Przemysł Zbrojeniowy

Czołg Leopard 2A5 w Centrum Serwisowym Leopard w Poznaniu. Fot. Defence24.pl.

Michał Jach: Centrum Serwisowe Leoparda spełnia najwyższe standardy. To efekt konsekwentnej pracy

„Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu pokazały, że można stworzyć linię technologiczną na najwyższym światowym poziomie, która gwarantuje obsługę, serwis i naprawę bardzo skomplikowanego systemu uzbrojenia, jakim są czołgi Leopard 2A5 – według najwyższych standardów” mówi w rozmowie z Defence24.pl poseł Michał Jach, przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej.

W wywiadzie dla Defence24.pl, udzielonym podczas otwarcia nowego Centrum Serwisowo-Logistycznego czołgów Leopard w Poznaniu, przewodniczący Komisji Obrony Narodowej, Michał Jach podkreślił, że sprawna budowa Centrum to efekt skutecznego zarządzania prezes Elżbiety Wawrzynkiewicz i dobrej współpracy całej załogi firmy. Jak zauważył, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne „bez specjalnego funduszu, bazując tylko na tym, co otrzymują też inne zakłady, a więc [środkach – przyp. red] z programu mobilizacji gospodarki stworzyły halę, która gwarantuje sprawne, wysokiej jakości i szybkie serwisowanie, obsługę Leopardów 2A5”.

Wojska Pancerne będą otrzymywały bardzo dobrze przygotowane czołgi do eksploatacji – tu będzie można zmierzyć się z największymi problemami technicznymi tych czołgów, które przecież funkcjonują na poligonach, na ćwiczeniach, gdzie warunki eksploatacji są niezwykle ciężkie i to gwarantuje Centrum.

Michał Jach, poseł na Sejm RP – przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej

W swojej wypowiedzi poseł Jach zwrócił również uwagę na uwarunkowania przemysłowe i bodziec rozwojowy, jaki przykład poznańskich zakładów niesie ze sobą dla innych polskich spółek zbrojeniowych. Podkreślił w tym miejscu, że Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne „pokazują innym przedsiębiorstwom zbrojeniowym, że konsekwentną pracą, postawieniem sobie długofalowych [celów – przyp. red.] można osiągnąć wielki sukces”. Wskazał przy tym, jakie kroki pozwoliły stopniowo, w ciągu kilku lat osiągnąć spółce oczekiwany efekt. „Po pierwsze: określenie celów, opracowanie programu dochodzenia do tego celu i konsekwencja w realizacji” – wskazał przewodniczący sejmowej KON.

Reklama

Komentarze (16)

  1. ryszard56

    ALE JAJA CO TO ZA MODERNIZACJA ??ŚMIECH NA SALI .Prosze zmodernizować Wszystkie Leopardy 4 i 5 do wariantu najnowszego 7 plus obrona aktywna i precyzyjna nowoczesna amunicja i dokupic nastepne czolgi ,tak ,zeby mieć chociaż 1000 sztuk nowoczesnych ,pozostałe modernizować wszyscy to robią ,a BWP1 przerobić na niszczyciela czołgów ma bardzo dobre podwozie,i rozmawiać z Koreańczykami o współpracy i ze Szwedami

  2. d'Dewinero

    Marzę o wspólnej produkcji w Poznaniu 400 MBT razem z Koreańczykami. Rehinmettal nie daje rady z Bumarem.

  3. Grredo

    Czy Pan Poseł opublikuje raport ws. opóźnienia programu leopard 2pl? Co się dzieje z tymi czołgami? ile maszy wycofano z linii i stoją na kółkach?

    1. Ciekawy

      A po co ma publikować, skoro treść umowy jest dostępna na sieci? Miał być prototyp wykonany w Niemczech i dostarczony do testów. Później Niemcy mieli dostarczyć pięć przed seryjnych Leopardów. W dalszej kolejności przy współudziale fachowców z RM tu na miejscu ma być zmodernizowanych 19 czołgów. Na razie Niemcy dostarczyli prototyp i tylko trzy przed seryjne egzemplarze.

    2. Leopardzik

      63 A24 stoi ma hali w Bumarze. Totalna kanibalizacja Potrzebne €35 mln części A to dopiero przed akcją w 2 PL. TOTALNY KLOPS

  4. Jasio

    Dzisiaj to już królują Leopardy 2a7+ a u nas nie pierwszej młodości Leo 2a5 i bieda modernizacja szumnie nazwana Leopard 2PL.Do jakich innych czołgów można porównać Leo 2a5 dzisiaj??? bez zmiany lufy na dłuższą to my będziemy mogli sobie powalczyć z Afrykańczykami a nie ruskimi

    1. Ciekawy

      Co ty nie powiesz? Abramsy mają takie same długie lufy jak Leo 2A4a a radzą sobie lepiej niż Leo 2A7. Zamiast wymiany luf wystarczy kupić amerykańską amunicję.

  5. Gts

    I pomyśleć, że zaprzepaszczą to za jakiś czas tak jak w przypadku Bydgoszczy i F-16. Po co kontynuować dobrą robotę jak można wziąc z półeczki i za wszystko płacić brodaczom z USA. Tutaj to samo, zamiast zezłomować w końcu T-72 i kupować sukcesywnie nowe Leopardy to dzieją się dziwne rzeczy by dotować bumar, który i tak nie jest w stanie zrobić z teciakami nic. Powinniśmy wbrew marzycielskim dyskusją o nowym MBT budowanym siła polskiego przemysłu skupić sie na tym co mamy i co możemy uzyskać od partnerów np z niemiec. Nie jest powiedziane, że nie da się uzyskać praw do prowadzenia głebszych prac naprawczych na naszych Leosiach zwlaszcza wobec no pozyskania nowych. To samo zresztą możnaby uzyskać przy wejściu w koperacje z jakimkolwiek innym producentem np z Korei Płd. Sami wbrew zapewnieniom polityków i jazgotem trolli kultystów obecnej władzy nie jesteśmy w stanie zrobić praktycznie nic.

    1. mati69

      @Gts, od partnerów z Niemiec nic nie uzyskasz, co najwyżej możesz kupić i później przez lata płacić krocie za części wyprodukowane ... również w Niemczech. Jesteśmy krajem frontowym, więc w grę wchodzi tylko produkcja u nas na licencji. Jedyny rozsądny wybór na dziś to współpraca z Koreą, którzy chętnie sprzedadzą technologię i pomogą ją wdrożyć, tak jak to się dzieje przy Krabach.

    2. Ciekawy

      Na razie niemieccy partnerzy dostarczyli prototypa i z pięciu przed seryjnych egzemplarzy, które mieli zrobić dostarczyli tylko trzy sztuki. Jak widać nie wszystko złote co się świeci i nie wszystko w Niemczech jest takie doskonałe jak ty sobie myślisz.

  6. Zmiana naprzod

    Będą mieli co robić. Wystarczy spojrzeć co dzieje się z Leonami w Wesołej. Ciekawe czy opinia publiczna wie w jakim są stanie.

    1. Grredo

      A co brobia?? Podobno kupiono już garaże.

  7. schab ze śliwką

    A czy zakłady WZL-2 w Bydgoszczy też są na najwyższym poziomie ? To tam zaprojektowano pierścień do fotela samolotu MIG 29 ,który nie pękł po odpaleniu katapulty i uniemożliwił otwarcie spadochronu.Ja do zapewnień o najwyższej jakości podchodzę sceptycznie.U nas kultura techniczna nie jest na najwyższym poziomie.Przykład kolejny to to Bumar i ich wieloletnia mordęga z zespawaniem pudła do Kraba.

  8. Koba

    Jeżeli taka duża ilość Leopardów jest jednocześnie serwisowana, to ile tych czołgów jest sprawnych w linii??

    1. Iks

      Pytanie czy potrzebne są komuś w linii niesprawne czołgi?

    2. lolo

      Owszem, są potrzebne żeby utrzymać statystykę, poza tym dla "wyższych przełożonych" jeżeli czołg jeździ to jest sprawny :-D Co do obiecanek na temat obsługi, serwisu i naprawy i ogólnie samouwielbienia prezentowanego przez tego Pana należy zachować dystans, opowiada jak wspaniała jest infrastruktura, hala itd. fajnie ;- ) Prawda jest taka, że czołg Leopard nie jest skomplikowany (jak twierdzi ten Pan) i takie rzeczy, którymi On się rajcuje typu ściąganie wieży czy pokazane wyciąganie silnika (15 minut w polu) to mogą robić załogi z wykształceniem gimnazjalnym. Resztę zrobią ci ze średnim ;- ) Problemem są części zamienne i elementy, których się już nie produkuje a nie możemy stosować polskich zamienników (nawet gdyby istniały).

  9. Powerpack

    Wróciłem z Poznania.Bez narzędziowni nie ruszą.PGZ nie ma pieniedzy.€17mln bo zamrozil w Bumarze.A ram kicha!!!!

  10. men

    Wymienili km ?, na filmie w tle porusza się Leo z km rodziny UKM chyba 2000 na wieży, a co ze sprzężonym z armatą? dalej MG?

    1. tak myślę

      Zamiast km powinny być ZSMU z Tarnowa. Życie żołnierza powinno być chronione w maksymalnym stopniu.

    2. Marek

      Pozostaje jednak pytanie, czy wolno nam to samodzielnie zrobić.

  11. Powerpack

    Odkurzacz do powerpacka €34,700 Moze poza zakresem prac serwisowych MONu .Te 15 mln zgromadzonych części to 14% potrzeb do 35 czolgow 2A5 zakontraktowanych.POZNAŃ ds radę

  12. Leopardzik

    Bravo Komisja za zatwierdzenie planu PGZ rozwoju zakładu w mln€ €17 narzędziownia €1 hartownia i procedy technologii €0.5 suwnice infrastruktura €0.7 pakiet szkolen

  13. Marcin

    Bardzo dobra robota. Pogratulować tylko!

  14. Paranoid

    Od kiedy to hala decyduje o jakości serwisu? Jaki poziom serwisu my być robiony, jakie prace rozwojowe są dopuszczone, co z częściami zamiennymi - co WZM może produkować?

  15. alkaprim

    Wychodzi na to,że zakłady,które nie otrzymują pomocy od państwa na związki zawodowe zakładu i przyjaciół królika, radzą sobie lepiej niż te dotowane.

  16. P.M.

    Panie Michale Jach, czy ma Pan świadomość błędnej polityki serwisowej czołgów Leopard. Rolą tego zakładu (co powiedziałby założyciel zakładów P. Cegielski) jest jedynie demontaż i montaż głównych zespołów czołgu np. silników - a pozostałe prace wykonają firmy Niemieckie. Nie wyobrażam sobie abyśmy mieli możliwości intelektualne do prac z "wyższej półki", po skasowaniu po 1989 roku naszej produkcji, także pozbyciem się kadry inż. - technicznej. P.S. Wymiana np. tłoków i części z tym związanych nie świadczy o technologicznym przygotowaniu to tego typu prac.