Przemysł Zbrojeniowy

PAS19: Myśliwiec JF-17 z radarem AESA i nowym silnikiem?

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Podczas Paris Air Show 2019 można zobaczyć na ziemi, jak i w powietrzu myśliwiec JF-17 Thunder, który powstał w kooperacji chińsko-pakistańskiej. Producent poszukuje nowych rynków zbytu i rozwija nadal swój model niedrogiej maszyny bojowej. Obecnie oferowany jest wariant JF-17 Block II, natomiast rozwijana obecnie wersja Block III ma być wyposażona w radar z aktywnych skanowaniem (AESA), system walki radioelektronicznej oraz modyfikacje układu napędowego.

Samolot JF-17 Thunder zaliczany jest do czwartej generacji i powstał w oparciu o maszynę chińską Chengdu FC-1 Xiaolong w wyniku kooperacji Pakistan Aeronautical Complex (PAC) i chińskie Chengdu Aircraft Corporation (CAC). Według źródeł pakistańskich 42 proc. płatowca powstaje w Chinach, a pozostałe 58 proc. oraz montaż końcowy realizowane są samodzielnie przez stronę pakistańską. Maszyna jest obecnie wykorzystywana przez siły powietrzne Pakistanu, ale została również wyeksportowana do Myanmaru i Nigerii.

JF-17 Thunder Block II to naddźwiękowa maszyna wielozadaniowa, przygotowana do przenoszenia na siedmiu węzłach podwieszenia bomb i rakiet o łącznej masie ponad 4 ton. Stałe uzbrojenie to działko 23 mm GSh-23-2 produkowane na rosyjskiej licencji. Napędzany silnikiem Klimow RD-93 samolot osiąga prędkość Mach 1.8, a jego zasięg operacyjny to ponad 1350 km.

Obecnie producent rozwija wariant Block III, który zewnętrznie ma się wyróżniać przede wszystkim większymi wlotami powietrza do silników, co ma poprawić ich pracę. Docelowo może też umożliwić zaoferowanie maszyn z inną jednostką napędową niż licencyjny, rosyjski silnik RD-93. Wybór takiej alternatywnej, być może zachodniej jednostki napędowej, ma być obecnie rozważany.

Nowe wloty powietrza będą dostępne tylko na nowo wyprodukowanych maszynach, natomiast inne zamiany będzie można wprowadzić na już eksploatowanych maszynach. Jest to na przykład system do tankowana w locie, który już obecnie zainstalowano na wielu pakistańskich maszynach Block II.

Kolejna istotna modyfikacja, to planowany radar z cyfrowym skanowaniem AESA. Będzie to najprawdopodobniej chińska jednostka KLJ-7A produkcji China Electronics Technology Group, której użycie znacznie zwiększy możliwości operacyjne maszyny. W zakresie samoobrony planowane jest zastosowanie integralnego systemu walki elektronicznej, opartego na chińskich lub europejskich komponentach.

Powyższe zmiany mają zwiększyć atrakcyjność tej relatywnie taniej maszyny na rynki międzynarodowym. Nawet w najbardziej zaawansowanym wariancie JF-17 Block III maszyna jest 2-3 krotnie tańsza od konkurencyjnych konstrukcji, zarówno rosyjskich, jak też amerykańskich czy europejskich.

Komentarze