Niemiecki transporter zatrzyma rakiety i drony

Autor. Rafael
KNDS oraz konsorcjum EuroTrophy poinformowały o integracji aktywnego systemu ochrony z kołowym transporterem opancerzonym Boxer.
Zgodnie z wydanym komunikatem Boxer w wersji kołowego transportera opancerzonego został zintegrowany z aktywnym systemem ochrony Trophy. Poinformowano, że z powodzeniem udało się przeprowadzić najpierw prace studyjne i badania, następnie integrację oraz wszystkie potrzebne testy.
Czytaj też
Do testów wykorzystano przedseryjny egzemplarz Boxera w wersji KTO. Obecnie planowane jest przeprowadzenie strzelań przy użyciu ostrej amunicji. Prace prowadzone będą z myślą o obecnych i przyszłych użytkownikach transportera, by skrócić czas do realizacji potencjalnych zamówień i ograniczyć ryzyko rozwojowe.
Czytaj też
Trophy jest systemem aktywnej ochrony pojazdów klasy „hard kill”. Jest więc zdolny do zwalczania amunicji ręcznych granatników przeciwpancernych, przeciwpancernych pocisków kierowanych, amunicji kumulacyjnej i odłamkowo-burzącej wystrzeliwanej z armat czołgowych oraz podobnego uzbrojenia. Jest również w stanie zwalczać drony, w tym typu FPV.
Czytaj też
Boxer to kołowy transporter opancerzony o modułowej konstrukcji. Jest wyposażony w tzw. moduły misyjne, które umożliwiają skonfigurowanie go do różnych zadań – od kołowych transporterów opancerzonych piechoty i bojowych wozów piechoty po wozy dowodzenia, ewakuacji medycznej czy wozy przeciwlotnicze. Producentem jest spółka Artec GmbH, joint venture niemieckich i holenderskich spółek Rheinmetalla oraz koncernu KNDS Deutschland (dawniej KMW). Boxer jest podstawowym transporterem opancerzonym Bundeswehry i armii holenderskiej. Jest również wdrażany jako wóz rozpoznawczy w Australii oraz na szeroką skalę do armii brytyjskiej.
Integracja Trophy na Boxerze to kolejny krok w celu upowszechnienia tego systemu w Bundeswehrze i w armiach NATO. Dziś jest już on na wyposażeniu czołgów Leopard 2A7A1 i Leopard 2A8. Nie jest tajemnicą, że Niemcy planują duże, dodatkowe zakupy KTO Boxer i prawdopodobnie będą chcieli wyposażyć w ten system swoje pojazdy. Leopardy 2A8 zamówiła również Litwa, która ma także Boxery. Podobnie Wielka Brytania, która zamówiła integrację Trophy z czołgami Challenger 3, może być zainteresowana. Polska zamówiła system Trophy dla czołgów K2PL, a Hyundai Rotem i Rafael podpisali na niedawnym MSPO umowę o ich integracji.
WIDEO: Święto Wojska Polskiego 2025. Defilada w Warszawie