Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2019: Bell AH-1Z i UH-1Y to zespół śmigłowców bojowych XXI wieku

Fot. Bell
Fot. Bell

Nasza główną propozycją dla Europy jest AH-1Z Viper i UH-1Y Venom - to zespół maszyn na miarę XXI wieku – uważa Joel Best, Director Europe, Global Military Sales and Strategy firmy Bell. - To najbardziej wszechstronne i nowoczesne śmigłowce uderzeniowe i wielozadaniowe produkowane obecnie, używane przez Korpus Piechoty Morskiej USA, czyli  najbardziej doświadczone siły ekspedycyjne Ameryki.

Zdaniem szefa strategii firmy Bell, AH-1Z jest najbardziej skutecznym i zabójczym śmigłowcem produkowanym obecnie na świecie, dostosowanym do warunków współczesnego pola walki. Przenosi potężne uzbrojenie, obejmujące działko 20 mm, pociski powietrze-powietrze AIM-9 Sidewiender, kierowane laserowo i niekierowane rakiety 70 mm oraz pociski przeciwpancerne Hellfire jak również mające je zastąpić JAGM. "Zgodnie z polskimi wymaganiami Viper może te zostać zintegrowany z pociskami Spike" – dodaje Joel Best. Podkreśla też wszechstronność samych maszyn. 

US Marines mają doświadczenie z operacjach desantowych i bojowych na całym świecie i jest powód, dla którego wybrali AH-1Z oraz UH-1Y. Dzieje się tak, ponieważ maszyny radzą sobie dobrze w sytuacji nasycenia pola walki radarami, trudnych warunków pogodowych, w intensywnym deszczu i w pyle. To znaczy, że realizują misje gdziekolwiek na świecie i w mgnieniu oka.

Joel Best, Director Europe, Global Military Sales and Strategy firmy Bell 

Wykorzystanie jednocześnie śmigłowców Viper i Venom generuje dodatkowe benefity, gdyż łączy te konstrukcje 85% wspólnych komponentów, a US Marines wykorzystują je w bardzo zróżnicowanym klimacie, niemal na całym świecie. Od zimnych gór Afganistanu po gorące piaski pustyń.

UH-1Y i AH-1Z to doskonałe maszyny dla wszystkich krajów Europy Środkowej i Wschodniej ze względu na ich kompatybilność. Państwa tego regonu latają dziś wielozadaniowymi Mi-17 oraz szturmowymi Mi-24. Viper i Venom to zespół znacznie skuteczniejszy, nowocześniejszy i wydajniejszy na polu walki, co docenia wielu wojskowych dowódców.

Joel Best, Director Europe, Global Military Sales and Strategy firmy Bell

Komentarze (23)

  1. Cesja Meska

    Bell zaczyna a soft opening w europie Serwis już jest i to pierwsza faza badania rynku Coś niedrogiego może z rezerwy US? BO ZA CHWILĘ INVICTUS wkracza do akcji

  2. dosyć;

    ,,mamy dosyć tych dealerów co chca nam ciagle sprzedawać sprzet 60 lat starszy od tego co używany..

  3. rzeszow

    amerykanska armia chce wycofac calkowicie te helikoptery --

  4. Andrettoni

    Jest to reklama - w rzeczywistości jest wiele porównywalnych i nawet lepszych maszyn - choćby AH-64. Owszem obecnie nie mamy nic nowoczesnego w tym zakresie, ale najważniejszy dla nas jest stosunek kosztu i efektywności, ale przede wszystkim opracowanie doktryny walki. Co te śmigłowce miałyby robić? Zwalczać czołgi? Wspierać piechotę? Te cele można realizować w różny sposób. Artyleria dalekiego zasięgu, lekkie samoloty szturmowe i śmigłowce bojowe mogą być używane zamiennie i to nasza doktryna powinna decydować na co kładziemy nacisk i co głównie rozwijamy. Oczywiście jeśli rozwiniemy wojska aeromobiliarne oparte o śmigłowce to trzeba kupić śmigłowce bojowe, ale najpierw dużo śmigłowców transportowych (z opcją bojową) dla tych wojsk. Jeżeli chcemy kupić F-35, to przydałoby się je wesprzeć flotą lżejszych samolotów szturmowych. Możemy też rozwijać artylerię+radary i drony. Moim zdaniem najpierw doktryna, później zakupy dopasowane i ukierunkowane na realizację tej doktryny. Jeżeli mamy kupić 10 samolotów i 10 śmigłowców to lepiej jest kupić tylko 20 samolotów lub tylko 20 śmigłowców. Jednolita infrastruktura, system szkolenia, uzbrojenie, cała ta logistyka przy zakupie jednego typu uzbrojenia pozwoli na oszczędności, za które można kupić więcej maszyn. W praktyce to nie będzie 10+1020, tylko 22 jednego rodzaju. Czyli np 10 samolotów i 10 śmigłowców czy 22 samoloty. Nie przesądzam tutaj konkretnego wyboru, ale nawołuję do logiki i konsekwencji.

  5. MateuszS

    Wszyscy chcą AH64 - ale z nim nie da się ugrać nic. A z AH1Z - mogłoby udać się ugrać licencję do UH1Y - co ma kilka zalet ... 1. 80% wspólnych części 2. Można klepać śmigłowiec w POLSKICH zakładach- o ile takie rząd chce stworzyć 3. Na podstawie UH1Y można opracowywać wersje specjalistyczne 4. Mając taką licencję można dogadać się np. z Ukrainą żeby opracować wersję stricte bojową I tak wiem, że są lepsze konstrukcje i najwcześniejsze. Ale na inną licencję nie ma co liczyć..

    1. Gort

      Części do ah-1z są dostępne na rynku międzynarodowym. Gdyby nagle zakonczono wsparcie serwisu...

    2. Gn

      Które elementy AH-1Z/UH-1Y są powszechnie dostepne na rynku cywilnym. To sprzęt podlegający FMS.

  6. Czapson

    Polska nigdy takich zestawów nie kupi. Musimy kupowac blackhawki bo składane w Polsce. Teraz kasa idzie na f-35, na śmigła juz chyba będą musieli dodrukować miliardów.

    1. Gnom

      A wiesz, że Polska taki zestaw posiadała i posiada, choć poprzednich generacji. Według tej koncepcji powstawała para Mi-8/Mi-24. Co prawda nie w zakresie przekładni i wirnika, ale silników i wyposażenia, podstawowego uzbrojenia - tak.

    2. Martinez

      A zdajesz sobie sprawę że ten twój black hawk produkowany w Polsce to maszyna cywilna.To tylko wygląda jak blackhawk nic więcej

    3. Davien

      Panie Gnom, moze bez zmyslania:0 Jak postawał Mi-8 to Hinda nawet w planach nie było. Mil zwyczajnie wykorzystał części od Mi-8 bo było wygodnie a nei bo tak planował

  7. Edi

    Skoro takie nowoczesne to dlaczego Bell oferuje 360 Invictus i 525 Relentless?

    1. Davien

      Edi, a widziałes w czym oferyje Invictusa? Do tego ani bell 360 ani Bell 525 Relentless jestzcze nawet nie powstały, 525-ki lata jedynie prototyp

  8. I tak sami umacniamy swą biedę i zacofanie

    W polskich warunkach najbezpieczniejszy dla pilotów i najskuteczniejszy jest (wybrany także przez RFN) "Tiger UHT", którego możemy być współproducentem.

  9. Szwejk

    Zmidernizowac sokoły wszystkie i Mi 24 tak jak to bylo pokazane na targach MSPO zająć się kolejno wymiana BWP wymieniać sztuka za sztukę

  10. Modernizowac Sokoły i Mi-24

    Modernizowac to co obecnie posiadamy Sokoły Mi-24 A nie bawić się w zakupy kilku sztuk nowych śmigłowców które i tak nie wniosły by niczego specjalnego na współczesnym polu walki bo oprócz jakości liczy się też ilość -----wiec aby była ilość i jakość trzeba modernizowac to co posiadamy dając pełen wachlarz uzbrojenia wieloludowy wkm 12,7 z Tarnowa jako broń pomocniczą dla podwieszonych gromow/piorunow ponadto ppk dając zdolności przeciwpancerne oraz ofsetowe 70 mm artyerie Plus cała resztę głowice obserwacyjno....... itd wszystko to co było pokazane na targach MSPO 2019 ta cała propozycję modernizacyjne wziąść zmidernizowac wszystko co mamy raz a konkretnie nie bawić się trochę teraz kilka sztuk w przyszłości tylko kompleksowo wszystkie śmigłowce naraz tak jak w przypadku T-72 i będziemy mieć skok jakościowy w siłach powietrznych

    1. Grredo

      Od lat są prezentowane pakiety modernizacyjne dla w-3 oraz mi-24. Po zakontraktowaniu tych modernizacji można kupić 24 szt. Ah-1z lub Ah-64. Helikoptery w naszej armii to nie tylko maszyny szturmowe ale także bliskie wsparcie dla dwóch brygad areomobilnych. Tych brygad nie można zostawić bez wsparcia ani nie można ich przerzucać przez kilka dni.

    2. Grredo

      W takim razie powiedz kiedy zostanie kupione ponad sześćdziesiąt nowych maszyn za W-3 Iza mi-24? Po modernizacji będą mogły długi lata wspierać kawalerię powietrzną a szturmowe i tak trzeba kupić.

