Przemysł Zbrojeniowy

Motor Sicz certyfikuje następcę Mi-2. MSB-2 Nadia [FOTO]

MSB-2 Nadia bez łopat wirnika głównego. Fot. J.Sabak
MSB-2 Nadia bez łopat wirnika głównego. Fot. J.Sabak

Złożyliśmy stosowny wniosek i postaramy się w tym roku uzyskać certyfikat dla śmigłowca MSB-2 – oświadczył prezes ukraińskich zakładów Motor Sicz, Wiaczesław Bogusłajew. Lekki śmigłowiec, nad którym firma pracuje od kilku lat, ma mieć nowy, w pełni kompozytowy kadłub. Maszyna powstała jako następca popularnych na świecie lekkich dwusilnikowych wiropłatów Mi-2.

Makieta śmigłowca MSB-2 Nadia, kompozytowej maszyny z cyfrową awioniką, bazującej na śmigłowcu Mi-2, była wielokrotnie prezentowana przez koncern Motor Sicz. Część rozwiązań opracowanych dla niej testowano na Mi-2MSB, które stanowią modernizację produkowanego przez wiele lat w PZL-Świdnik  lekkiego śmigłowca Mi-2. Otrzymał on m.in. nową przekładnię główną i silniki AI-450, które zostaną również zastosowane w MSB-2.

Jak poinformował w rozmowie z agencją informacyjną Unian prezes ukraińskich zakładów Motor Sicz, Wiaczesław Bogusłajew, w 2020 roku planowane jest certyfikowanie MSB-2. Do współpracy zaangażowano ekspertów z UE, oraz lokalne zakłady. Maszyna ma otrzymać nowy, w pełni kompozytowy kadłub, który powstaje w kooperacji z Charkowskimi Zakładami Lotniczymi. Zapewni to znaczny spadek masy własnej, przekładając się na poprawę osiągów.

image
Rys. Motor Sicz

Bryła MSB-2 jest bardzo zbliżona do Mi-2, jednak wewnętrznie maszyna ma być znacznie nowocześniejsza. Wyprowadzenie wszystkich instalacji poza kabinę, do bocznych sponsonów i ponad kabinę komory silnika, ma zwiększyć funkcjonalność przestrzeni użytkowej i objętość kabiny o około metr sześcienny. Z planowanej wcześniej, częściowo kompozytowej konstrukcji wykorzystującej około 60% Mi-2 zrezygnowano. Zastąpiło je nowe w pełni kompozytowe rozwiązanie.

Napęd będą stanowić dwa silniki АI-450М ( o 465 KM każdy) z elektronicznym sterowaniem i nową przekładnią główną WR-442. Ponieważ każdy z silników będzie miał o 65 KM więcej niż te stosowane w Mi-2 GTD-350, a masa własna śmigłowca znacznie spadnie, planowany udźwig to do 900 kg wewnątrz kabiny i do 1 tony na podwieszeniu zewnętrznym przy maksymalnej masie startowej 3,9 tony. Dla porównania Mi-2 mógł zabrać w kabinie do 700 kg przy maksymalnej masie startowej 3,55 tony. Modyfikacja układu napędowego ma również znacznie obniżyć zużycie paliwa i zwiększyć kluczowe parametry lotu.

image
Mi-2MSB z kompozytową, przednią częścią kadłuba opracowaną dla MSB-2. Widoczne różnice między MSB-2 i Mi-2 to m.in. konforemne zbiorniki na bokach kabiny i właz z tyłu, zamiast widocznych w Mi-2 bocznych drzwi. Fot. J.Sabak

Silniki będą kontrolowane dzięki w pełni cyfrowej awionice produkcji ukraińskiej, zastosowanej również w śmigłowcu Mi-2MSB. Zobrazowanie danych z wykorzystaniem ekranów dotykowych i otwarta architektura mają ułatwić prace pilotów, ale również zwiększyć możliwości dalszego rozwoju maszyny. Zakłady Motor Sicz planują produkować śmigłowce MSB-2 Nadia w wielu wariantach cywilnych i wojskowych, zarówno dla sił zbrojnych i służb Ukrainy jak i odbiorców zagranicznych.

Obecnie prowadzone są próby naziemne jednego z prototypów MSB-2 oraz próby statyczne i przygotowania do prób w locie, którym prawdopodobnie zostanie poddany wariant z większym zastosowaniem struktur kompozytowych. O ile projekt zakończy się sukcesem planowane jest wprowadzenie do produkcji bardziej ambitnej konstrukcji, średniego śmigłowca wielozadaniowego oznaczonego roboczo MSB-6 Ataman.

Komentarze