Eurocopter prezentuje w Kielcach śmigłowiec EC-725 Caracal w bojowym wariancie.
Podczas konferencji prasowej przedstawiciele firmy Eurocopter zaznaczali najważniejszy atut swojej maszyny - sprawdzenie w warunkach realnego pola walki: Afganistanu, Libii i Mali. Duży nacisk położono też na możliwości adaptacji tej maszyny do wszystkich rodzajów działań, wymaganych w polskim przetargu.
Prezentowano plany dotyczące wersji zwalczania okrętów podwodnych, Caracal ma być dostosowany do warunków operowania nad płytkimi wodami Morza Bałtyckiego. Francuzi zapowiadają zaadaptowanie wyposażenia z systemów stosowanych na morskich wariantach śmigłowców Super Puma i NH90.
Prezes firmy, Guillaume Faury szczególny nacisk kładł na udział polskiego przemysłu. - W Polsce będzie realizowany montaż śmigłowców Caracal. Nie tylko polskich śmigłowców Caracal, lecz staną się częścią łańcucha produkcyjnego Eurocoptera.
Stanowiłoby to element planowanej przez koncern ekspansji w Trójkącie Wyszehradzki. Guillaume Faury mówi wprost, że wygrana w polskim przetargu śmigłowcowym mogłaby wpłynąć na decyzję Słowacji, Czech i Węgier, w podobnych przetargach.
Natomiast w kwestii ekspozycji, EC-725 Caracal został zaprezentowany w bardzo bojowej konfiguracji. Z podwieszonymi zasobnikami rakiet niekierowanych 68mm, pociskami kierowanymi Spike, oraz karabinami maszynowymi w oknach kabiny desantowej. Informacji udzielają użytkownicy tej maszyny - francuski pilot, oraz operator jednostek specjalnych, wykonujących misje Combat SAR.
(JS)
obiektywny
uwazam ze jest to chyba najlepsze rozwiazanie dla naszej armii ze wszystkich prezentowanych ofert ,jest to nowoczesny smiglowiec w porownaniu do oferty amerykanskiej czy wloskiej ,pozatym moze zabrac spora ilosc desantu plus ladunek noi ma bardzo dobra awionike a takze zasieg dolotu a co najwazniejsze koszty produkcji sa niskie gdyz platforma ta nadaje sie zarowno dla marynarki jak i wojsk specjalnych czy tez ratownictwa mimo ze produkuje go francja nie skreslalbym go z zakupu mysle ze to najlepsza propozycja
Janina
"uwazam ze jest to chyba najlepsze" - to masz wiedze czy nie? czy Ci się tylko zdaje??? Chyba, chyba, chyba....
Marek.
Jak koszty produkcji są niskie, to dlaczego mamy płacić za te same śmigłowce 50% więcej niż Kuwejt czy Brazylia?
;/
Dlaczego nie ma NH90? Cale zachodnioeuropejskie NATO na tym lata albo maja w planach
strzelec76
Może dac sobie spokój ztym przetargiem. W gruncie rzeczy to czy są to najważniejsze potrzeby armii ? No chyba że chodzi o wyprawkę emerytalną dla kilku-kilkunastu generałów, doradców czy konsultantów, lobbystów. Amerykanie oferują śmigłowiec dla dzikich który poza wyglądem zewnętrznym nie ma nic wspólnego z śmigłowcem używanym w US Army, francuzi w gruncie rzeczy nic w Polsce dotą nie zainwestowali, zatem ich deklaracje brzmią tak samo obłudnie jak amerykańskie obietnice przy okazji zakupu F-16, a włoski śmigłowiec tylko nico większy od naszego Sokoła miałby ogromne trudności z wypełnieniem warunków przetargu.
andy
ile do tej pory eurocopter zainwestował w Polsce ... ??? a kupowanie śmigłowca przez polskich urzędników za nasze podatki (tak jak w przypadku rosomaka CASY czy F16 .. ) bez jakichkolwiek korzyści gospodarczych technicznych transferu technologii i kodów to wyrzucanie kasy w błoto
rozczochrany
Akurat w przypadku rosomaka się mylisz, bo polski kapitałowo i tu płacący podatki zakład w Siemianowicach Śląskich prosperuje świetnie. Co do inwestycji Eurocoptera to w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi ma powstać montownia tych śmigłowców oraz silników do nich. Mam nadzieję że nie sprzedadzą tego zakładu Francuzom , bo w ogóle mijało by się to z celem. A co zrobili amerykanie zapytam? Dostali prawie za darmo fabrykę w Mielcu, która płaci podatki w USA a w Polsce wykazuje straty. Jedyna kożyść to taka że zatrudniają Polaków i płacą im marne typowo polskie pensje. To już nie jest polska fabryka tylko filia amerykańskiego koncernu.
Rozczochrany
PS. Polacy kupili licencje na KTO Rosomak. Z prawem do modernizacji i eksportu. Transporter jest produkowany prawie w całości w Polsce i modernizowany cały czas przez polskich konstruktorów.
Matt
Najmniej perspektywiczny z konkurentów w przetargu, jako jedyny już teraz jest wycofywany przez głównego użytkownika (Francja zastępuje go NH90) wiec nowszych wersji raczej już niema co się spodziewać a 30+ lat bez gruntownej modernizacji to żaden skok technologiczny.