dla ładunku 1736 kg wzrasta on do 463 km. Maksymalny zasięg przy pełnych zbiornikach paliwa i tonie ładunku to 1322 km. W przypadku braku ładunku zasięg wzrasta do 1452 km.

DHC-6 Classic 300-G
DHC-6 Classic 300-G
Autor. De Havilland Canada

De Havilland Canada szacuje, że uruchomienie produkcji nowej serii stworzy łącznie 171 miejsc pracy  w dwóch miejscach: Calgary (Alberta) oraz Victoria (Kolumbia Brytyjska).

DHC-6 Classic 300-G
DHC-6 Classic 300-G
Autor. De Havilland Canada

Co więcej, podczas pierwszego dnia De Havilland Canada zawarła umowę z firmą Jetcraft Commercial na zakup dziesięciu samolotów w wariancie Classic 300-G oraz z indyjską, lokalną linią lotniczą FlyBig na dwie maszyny. Ta druga firma podpisała też list intencyjny na kolejne dziesięć samolotów. Nie ujawniono szczegółów, ale firma podała, że łącznie listy intencyjne obejmują 45 samolotów.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama