Reklama
  • Wiadomości

Największy na świecie dźwig pełnomorski zbudowany w Polsce [Foto]

Gdyńska stocznia Crist S.A. przekazała francuskiej spółce Bouygues Travaux Publics S.A. pełnomorską barkę samopodnośną NB105 „Zourite”, która jest jednocześnie największym na świecie, pełnomorskim dźwigiem pływającym. Nowa jednostka ma pozwolić na budowanie „morskich autostrad” na wyspie Reunion.

  • Przekazanie barki odbiorcy było m.in. związane z wymianą bandery polskiej na francuską. Fot. M.Dura
    Przekazanie barki odbiorcy było m.in. związane z wymianą bandery polskiej na francuską. Fot. M.Dura
  • Dwie suwnice barki NB105 mają razem udźwig 4800 ton. Fot. M.Dura
    Dwie suwnice barki NB105 mają razem udźwig 4800 ton. Fot. M.Dura
  • Budowę barki „Zourite” realizowano na części należącego do stoczni Crist, największego w północnej Europie, suchego doku (o wymiarach 380m x 70 m). Fot. M.Dura
    Budowę barki „Zourite” realizowano na części należącego do stoczni Crist, największego w północnej Europie, suchego doku (o wymiarach 380m x 70 m). Fot. M.Dura

Barka NB105 została zbudowana w stoczni Crist na zlecenie francuskiej spółki budowlanej Bouygues Travaux Publics S.A. Polska stocznia została wybrana, ponieważ podjęła się ona wykonania prac w rekordowym czasie szesnastu miesięcy za około 90 milionów euro.

Wizualizacje jednostki NB105. Fot. Crist

Zadanie było trudne, chodziło bowiem o nowatorską jednostkę pływającą, przeznaczoną do budowy najdłuższego (a według krytyków również najdroższego) francuskiego wiaduktu morskiego. Inwestycja ta będzie realizowana wokół wyspy Reunion, która charakteryzuje się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Wyspa leży około 700 km na wschód od Madagaskaru na Oceanie Indyjskim i ma status tzw. departamentu zamorskiego Francji.

Przekazanie barki odbiorcy było m.in. związane z wymianą bandery polskiej na francuską. Fot. M.Dura

Wzdłuż brzegów Reunion zbudowano autostradę, która łączyła jej najważniejsze miejscowości i punkty. Erozja spowodowała, że jedna z części tej arterii została zniszczona i we Francji zapadła decyzja o jej odbudowaniu w formie wiaduktu. „Przybrzeżny Wiadukt” (Viaduc du Littoral) ma mieć on długość około 5,4 km i być oparty na 50 podporach. Aż 48 z nich ma się znajdować w morzu i to właśnie do ich postawienia i posadowienie elementów autostrady na dnie będzie wykorzystywana barka NB105.

Autostrada ma być wyniesiona przez przęsła na wysokość 30 m nad poziom morza, co wymagało zastosowania na „Zourite” niestandardowych rozwiązań. Przede wszystkim, barka została wyposażona w dwie suwnice bramowe – każda z nich z możliwością podnoszenia 2400 t i rozpiętości 30 m (jest to największy dźwig zainstalowany na pełnomorskiej jednostce pływającej).

Dwie suwnice barki NB105 mają razem udźwig 4800 ton. Fot. M.Dura

Dwie suwnice barki NB105 mają razem udźwig 4800 ton. Fot. M.Dura

Barka posiada również obszerną przestrzeń ładunkową, która pozwala na załadunek, transport i przechowywanie elementów konstrukcyjnych potrzebnych przy budowie autostrady. Dodatkowo na jej burtach zamontowano osiem „nóg” typu jack-up (o długości 55 m i średnicy 3 m), co pozwala na podniesienie jednostki aż 14 metrów ponad poziom wody. To właśnie z powodu tych ośmiu podpór barkę nazwano „Zourite”, co w języku kreolskim oznacza ośmioramienną, małą ośmiornicę.

Dzięki ośmiu podporom rozmieszczonym po cztery na burtach, barka NB105 może być podnoszona na wysokość 14 metrów nad powierzchnię wody. Fot. M.Dura

Jednostka powstała w rekordowym czasie. Pierwsze cięcie blach rozpoczęło się 2 lutego 2015 r., próby morskie zakończyły się zaś na początku marca 2016 r. 24 marca stocznia Crist przekazała gotową już jednostkę francuskiemu armatorowi. Co więcej, barka została zbudowana „pod klucz”, a więc została w pełni wyposażona w systemy pozwalające jej od razu na wykonywanie pracy. Teraz „Zourite” rozpocznie dwumiesięczny rejs na wyspę Reunion.

Część dziobowa barki z widocznym mostkiem nawigacyjnym. Fot. M.Dura

Barka NB105 ma długość 107 m i szerokość 44,7 m. a więc ma powierzchnię czterech pełnowymiarowych kortów tenisowych. Do jej budowy wykorzystano 6800 ton prefabrykowanej stali, 135 kilometrów kabla, 115 000 litrów farby i 148 m3 drewna dębowego do pokrycia pokładu głównego.

Budowę barki „Zourite” realizowano na części należącego do stoczni Crist, największego w północnej Europie, suchego doku (o wymiarach 380m x 70 m). Fot. M.Dura

Jej zbudowanie jest kolejnym dowodem na potencjał polskich stoczni, które są w stanie realizować nawet bardzo skomplikowane projekty i to w krótkim czasie. Pomaga w tym infrastruktura stoczniowa, która daje możliwość realizowania w jednym miejscu wszystkich etapów budowy jednostek pływających. Sama stocznia Crist podlega pod należący do Agencji Rozwoju Przemysłu - Fundusz Inwestycyjny Zamknięty MARS (tzw. grupa MARS Shipyards & Offshore) Do tego funduszu wchodzą jeszcze: Stocznia Remontowa Nauta S.A. w Gdyni, Morska Stocznia Remontowa w Świnoujściu, Szczecińska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. i Spółka Energomontaż-Północ z Gdyni. Przypomnijmy, że FIZ MARS został włączony do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama