Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

USA kupują 170 pojazdów do transportu Abramsów po Europie

Fot. Oshkosh Defense
Fot. Oshkosh Defense

Amerykańska firma Oshkosh poinformowała o przyznaniu jej kontraktu na wyprodukowanie, wraz z firmą partnerską, Broshuis B.V., ciągników siodłowych dla transporterów ciężkiego sprzętu (Heavy Equipment Transporter - HET).

Umowę podpisano w odpowiedzi na pilną potrzebę operacyjną, wystosowaną przez U.S. Army Europe, poszukującą ciągnika zdolnego do holowania ciężkich ładunków przy jednoczesnym spełnianiu europejskich norm drogowych.

Wartość umowy wynosi wstępnie 13,3 mln USD, przy czym jej maksymalną wartość ustalono na 109,8 mln USD, zgodnie z nią w latach fiskalnych 2020 i 2021 armia amerykańska ma otrzymać 170 nowych ciągników.

U.S. Army Europe wystosowała pilną potrzebę operacyjną w związku ze wzrastającą potrzebą korzystania z dróg przy przerzucie wojsk. Wykorzystywane powszechnie przez armię amerykańską zestawy HET składające się z ciągnika M1070 i platformy M1000 nie spełniają europejskich norm obciążenia osi przy przewożeniu czołgów M1 Abrams - w związku z tym wykorzystywano je głównie do transportu bwp M2 Bradley.

Dwa prototypy nowego ciągnika, opracowanego przez Oshkosh wspólnie z europejskim partnerem Broshuis B.V., przeszły intensywne, trzymiesięczne testy w Stanach Zjednoczonych na poligonie w Aberdeen. Sprawdzano ich możliwości manewrowe, uciąg, możliwość załadunku i rozładunku pojazdów sprawnych i uszkodzonych. Ostatecznie uznano, że nowe ciągniki odpowiadają potrzebom sił zbrojnych USA w Europie.

Dotychczas armia amerykańska w Europie wykorzystywała - oprócz własnych ciągników - także wyleasingowane brytyjskie ciągniki M1070F, mające silnik o mocy większej o 200 KM i dwie dodatkowe osie. Pojazdy te posiadają jednak kierownice po prawej stronie, z czym związane są ograniczenia podczas prowadzenia ciężkich zestawów.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. dim

    Jakim cudem ? bez dialogu technicznego, kilku unieważnianych przetargów ? spełnienia wymogu pływalności ?

    1. Senator Greg

      Bo to USA bezpieczeństwo kraju ponad wszystko

    2. Davien

      Panie dim, rozumiem że greckie zestawy HET pływaja i pewnie jeszcze lataja do tego z leopardem na przyczepie:)

    3. Jacenty

      Nie żebym się czepiał ale co ma "bezpieczeństwo USA ponad wszystko" do spełnienia norm europejskich? Coś to pachnie zwrotem w stylu "o wolność, demokrację i pokój na całym świecie".

  2. jotb71

    Polski MON za lawety jelcza zapłacił 5mln zł za szt. Amerykanie 2,5mln zł za szt. Idąc dalej to pewnie i za ciężarówki MON tak przepłaca. Co tam ,stać nas. Gratulacje MON oby tak dalej i będziemy potęgą l

  3. ktos

    A czy Jelcz stawal do przetargu?

  4. dr inż. czapajew

    Po brexicie może się okazać że UE nie pozwoli na poruszanie się po jej terytorium pojazdów kierownicą po prawej stronie ? Tak może być.

  5. Łotr

    Co za patologia. Rozwijając nasz kraj mogli by skorzystać z fabryki Jelcza. Lecz te silniki Iveco mnie osobiście się nie podobają.

Reklama