    3. Jan

      60 nowych maszyn w momencie w którym bwp się kończą opl sie kończy

  11. Rzyt

    Śmigłowce to po Wiśle,Narwi,homarze usunąć 80 generałów,t 72 ,bwp, goździki,pt 91 i wziąć 80 kruków ...dziękuję ...sprawiłem,że kraju nie da się łatwo załatwić ...i będzie taniej...zaoszczędzi się na paliwie,załodze,transporcie,amunicji

  12. gregorew

    A ja uważam że powinniśmy iść w maksymalną kooperację z Leonardo , ponieważ mają całą gamę śmigłowców, mamy zamówione Aw101, możemy domawiać maszyny lekkie aw109, średnie aw139 aw149 i w przyszłości pod kruka aw249, klepać jak najwięcej komponentów w Polsce i wyciągnąć z kooperacji co się da

  13. Lotnik

    Siła w ilości zmidernizowac wszystkie Sokoły i Mi -24 dosłownie każdego dając im pełen wachlarz uzbrojenia taki jaki był pokazany na MSPO to lepsze rozwiązanie niż kupno kilku egzemplarzy AH

    1. raKO

      Viper i Guardian przenoszą do 16ppk hellfire lub innych. Ile przeniesie sokół? 2? 4? A mi-24? Też raczej nie przeniesie 16. Poza tym modernizacja tych szrotów będzie pewnie równie nieopłacalna co planowana modernizacja naszych t-72. Zresztą naszym mi-24 resurs kończy się bodaj w 2030 roku. Jaki jest sens inwestować miliony co za 10 lat pójdzie na żyletki? Mi-24 nie nadają się np. do walki w nocy, a do tego łatwiej je trafić od przodu niż np. Vipera. Z kolei Guardian czy nawet starszy longbow mogą atakować wroga zza przeszkody terenowej wystawiając tylko radar nadwirnikowy i odpalając ppk. Rosjanie próbowali skopiować to rozwiązanie w kamowach, ale im to nie wyszło i zdemontowali radary nadwirnikowe.

  14. MUC

    Osobiscie jestem za AH-64. Jak zrobic to zrobic to dobrze bo te maszyny bede latac przez dlugie lata w Polsce. Troche to meczace...o modernizacji i uzbrojenia w PPK SOKOLA mowi sie od prawie 30 lat... smutne... googlujcie projekt PZL-3 K Sokol.

  15. Fanklub Daviena

    Każdą kupę Polska uzna za 8 cud świata XXIw byle tą kupę nawalił Amerykanin.

    1. Użytkownik

      W tym przypadku jest problem bo to kupa nie od Lockheeda ani Martina

  16. Ernst Junger

    Cena maksymalna czterech Ah-1Z dla naszych południowych sąsiadów to 205 mln USD, czyli 51 mln USD za sztukę. Cena realna Ah-64e to 63-66 mln USD za sztukę.

  17. Piotr ze Szwecji

    Good sell speech mr Joel Best! Suddenly AH-1Z like AW249 looks as good as AH-64 for some mystical reason. Though purchase of AH-64 is preferable for Poland of course. Bell is not offering however like Leonardo possibility to almost complete manufacture those helicopters in Poland. AH-64 is still preferable over AW249 and AH-1Z, as additional 2 tones of weight won't lift themselves into air, you know. AW249 is still preferable over AH-1Z, as Leonardo has manufacturing business in Poland and Bell in Poland has no... business.

  18. Paweł P.

    .. i zgodnie z zasadami, nic nie może latać nad naszymi głowami.

  19. Paweł P.

    Fajnie, kooperacja. Swoje modernizować, aby były mocne, szybkie, zwinne i potężne.

  20. Gall

    Jeżeli ktoś porównuje Mi17 z UH1 to już jest dobrze.Przecież te śmigłowce ,,chodzą" w zupełnie innej wadze.To tak jakby porównywać WV T5 z golfem.

  21. Trudno

    Trudno się nie zgodzić..

  22. Pilot

    Bazujemy na potecjalach A naszym potencjałem są licZne Sokoły i Mi 24 wymagające modernizacji takiej jaka była ukazana na tegorocznych tragach ilość Plus jakość sie liczy kilka wenomow dużo nie wniesie

  23. Tornado

    Jak przy takiej opl miałyby one latać i jeszcze razić wrogie pojazdy opancerzone? Myśliwce to rozumiem, jest broń stand off, są możliwości wre, czy nawet stealth, co w tym wypadku mogą śmigłowce? Płasko ci u nas i przeszkód terenowych brakuje. Jedyne co mogłyby robić to latać po naszej stronie frontu, ale jaki wtedy ich sens?