Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Najnowszy wariant Eurofightera w powietrzu

Fot. Eurofighter
Fot. Eurofighter

Eurofighter w konfiguracji sił powietrznych Kuwejtu odbył swój pierwszy lot. Jest to najbardziej zaawansowany wariant myśliwca Eurofighter, jaki kiedykolwiek wzbił się w powietrze.

23 grudnia 2019 r. w ośrodku testowym Flight Test Centre koncernu Leonardo w Turyn Caselle, odbył się udany lot pierwszej maszyny serii Instrumented Series Production Aircraft (ISPA 6) wyposażonej zgodnie z konfiguracją sił powietrznych Kuwejtu.

Maszyna jako pierwsza została wyposażona w nowatorski radar Captor E-Scan ze wzmocnieniem fazy P3Eb, i stanowi kamień milowy jeśli chodzi o wprowadzenie samolotu Eurofighter do służby sił powietrznych Kuwejtu. Ten standard stanowi najbardziej zaawansowany wariant myśliwca odrzutowego jaki kiedykolwiek powstał.

Kontrakt na dostawę 28 wielozadaniowych myśliwców Eurofighter Typhoon został podpisany między Ministerstwem Obrony Kuwejtu oraz koncernem Leonardo (w dniu 5 kwietnia 2016 r.) poprzez Aircraft Division działający w roli organizacji Eurofighter Prime Contractor Organisation.

Podczas gdy inne maszyny w różnych spółkach partnerskich Programu Eurofighter testują różne elementy tej konfiguracji, włączywszy w to rozwój radaru E-Scan w Wielkiej Brytanii i Niemczech, tutaj mamy do czynienia z pierwszym lotem całego zintegrowanego pakietu, jaki zostanie dostarczony Kuwejtowi.

Obejmuje on integrację pocisków Storm Shadow i Brimstone oraz innych elementów uzbrojenia powietrze-ziemia. Ponadto, zakłada on integrację nowego zaawansowanego zasobnika celowniczego (Lockheed Martin Sniper Advanced Targeting Pod), który rozszerzy portfolio tego typu rozwiązań dla myśliwca Eurofighter; wprowadzenie zasobnika szkolenia bojowego DRS-Cubic ACMI P5 oraz poprawionego wspomagania nawigacji (VOR).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. Abc123

    F-16 I F-35 to dla nas świetne połączenie. Upgrade tych pierwszych do wersji V (m. in. AESA i większe możliwości SEAD) oraz F-35 koniecznie Meteorami. Nic więcej nam nie potrzeba :) Takie F-16 wcale nie były by gorsze od F-35

  2. dim

    Państwo upierający się, że Eurofighter "musiałby trzy koła wokół Polski zrobić, by wznieść się na odpowiednią wysokość"... - Znaczy Kuwejt większy ? Sprawdzam: Kuwejt, powierzchnia: 17 818 km²... Polska: 322 575 km²... - No jacy ci Kuwejtczycy nieuświadomieni lotniczo ! Amerykanie tak Was olewają, że ani porządnego serwisu do Polski, w ofsecie, nie zechcieli przekazać. Ale tak jest zawsze, gdy handluje się "na mus" z jednym tylko kontrahentem. W każdym razie Grecja ma pełny serwis do L-M. Ale Grecy kupują przecież także Mirage. I zawsze np. to te Mirage mogliby zmodernizować, zamiast F-16 do V. Francuzi to proponują. Lub dorzucić najnowszą obronę przeciwlotniczą - europejską. Gdyby L-M nie dawał im niezłych cen i warunków.

    1. Davien

      Dim, macie całe 40 starych Mirage 2000 EG/EGM iponad 153 F-16 a Mirage kupiliscie raz w 1985r równolegle z F-16 i potem już tylko kupowaliście F-16. Mirage nie ma wrsji zblizonej do V bo Francja jej nie robiła zamiast tego powstał Rafale. A z eurpejskiej OPL to obecnei macie jedynie SAMP/T. Aha panie Dim, jakie to niezłe ceny i warunki jak publicznie nieraz narzekałes jak to amerykanie was wykorzystuja i jakich cen żądaja?

    2. dim

      @Davien. Szanuję Pańską wiedzę wojskową, ale na handlu, uzyskiwaniu dobrych cen, Pan się zwyczajnie nie zna. We wspomnianym przez Pana okresie Grecy zmieniali różnych dostawców ważnych broni, na innych, a Francuzi owszem, mocno oferują Grekom upgrade do swych Mirage. W każdej chwili (gdyby tylko poczuli, że ma to szanse realizacji) mogliby też zaoferować Rafale tak, jak już kilkakrotnie oferowali fregaty - nie tylko, że w kredycie, ale jeszcze także z odroczoną płatnością. Toteż Amerykanie zadbali o przywiąznie Greków do siebie, greckim głębokim serwisem, wyspecjalizowanym do samolotów USA. A my właśnie "mamy ofset" jaki mamy. A i z poprzedniego przydało się głównie know-how ładnego malowania samolotów.

  3. Adam

    EF jest u nas idealnym następcą Mig-29. F-35 to następca F-16. Powinniśmy pozyskać obie maszyny. Ale najpierw EF a dopiero potem F35.

    1. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      F-35 to następca Su 22, chociaż jako samolot "niewykrywalny" według niektórych, widział bym F-35 właśnie za Migi w Malborku, jako "niewykrywalne" mogły by se latać przy granicy z FR, F-16 następcy na razie nie potrzebuje bo to jeszcze nowoczesny samolot i dość nowy. EF jak najbardziej ale wiadomo że nie amerykański więc to musiało by oznaczać wstanie z kolan, bo póki co to jest robienie gały firmie LM.

    2. BUBA

      Tylko skad wziasc kase na to

  4. Ryszard 56

    I takich że 100 dla Polski proszę

  5. Łukasz M.

    Nie ma takiego myśliwca jak Eurofighter, amatorzy! Jest Typhoon. Eurofighter to nazwa producenta.

    1. dim

      @Łukasz M. - innymi słowy: Nie ma takiego samochodu, jak Volkswagen. VW to nazwa producenta. - czy to chciałeś napisać ?

    2. Xdx

      Eurofighter Typhoon to nazwa samolotu , Firma nazywa się , Eurofighter Jagdflugzeuge GmbH w Hallbergmoos ( główna siedziba konsorcjum )

    3. Łukasz M.

      Którego Volkswagena masz na myśli? Konkretnie.

  6. Jacek

    może taki Eurofajter był by lepszym rozwiązaniem dla nas niż F-35

    1. xawer

      Jest o wiele droższy i wcale nie lepszy! Anglicy kupują dużo Eurofighterów bo uczestniczyli w programie, ale też F-35 bo tańsze i w niektórych zastosowaniach lepsze!

    2. mobilny

      Ano tak ale......Drogi strasznie zarówno w zakupie jak i późniejszym użytkowaniu

    3. J@

      Może tak, ale dlaczego?

  7. Derwisz

    Piloci z Pakistanu w Kuwejcie czują na sobie oddech smoka Takim cudem jeszcze nie latali Przypominam że ich kontrakty wygasają w 2020

Reklama