Reklama

Kolejny sukces Szwedów. Gripeny zastąpią F-16

Autor. Saab

Tajlandia wskazała samoloty Gripen E/F jako swój przyszły myśliwiec – poinformowała firma Saab w komunikacie. Maszyny te mają zastąpić w służbie F-16.

Kontrakt nie został jeszcze podpisany więc nie da się mówić o kwotach, terminach dostaw czy liczbie samolotów. Widomo tylko, że chodzi o najnowszą powiększoną wersję E/F Gripena: 8 maszyn jednomiejscowych i 4 dwumiejscowe, które maja być wykorzystywane także do szkolenia.

Reklama

Gripeny mają zastąpić w jednej z tajlandzkich eskadr F-16A/B Block 15, a umowie ma towarzyszyć offset. Tajlandia zna samoloty Gripen i eksploatuje jedną ich eskadrę wersji C/D. Ogólnie rzecz biorąc, Siły Powietrzne Królestwa Tajlandii są dzisiaj zbieraniną maszyn bojowych najróżniejszych typów i różnego pochodzenia. Obecnie jest tam wspomniana wielozadaniowa eskadra Gripenów, 3 eskadry myśliwskie F-16A/B, 2 eskadry myśliwskie F-5E/F Tiger II i trzy eskadry uderzeniowe: TA-50 Golden Eagle, Alpha Jetów i przeciwpartyzanckich AU-23A Peacemaker.

Czytaj też

Obecny wybór Gripena i niedawny zakup 18 FA-50, mogą być krokami na drodze do uporządkowania tej sytuacji.

Szwedzki producent Gripenów, firma Saab, znajduje się obecnie w ciekawej sytuacji. Gripena w ostatnim czasie wskazały bowiem trzy państwa: Kolumbia, Peru i teraz Tajlandia. Jak na razie żadne z nich nie podpisało jednak kontraktu.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (6)

  1. Granat

    No popatrz panie, mieli do wyboru F-16 Block 70 a wybrali Gripena, coś w tym jest.

    1. Davien3

      Po pierwsze Tajlandia juz zna i używa Gripeny choć w wersji C/D Po drugie zastępują nimi F-16A/B czyli antyczne wersje Po trzecie Tajlandia ma tak "wielkie" siły powietrzne że naprawdę lepsze dla niej są te Gripeny od F-16V A USA i tak swoją część dostanie

    2. Anty 50 C-cali

      a po czwarte prorok Davien3 już vie że i tak USA swoje dostanie. Tak samo, jak ledwie startujący z testami cruise+ Koreaniec Golden Eagle to się nie nadaje, bo jest na pewno do d...Pisze czarno na białym po polsku? Swój udział w lotnictwie Tajów dostanie - kolejnych 18 "fafików". A propo, nie mają Tam/ mieli mini lotniskowca?

  2. Furlong

    Ciekawe czy USA zgodzi się na eksport. Być może z tego wynika opóźnienie w podpisaniu kontraktów.

    1. Davien3

      Nie tylko zgoda USA jest wymagana ale i UK Włoch itd Gripen to zwykły składak z połowy świata

  3. radziomb

    GRIPEN i tak w 1/3 ? jest amerykański (silnik). Dlatego USA nie rozpacza. Turcja zamawia teraz F16, tajwan i niedługo zapewne .. Ukraina.

    1. Dudley

      Amerykański to on jest z nazwy. Silniki to może są amerykańskie, ale produkowane przez SAABa na licencji. Poza tym czym więcej użytkowników Gripena, tym tacjonalniejsze staje się opracowanie europejskiego silnika dla tej maszyny, pochodzącego od EJ2000. Planowano to już lata temu, tyle że było to mało racjonalne, teraz może się ziścić.

    2. Davien3

      @Dudley silnik JAS-39E jak najbardziej jest amerykański i nie jest produkowany na licencji tylko kupowany z USA Po drugie na lic3encji były produkowane silniki F404 a nie F414 i nie przez SAAB-a ale przez Volvo A żeby zastąpić F414 EJ200 to musieliby Szwedzi przekonstruowywac cały samolot pod nowy silnik i zamiast od USA byliby zależni od UK Niemiec Hiszpanii i Włoch. czyli leczyliby przeziębienie dzumą

  4. user_1083137

    Tajskie lotnictwo podobnie jak wietnamskie ma specyficzne zadania. Połowa maszyn nie jest przeznaczona do walki z inną armią a narkotykowymi kartelami Złotego Trójkąta. Ci ostatni mają lekkie uzbrojenie przeciwlotnicze jednak wysyłanie do nich maszyn "pełnych" byłoby zbyt kosztowne. Taki stan trwa od kilku dekad.

  5. Monkey

    Nie są to może jakieś wielkie kontrakty, ale znamiennym jest, iż amerykańskie produkty już nie wygrywają tak seryjnie jak kiedyś. A na pewno porażki w Peru i w Kolumbii to taki trochę „prztyczek”, bo USA uważają obie Ameryki za własne podwórko. Z drugiej strony wydaje mi się, że ze względu na cenę żaden z trzech wymienionych chętnych na Gripeny nie jest zainteresowany F-35 ze względu na cenę, a F-16 i F-18 to konstrukcje przechodzące powoli do historii.

    1. Davien3

      2Monkey tyle ze USA może każdemu zablokowac Gripena, FA-50 czy KF-21 bo mają silniki z USA UK zablokowało Fa-50 Argentynie tylko przez fotel katapultowy.

    2. Anty 50 C-cali

      a jak to, u nas tyle jęku by brać "używki F-16"! Ci Tajowie..zrobili "z bezbronnego latadełka z Korei, bez sensu" eskadrę uderzeniową?!

  6. andys

    To sprawa wyłącznie polityczna . Azja nie może, w znacznym stopniu nie chce już mieć bardzo bliskich stosunków z USA i ogólnie, Zachodem.

Reklama