Kanadyjska firma będzie produkować pojazdy do działań w Arktyce

Autor. ST Engineering
Kanadyjska firma Roshel Smart Armored Vehicles ogłosiła zawarcie strategicznego partnerstwa z singapurskim przedsiębiorstwem ST Engineering w celu rozpoczęcia produkcji lokalnej wszędołazów ExtremV.
Zawarte na początku czerwca podczas targów CANSEC 2025 porozumienie ma pozwolić na rozpoczęcie lokalnej produkcji wszędołazów opracowanych przez singapurską firmę ST Engineering. Kanadyjskie przedsiębiorstwo wiąże nadzieje z tą konstrukcją, która zostałaby zaproponowana w ramach programu Domestic Arctic Mobility Enhancement (DAME). Jego celem jest pozyskanie nowych wszędołazów, które zastąpią dotychczas użytkowaną flotę zużytych Bv206 (obecnie w służbie znajduje się 14 z łącznie zamówionych 78 pojazdów).
Protecting the Arctic is vital for Canada’s sovereignty and security.
— Roman Shimonov (@RomanShimon) June 4, 2025
At CANSEC 2025, Roshel signed an exclusive agreement with ST Engineering to produce the ExtremV in Canada for the DAME program.
This all-terrain platform is designed for Arctic conditions and will be built… pic.twitter.com/o36ZAIzidf
W ramach wspomnianego programu planuje się pozyskanie floty nowych amfibijnych pojazdów o wysokich zdolnościach trakcyjnych oraz odpornych na ekstremalne warunki pogodowe i środowiskowe w liczbie około 100 sztuk. Następca Bv206 zostanie pozyskany w 4 odmianach: pojazdu dowodzenia, wozu ewakuacji medycznej, transportera oraz wozu dostosowanego do przewozu sprzętu.
Budżet ma wynieść do 250 do 499 mln dolarów kanadyjskich. Zakupione pojazdy będą wykorzystywane przez jednostki działające w rejonach arktycznych w każdym terenie i o każdej porze roku. Zapewne do przetargu wystartuje inne konstrukcje, takie jak Bronco, Beowulf i BvS 10.

Autor. DoD/commons.wikimedia
Rozpoczęcie produkcji wszędołazu ExtremV pod nadzorem kanadyjskiego Roshel Smart Armored Vehicles znacząco zwiększa jego szanse powodzenia we wspomnianym postępowaniu. W całe przedsięwzięcie mają być włączane także inne lokalne przedsiębiorstwa. Producent Senatora deklaruje możliwość dostarczania wersji uniwersalnej, jak i opancerzonej. Będzie ona oferowana nie tylko armii, ale zapewne także pozostałym służbom mundurowym oraz firmom działającym w trudnych warunkach klimatycznych.
ExtremV to opracowany przez singapurskie przedsiębiorstwo ST Engineering amfibijny wszędołaz na bazie rozwiązań z transporterów rodziny Bronco. Ze względu na swój układ jezdny pojazd ten może operować w trudnych warunkach terenowych i klimatycznych (zakres temperatur został określony od -30˚C do 49˚C), jak m.in. obszary pustynne, bagniste lub polarne. Konstrukcja ma modułową budowę, pozwalającą na dostosowanie go do wielu wersji, m.in. transportera, wozu ewakuacji medycznej lub pojazdu logistycznego.
Za napęd ExtremV odpowiada silnik wysokoprężny o mocy 200 KM sprzężony z przekładnią automatyczną (8+1) pozwalający na rozpędzenie go do 65 km/h. Zasięg operacyjny został określony na 350 km. Masa całego wszędołazu została określona na maksymalnie 10 000 kg, z czego ładowność to 4 tony. W kabinie mieszczą się 4 osoby, z czego 1 to kierowca.
WIDEO: Czołgi na ulicach Warszawy! Nocna próba do defilady