Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2019: okrętowa oferta z Remontowa Shipbuilding S.A.

Model niszczyciela min Kormoran II. Fot. Maciej Szopa/Defence24
Model niszczyciela min Kormoran II. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. prezentuje w tym roku modele trzech proponowanych przez siebie, sprawdzonych jednostek pływających: niszczyciela min Kormoran II, żaglowca szkolnego projektu B103 i holownika typu 35T. Wszystkie te jednostki zdobyły już do tej pory zamówienia w kraju i zagranicą.

Kormoran II

Niszczyciele min typu Kormoran II zostały zaprojektowane w celu zapewnienia  Polsce samodzielnych zdolności do ochrony przeciwminowej na Bałtyku i na Morzu Północnym czy to działając samodzielnie czy w ramach grup zadaniowych. W konstrukcji Kormorana II szczególny nacisk położono na ograniczenie pól fizycznych. Stocznia Remontowa Shipbuilding zbudowała niszczyciel min z kadłubem wykonanym ze stali amagnetycznej, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wzbudzenia zapalników min magnetycznych oraz wyciszony, aby zmniejszyć ryzyko wzbudzenia zapalników min akustycznych.

Okręt ma długość 58,5 m, szerokość 10,3 m, zanurzenie 2,7 m i wyporność 830 ton. Może poruszać się z prędkością 15 węzłów. Zasięg ORP Kormorana II to 2500 Mm a autonomiczność sięga 10 dób. Dwa ostatnie parametry mogą zostać zwiększone, gdyż okręt ma możliwość uzupełniania zapasów na morzu, zarówno z innych okrętów (system RAS), jak i ze śmigłowców. Stałą załogę stanowi 45 osób (w tym 7 oficerów). Okręt jest przystosowany do przyjęcia na pokład grupy płetwonurków minerów w składzie: dwie pary nurkowe oraz kierownik nurkowania.

Dla Marynarki Wojennej RP zamówiono trzy jednostki tego typu: prototypowego ORP Kormoran (w służbie) oraz seryjne ORP Albatros i ORP Mewa (obydwa w różnych stadiach budowy, obydwa wejdą do służby do 2022 r.).

Statek szkolny projektu B103

B103 to projekt trójmasztowej fregaty, która została zaprojektowana i wybudowana dla marynarki wojennej Algierii i jak dotąd powstała pojedyncza jednostka tego typu (nazwa własna Al-Mallāḥ). Całkowita długość jednostki to 110 metrów, szerokość 14,5 m, wysokość 54 m a wyporność normalna to 3387 ton. Główny napęd stanowi silnik diesla o mocy 1380 kW napędzający pojedynczy wał z czterołopatową śrubą. Pozwala on na osiągniecie prędkości maksymalnej 12 węzłów, a przy postawionych żaglach i dogodnych warunkach pogodowych – 17 w. Jednostka może mieć maksymalnie 222 osoby załogi z czego 120 mogą stanowić kadeci.

image

Model statku szkolnego projektu B103. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Holowniki typu 35

Na stoisku Stoczni Remontowej Shipbuilding S.A. prezentowano także model holownika typu 35T, podobnie jak Kormoran II zaprojektowanego w odpowiedzi na zamówienie polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej. Łącznie Polska zamówiła sześć takich jednostek, które wejdą do służby w latach 2019-2020. 35T przystosowane nie tylko do swojej podstawowej roli, ale także mogą służyć jako jednostki pożarnicze, do operacji SAR czy być pomocne przy neutralizacji zanieczyszczeń ropą naftową na akwenie Morza Bałtyckiego i innych zadań pomocniczych zdefiniowanych przez polski MON. Długość tych jednostek to 29,2 metra, szerokość 11,07 m, wysokość 4,95 m a wyporność 490 ton. Zespół napędowy składa się z dwóch silników o mocy 1200 kW każdy. Ciąg na palu to 35 ton. Załoga liczy 10 osób.

image
Model holownika typu 35. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Czytaj też: MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO 2019 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Źródło:MSPO / Defence24
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama