Przemysł Zbrojeniowy
Nowe pojazdy terenowe dla Sił Obronnych Izraela
Izraelskie ministerstwo obrony podpisało umowę z koncernem Israel Aerospace Industries. Dotyczy ona produkcji nowych pojazdów terenowych dla izraelskiej armii. Ponadto przewidziane są dostawy dla klientów zagranicznych.
Uściślając jest mowa o zamówieniu dotyczącym produkcji na potrzeby wojska izraelskiego nowego pojazdu wysokiej mobilności (All-Terrian Vehicle) Z-MAG, zdolnego i przystosowanego do pracy w każdych warunkach terenowych. Kontrakt został podpisany w czwartek 22 kwietnia pomiędzy spółką IAI a Biurem Produkcji i Zamówień Ministerstwa Obrony Izraela.
Wyprodukowanych ma zostać dziewięć pojazdów Z-MAG. Co należy podkreślić, w kontrakcie znajduje się również prawo opcji, pozwalające na zakup na potrzeby IDF dodatkowych 21 "terenówek". Jest to o tyle ważne, że pierwsza partia zamówionych pojazdów (9 sztuk z zamówienia podstawowego) będzie podlegała ocenie przez Siły Obronne. Po zakończonym procesie ewaluacji ma zostać podjęta decyzja ws. dalszych zakupów.
Jak dodał koncern, obecnie trwa budowa linii montażowej pojazdów terenowych „Z”, która ma zwiększyć wydajność produkcyjną tychże samochodów. Znajdzie się ona w już istniejącej infrastrukturze, należącej do spółki ELTA (zależnej od IAI), która zajmuje się produkcją zaawansowanej elektroniki, systemów radarowych i komunikacyjnych. To wszystko zostanie ulokowane w mieście Beer Szewa, znajdującym się Dystrykcie Południowym, w dużym ośrodku miejskim, który od strony południowej graniczy z Zachodnim Brzegiem Jordanu.
Israel Aerospace Industries zainwestuje w nową linię montażową ok. 100 milionów nowych izraelskich szekli, w przeliczeniu na złotówki daje to nieco ponad 116 mln. złotych.
Firma IAI jest dumna z dostarczania najbardziej zaawansowanych na świecie pojazdów terenowych, opracowanych w Izraelu, dla izraelskiej armii. Spółka ELTA opracowuje i produkuje szeroką gamę produktów do celów lądowych, w tym: autonomiczną robotykę, teledetekcję, technologie inwigilacyjne i komunikacyjne, Poprzez integrację tych udogodnień w rodzinie pojazdów „Z”, nasze produkty wnoszą wartość dodaną do możliwości operacyjnych sił zbrojnych, czy to w zakresie obrony, ataku czy gromadzenia danych wywiadowczych na temat bezpieczeństwa wewnętrznego.
Na podstawie powyższych słów wiceprezesa IAI, a zarazem CEO Elty nasuwają się wnioski, że nowe pojazdy będą posiadały szereg systemów elektronicznych. Wozy rodziny „Z” będą mogły być wyposażone w zaawansowane systemy radarowe, wywiadowcze, komunikacyjne, jak i system Drone Guard, który jest zdolny do wykrywania i neutralizowania dronów. Równie istotną kwestię z punktu widzenia przyszłego użytkownika jest wysoka mobilność tych pojazdów, czyli zdolność do poruszania się na każdej nawierzchni, niezależnie od warunków terenowych, topograficznych i pogodowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich prędkości oraz dynamiki.
Jak podkreśla koncern IAI, terenówki Z-MAG to w całości rodzima, izraelska konstrukcja, opracowana przez Ido Cohena. W ubiegłym roku doszło do przejęcia praw do ich produkcyj przez IAI. W serii pojazdów „Z” znajdują się jeszcze "terenówki" ZD oraz Z-IBAR. Pierwsza partia trafi do jednostek manewrowych, wchodzących w skład wojsk lądowych Sił Obronnych Izraela.
Przy projektowaniu rodziny pojazdów „Z” Ido Cohen wykorzystał dostępne, komercyjne podzespoły (off-the shelf) w tym silnik General Motors V8 o mocy 430 KM (320 kW), automatyczną przekładnię GM 4L80E, skrzynię rozdzielczą Atlas II oraz osie GM Dynatrac 60.
Kacper Bakuła
Czytaj też: Elta modernizuje radary morskie
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie