Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Łotewski Pegaz od nowa

GTP 4x4 - pojazd, który zwyciężył w unieważnionym postępowaniu. Fot. Sisu
GTP 4x4 - pojazd, który zwyciężył w unieważnionym postępowaniu. Fot. Sisu

W listopadzie minionego roku łotewskie ministerstwo obrony poinformowało o wyborze pojazdów GTP 4x4 fińskiego producenta Oy Sisu Auto w programie mającym na celu zaopatrzenie armii tego państwa w opancerzone, kołowe pojazdy taktyczne.

Wartość przyznanego wówczas kontraktu wynosiła 197 mln USD, jednak na początku 2019 r. zadecydowano o unieważnieniu postępowania z powodu oficjalnych odwołań wniesionych przez dwie z trzech innych firm, również dopuszczonych do drugiego etapu postępowania - amerykańską AM General (oferującą HMMWV) i Paramount Group z RPA (oferującą Marauder LAV). Turecki Otokar (proponujący pojazd Cobra) nie zdecydował się odwołać od decyzji komisji oceniającej. W protestach podniesiono "liczne nieprawidłowości", do jakich miało dojśc w czasie drugiego etapu procedury przetargowej.

Ogłoszone właśnie nowe postępowanie zawiera zmienione wymagania techniczne, przewidywane jest też przeprowadzenie nowych prób terenowych pojazdów, które przejdą do drugiego etapu procedury. Zwycięski pojazd zostanie zakupiony na podstawie umowy międzyrządowej. Wynegocjowana cena nie będzie uzależniona od porozumienia zawartego wcześniej z Oy Sisu Auto.

Umowa będzie niemal z pewnością zawierać również zobowiązania offsetowe - strona łotewska kładzie bowiem duży nacisk na rozwój kompetencji, które pozwoliłyby na prowadzenie bieżących napraw i przeglądów kupowanych lekkich, kołowych pojazdów opancerzonych siłami przemysłu krajowego. Armia łotewska napotkała bowiem na problemy tego rodzaju przy eksploatacji wcześniej wykorzystywanych pojazdów tego rodzaju.

Do pierwszego etapu poprzedniego postępowania zgłosiło się dwanaście podmiotów, łotewskie ministerstwo obrony przewiduje podobne zainteresowanie powtórzoną procedurą.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Furgon

    Jaka ładna furgonetka Ci Lotysze to mają farta

  2. Marek

    Niech zrobią jeszcze dwa. Takie, które nie wyjdą. Później niech kupią sobie to, co faktycznie chcą kupić bez przetargu.

  3. Var

    Ten SISU teoretycznie jest najlepszy. Nowocześniejszą strukturę MRAP. Może Oshkosh MATV mógłby być konkurencją, ale nie HMMWV. Na Pegaza go brać!