Koncern Leonardo odnotował w pierwszej połowie ubiegłego roku znaczne zwiększenie przychodów i zysków. Jako jedną z ważniejszych transakcji wymieniono zakup śmigłowców AW-101 przez Polskę.
Zgodnie z ujawnionymi danymi, Leonardo uzyskał w okresie od stycznia do czerwca nowe zamówienia na kwotę 6,1 mld euro, czyli o 34 proc. więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Przychody zwiększyły się natomiast o 7 proc. i wyniosły 5,96 mld euro. Zysk operacyjny (EBITA) stanowił 487 mln euro, czyli o 4 proc., podczas gdy wynik netto wyniósł 349 mln euro, zwiększając się aż o 229 proc.
Na tak znaczny wzrost zysku wpływ miały zwiększenie rentowności działalności podstawowej, rozliczenie wcześniejszej transakcji z Hitachi, a także obniżenie kosztów restrukturyzacji i zakończenie amortyzacji części aktywów związanych z zakupem Leonardo DRS. Prezes Leonardo Alessandro Profumo stwierdził, że wyniki za pierwszą połowę 2019 roku są zgodne z oczekiwaniami oraz z planami rozwoju, a Leonardo uzyskał wysokie rezultaty zarówno na rynkach krajowych, jak i zagranicznych.
Jeśli chodzi o poszczególne działy, Leonardo Helicopters (którego częścią jest PZL Świdnik) uzyskał wzrosty nowych zamówień, rentowności i przychodów. Zwrócono uwagę na kontrakty na 23 śmigłowce NH-90 dla sił zbrojnych Hiszpanii, a także cztery maszyny AW101 dla Marynarki Wojennej RP.
Również sektor Leonardo Defence Electronics & Security odnotował wzrost nowych zamówień, przychodów i zysku operacyjnego. W jego skład wchodzą zarówno spółki europejskie, jak i Leonardo DRS, działający na rynku amerykańskim. Ten ostatni, znany z integracji systemu ochrony aktywnej Trophy na Abramsach czy z budowy systemu przeciwlotniczego IM-SHORAD, otrzymał w pierwszym półroczu zamówienie od US Army na systemy komputerowe Mounted Family of Computer Systems (MFoCS) II.
Z kolei Leonardo Aeronautics odnotował wzrost zamówień, dzięki większym zakupom związanym z programami M-345 i Eurofighter Typhoon, natomiast jego przychody i zysk operacyjne były porównywalne z tymi, jakie uzyskano w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Natomiast niższy wynik Leonardo Space związany był m.in. z mniejszą aktywnością, jeżeli chodzi o produkcję satelitów telekomunikacyjnych, i wzrostem kosztów rozwoju satelit nowej generacji.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie