Amerykańska firma Oshkosh Defense LLC pozyskała zamówienia w wysokości 320 mln USD dotyczące sprzedaży dla Sił Zbrojnych USA i odbiorców zagranicznych produkowanych przez siebie pojazdów. Transakcje dla odbiorców spoza Stanów realizowane będą w ramach programu Foreign Military Sales.
Wśród odbiorców zagranicznych wymieniane są Argentyna, Dżibuti, Irak, Liban i Rumunia. Kontrakt W56HZV-09-D-0159 mówi o zakupie rodziny wariantów średnich pojazdów taktycznych FMTV. Produkcja odbywać się będzie w zakładach Oshkosh w Wisconsin, a przewidywana data jej zakończenia to 24 sierpnia 2021 roku. Wymieniona wyżej kwota została zawarta w budżecie z 2019 roku, a umowę podpisało amerykańskie dowództwo U.S. Army Contracting Command.
Oshkosh Defense to wojskowy dział korporacji Oshkosh, dysponujący bogatym doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji wieloosiowych ciężarówek terenowych i innych specjalistycznych pojazdów militarnych. Od kilkunastu lat zaopatruje on siły zbrojne USA i innych krajów w tysiące sztuk (ok. 200 tys. już dostarczonych) wozów wsparcia logistycznego i specjalnego przeznaczenia. Najbardziej znane modele firmy to m.in. ciężarówka taktyczna HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck) w układzie 4x4, PLS (Palletized Load System) w układzie 5x5, czy rodzina wozów LVSR i FMTV.
Dziś firma kojarzona jest przede wszystkim z pojazdami JLTV, dostarczanymi w kilku dwu- i czteromiejscowych wersjach, w których konstrukcji połączono wysoką mobilność taktyczno-operacyjną z wymaganą odpornością balistyczna i przeciwminową. Dotychczas zamówiono ponad 11 000 tych wozów, a dostarczono ok 4000 egzemplarzy. Poza armią amerykańską, korpusem piechoty morskiej i amerykańskimi siłami powietrznymi na ten typ zdecydowały się również armie Wielkiej Brytanii, Litwy i Słowenii.
Czytaj też: Amerykanie szkolą się na JLTV
Oshkosh w swoich produktach stosuje sprawdzone i nowoczesne rozwiązania techniczne i technologie (w tym opracowane przez szereg partnerów, takich jak izraelska firma Plasan). Do nich należą m.in. osie nowej generacji z niezależnym zawieszeniem TAK-4i, czy kompleksowy system ochrony załogi Oshkosh CORE1080.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie