Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

IU unieważnił kolejne postępowanie na Mustanga

Fot. DO.WP.MIL.PL
Fot. DO.WP.MIL.PL

Inspektorat Uzbrojenia podjął decyzję o unieważnieniu postępowania na dostawę samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności. Powodem jest przekroczenie kosztów przez jedyną złożoną w postępowaniu ofertę ostateczną.

Do składania ofert zaproszonych było osiem podmiotów. Zgodnie z informacją zamieszczoną przez Inspektorat Uzbrojenia w wyznaczonym terminie tj. do 25 maja do godz 13:00 wpłynęła jednak tylko jedna propozycja w postępowaniu na następce Honkera. Była to oferta konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego (lider) i spółki Concept z Bielska-Białej. Obejmowała ona dostawę pojazdów rodziny DINO, które zostały opracowane we współpracy z partnerami austriackimi i niemieckimi, firmami Oberaigner Automotive GmbH oraz Mercedes-Benz. Pojazd wykorzystuje rozwiązania samochodu Mercedes Sprinter.

Inspektorat zdecydował jednak o anulowaniu postępowania z uwagi na przekroczenie kosztów. Jedyny wykonawca, jaki złożył ofertę ostateczną, przedstawił cenę 524,171 mln zł brutto podczas gdy zamawiający zamierzał przeznaczyć na ten cel 239,038 mln zł brutto. Jak zaznacza IU, kwota tej propozycji przekroczyła budżet o 119 proc. Żaden inny z ośmiu zaproszonych podmiotów nie zdecydował się na przedstawienie oferty ostatecznej.

Prowadzone przez IU postępowanie obejmowało zakup 913 pojazdów, w tym 882 w wersji nieopancerzonej, o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony i z możliwością przewożenia 8 żołnierzy wraz z kierowcą, oraz 41 w wysoce zunifikowanej z bazową wersji opancerzonej, z dostawą w latach 2019-2022 w ramach zamówienia podstawowego. Zawierało też opcję na kolejnych 2787 pojazdów w okresie do 2026 roku. Wszystkie pojazdy musiały mieć napęd w układzie 4x4 i być fabrycznie nowe.

Jest to już kolejne postępowanie na Mustanga, realizowane przez IU, które zakończyło się anulowaniem. Poprzednia procedura, trwająca od 2015 roku, po ponad dwuletniej fazie analityczno-koncepcyjnej zakończyła się unieważnieniem w czerwcu 2017 roku. Do Inspektoratu wpłynęła wtedy jedna oferta ostateczna. Propozycja konsorcjum PGZ i WZM opiewała na ponad 2 mld zł, a budżet Inspektoratu był na poziomie zbliżonym do anulowanego obecnie postępowania. Żaden inny z zaproszonych siedmiu podmiotów nie zdecydował się na złożenie ostatecznej propozycji. Według ekspertów przyczyną takiego stanu rzeczy były w dużej mierze postawione w postępowaniu warunki. 

Samochody Mustang mają zastąpić w Wojsku Polskim wysłużone Honkery, a w niewielkim zakresie również wozy pochodzenia radzieckiego typu UAZ-469B. Unieważnienie obecnego przetargu oznacza, że proces zastąpienia Honkerów opóźni się po raz kolejny, choć prace analityczne związane z postępowaniem na Mustanga prowadzono od 2013 roku.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (81)

  1. Okręcik

    a co porządnego pis kupił? Śmigłowców zero, Kraby 3x drożej niż K9, Groty droższe od czeskich karabinków, tylko patriotyczne ławeczki fajne pośpiewać przy piwku można ;-))))

    1. dred

      Toniesz panie Okrecik w swoich wynurzeniach....

    2. Okręcik

      Gołosłowne stwierdzenie. Co w moim tekście mija się z prawdą? Stać nas na polski, ale droższy, niż analogiczny zachodni, sprzęt?

  2. Robert

    Może lepiej zastąpić IU jakimś programem sztucznej inteligencji a ich zwolnić do cywila ? Fakt, wiele krajów planuje wykorzystać AI do celów bojowych, ale w naszym przypadku najlepsze zastosowanie to IU. Chcesz raport, analizę 100, 200, 1000 stronicową w 10 formatach papierowych i cyfrowych ? Proszę bardzo, najpóźniej za godzinę będzie gotowy.

    1. vvv

      przeciez IU robi to co im kaze MON. to nie zly IU ale mon robi ruchy pozorowane. samoloty vip kupili 2x drozej niz przewidywal budzet oraz z pogwalceniem zasad przetargu co orzekl sad ale przetarg jest wazny :)

    2. mm

      popieram, historia procedur zakupowych przez tą Instytucję Uników jest dość żenująca

  3. olo

    za zaoszczędzone pieniądze będzie można postawić dużo ławek

  4. KrzysiekS

    PS nie pomyliłem się nie IU Inspektorat Uzbrojenia tylko Uzasadniona Ignorancja czyli UI.

  5. KrzysiekS

    I znowu UI ma co robić czyli rozpisywać się rozpisywać i nie podejmować decyzji praca do dobrej emerytury! Powinni wprowadzić mechanizm jeżeli uczestniczysz w 3-5 przetargach i nie jest wybrany oferent to do zwolnienia z UI.

  6. zuzak

    Prawda jest stosunkowo prosta.To zwyczajnie przerasta możliwosci intelektualne grupy przewracaczy papierków z biurka po lewej na biurko po stronie prawe z MON.Bo kimże oni są- bo na pewno nie fachowcami.W pierwszym programie oszacowali koszty na poziomie trochę ponad 10% (!) tego co zaproponował oferent w drugim założenia taktyczno-techniczne dla samochodu niemal takie same ,kasa niewiele większa i co? Nikt nawet cenowo nie jest w stanie zbliżyć się do tego co chcą wydać urzędnicy z MON.Na co chłopczyki liczycie? Że rozpiszecie jeszcze ze dwa razy razy oferty i w końcu ktoś się znajdzie?Pewnie znajdzie i zaproponuje coś ciut lepszego od wozu drabiniastego.To będzie sukces! Piersi można będzie wystawić do medali

    1. MadMax

      Znajdzie się. Importer rosyjskich UAZów. One będą cenowo w sam raz.

  7. zxxc

    Tak wygląda właśnie podręcznikowa dywersja.

  8. MmM

    Jak sabotowac prace w firmie? 17 rad agencji wywiadu USA. W Polsce chyba dotyczy nie tylko firm... 1. Nalegaj, by wszystko było robione zgodnie z procedurami. Nigdy nie pozwalaj iść na skróty. 2. Przemawiaj. Mów tak często i długo jak to możliwe. Ilustruj przemowy długimi anegdotami i odwołaniami do osobistych doświadczeń. Zawsze dodaj kilka odpowiednich „patriotycznych” komentarzy 3.Gdy to możliwe, referuj wszystkie sprawy komitetom zalecając „dalsze badania i rozważania”. Staraj się, by komitety były jak największe - nigdy nie mniejsze niż 5 osób. 4.Przywołuj nieważne sprawy tak często, jak to tylko możliwe. 5.Powracaj do spraw, w których już podjęto decyzje i staraj się, by wracano do rozważań, czy były słuszne. 6.Zalecaj „ostrożność”. Bądź „rozsądny” i zachęcaj do tego swoich współpracowników. Odradzaj pośpiech, który może później przynieść kłopoty. 7.Martw się o to, czy podjęte decyzje są odpowiednie. Wysuwaj wątpliwości, czy dana decyzja leży w zakresie odpowiedzialności podejmujących oraz czy nie wywoła konfliktu. 8.Udawaj, że nie rozumiesz poleceń. Zadawaj mnóstwo pytań i podtrzymuj długą korespondencję. 9.Żądaj perfekcyjnego wykonywanie nieistotnych zadań, odsyłaj gotowe rzeczy do poprawki. Akceptuj źle wykonane rzeczy, jeśli błędy nie są widoczne na pierwszy rzut oka. 10.Bądź miły dla nieefektywnych pracowników i dawaj im niezasłużone awanse. Źle traktuj efektywnych pracowników, narzekaj na ich pracę. To obniży morale i wydajność. 11. Przedłużaj spotkania, gdy czeka pilna robota. 12.Mnóż procedury i potwierdzenia. Jeśli jedna osoba może coś zatwierdzić, żądaj by robiły to trzy. 13.Szerz niepokojące plotki, które brzmią jak wiarygodne informacje 14.Pracuj powoli. Pomyśl, jak zwiększyć liczbę kroków potrzebnych do wykonania zadania. 15.Wymyślaj tak wiele przeszkód w pracy, jak tylko się da. 16.Wykonuj pracę źle, ale wiń za to narzędzia, maszyny i sprzęt. Narzekaj, że to one uniemożliwiają ci dobrą pracę. 17.Nigdy nie przekazuj swoich umiejętności i doświadczeń innym pracownikom.

  9. robertpk

    Komu oddaliśmy w ręce obronę kraju? Patrząc na osiągnięcia MONu (to, i wiele innych) mam wrażenie że jedną z najważniejszych funkcji państwa daliśmy pod nadzór grupie niezbyt rozgarniętych amatorów. Amatorów którzy ciągle się uczą a żadnych efektów tej nauki od lat nie widać. Może czas podsumować i podjąć decyzje??

    1. SLAW69

      Chyba ODDAWALIŚMY! :))) Sprawdź wogóle kiedy powołano IU i jaki to szkodnik.

    2. -CB-

      IU działa akurat na podstawie rozporządzenia MON i jest od niego całkowicie zależny. Nowego szefa IU powołał nie kto inny, jak AM.

    3. vvv

      a spojrz kogo wyrzucono z IU w 2015/16 i kim zastapiono? :D

  10. krótki temat

    I tym samym Inspektorat Rozbrojenia powinien zostać rozwiązany. Czara goryczy przelana. W ogóle, musimy chyba stworzyć SZ od nowa.

    1. vvv

      przeciez to jest w 100% decyzja pis a nie IU

  11. tak to jest

    określenie \"8 żołnierzy wraz z kierowcą\" jest dalece nieprecyzyjne ponieważ może oznaczać jednocześnie 8 lub 9 żołnierzy w samochodzie np.: ogółem 8 żołnierzy tj. \"8 żołnierzy W TYM z kierowcą\" lub ogółem 9 żołnierzy tj. \"8 żołnierzy desantu plus kierowca\"

    1. PRS

      Jeden z problemów rzutujący na większość pojazdów (ale także i śmigłowców) dla WP polega na tym, że Wodzowie nadal mentalnie mocno są zakorzenieni w schematach rodem z Układu Warszawskiego (używana terminologia - obrona na rubieży , bój spotkaniowy, rozpoznanie bojem, etc. to tylko przykłady zacofania i anachronizmu w myśleniu). Dokładnie chodzi o strukturę i liczebność drużyny piechoty. Powinna ona wynosić w podstawowej wersji 12 żołnierzy (+ ewentualnie 2 specjalistów dołączanych zadaniowo) - tak jak to jest obecnie w tworzonych WOT. Nadal funkcjonująca drużyna skrojona pod BWP-1 jest za słaba. Wykazał to dobitnie Afganistan. Dlatego taki a nie inny wymóg liczby ,,pasażerów\" w ,,dostawczaku\" 8 + kierowca. Wystarczyło by 2 + 6 dla busa i oddzielenie kierowcy od drużyny piechoty.

  12. As

    Przy obecnym stanie finansów jedynym następcom Honkera może być zmodernizowany Honker.

    1. ciekawski

      Tylko pytanie za 100 punktów , kto zmodernizuje tego Honkera ???

    2. Iwan

      Jak to kto?! KIEROWCA

    3. artilleryman

      Są sukcesywnie \"modernizowane\". Wykonują to różne, różniaste, przeróżniaste podmioty spoza resortu obrony narodowej. A jaki jest tego efekt to proszę sobie popytać użytkowników.

  13. Obi

    Powinni modernizować Honkery tak jak śmigłowce MI-2, to Dobra Zmiana w WP.

    1. artilleryman

      Modernizują.

  14. Jato

    Może powinni szukać firmy, która dostarczy samochody terenowe wojsku polskiemu za darmo ?

  15. About

    No to kiedy kolejny przetarg? Nie mogę się już doczekać.

  16. Jarek

    Prace analityczne prowadzono od 2013... no i blad trzeba bylo prowadzic tez prace koncepcyjne. Kolejne 5 lat potrzeba na prace koncepcyjne

  17. 55555

    Tak myślałem że tak się stanie, szkoda bo samochody wydają się być długowieczne

    1. Myśliciel

      Chyba kolega żartuje. Splintery rdzewieją jak wszystkie mercedesy. Z merca został już tylko znaczek, nawet KIA cz Huynday jest lepszy. Bardzo dobrze, że tych Dino badziewi nie bieżemy. Tylko MON powinien podejść rozsądniej do ceny i wymagań. Moim zdaniem laika jak chcą coś z europy i być może w kooperacji od nas to tylko Huzar z Cegielskiego (polsko-czesko-izraelski). A jak coś dobrego i sprawdzonego to dokupić Osszkoszy( mamy 45 szt.) lub od australijskiego Thalesa Hawkeyii. Niestety ceny są pewnie wysokie. Pytanie tylko czy narazie nie warto kupić mniej i potem dokupić lub wyprodukować, złożyć. A potrzeby mamy spore, bo i do Mustanga i do Pegaza można wtedy zastosować tą samą platformę. Zaoszczędzi się na logistyce, a o to chyba chodzi. Co zaoszczędzisz na logistyce możesz wydać na następne nowe pojazdy. Pytanie czy chcemy produkować , czy montować u nas, o ten offset może już zadbać IU (a wiemy, że to uwielbiają)

    2. Młody

      Z całym należnym szacunkiem ale nie ma Pan pojęcia o czym Pan pisze. Wyobraża Pan sobie codzienne jeżdżenie 9tonowym samochodem między jednostkami po dokumenty, na odprawy itp. Trochę to mało ekonomiczne. Mustang a Pegaz to dwa zupełnie różne, oba potrzebne, programy.

    3. Myśliciel

      A co to tanich osobówek już nie ma ?

  18. Rr

    A po co nam mercedes? To nie mamy polskich konstrukcji? Kupić kilka podzespołów w Korei a resztę u nas. Czy np. Hyundai ma złe samochody ?

    1. Blabla

      A po co Hyundai jak możemy mieć Mercedesy? I dlaczego uważasz że jak z Korei to zaraz będzie taniej?

  19. Ronnie

    Inspektorat Rozbrojenia...

  20. Marek1

    A zatem tragifarsy p/t progr. Mustang odcinek następny. CO myśleć o poziomie umysłowym ludzi z IU/MON, którzy ustalają techniczne warunki/wymagania dla Mustanga ? Patentowane matoły, czy już gorzej ? No chyba, że to jest kolejna odsłona sabotażu modernizacji WP, bo akurat pr. Mustang jest KLUCZOWY dla pozyskania pojazdów 4x4 dla CAŁOŚCI WP. Dzięki kolejnej anulacie IU przedłuża o kolejne lata np. BRAK w jednostkach artylerii pojazdów rozpoznania, co skutkuje ślepotą najnowszych syst. artyleryjskich klasy Krab/Rak/Gożdzik oraz BM-21 Grad i WR-40 Langusta, czyli CAŁOŚCI polskiej artylerii !! Jeśli to NIE jest sabotaż, to ja już NIE wiem co nim miałoby być ??

    1. Olka

      Nie to nie jest sabotaż. Sabotaż wymaga inteligencji finezji sprytu. To pokaz czystej GŁUPOTY i całkowitego braku jakiejkolwiek odpowiedzialności. Taki mafijny układ. Coś tam robimy ale kasa znika z MON nie wiadomo na co.

    2. Marek1

      Olka - finezja/spryt w działaniu jest potrzebny sabotażyście gdy napotyka jakiekolwiek przeciwdziałanie służb. W Polsce takowego przeciwdziałania zwyczajnie NIE MA, więc po co być sprytnym, jeśli można całkowicie bezkarnie paraliżować wszelkie działania modernizacyjne w skansenie o nazwie WP ? Bezkarnie i przy pełnej współpracy MON ...

    3. Patcolo

      Olka i Mareczku uważam że obydwoje macie całkowitą rację naprawdę

  21. Wkurzony

    To już jest szczyt nieudolności. Inaczej tego nie można już nazwać.

  22. SLAW69

    A co z Funterem z AMZ?

  23. Rezerwista

    Sponsoring niemieckich firm. Nie można wyprodukować naszego auta. Trzeba wydać kasę w błoto i czekać na import podzespołów bez których te auta staną.

    1. Ty

      Polacy już pokazali honkerem jakie g... Można sprzedać a mon pokazał jakie g... Można kupić

  24. Autor

    Sprzeczne, nonsensowne wymagania będące efektem działania grup lobbingowych. To raczej sprawa dla ABW i CBA. Czy u nas nic normalnie nie nie można zrobić?

  25. Bosman

    Cały IU powinien być wyrzucony na zbity łeb .Nie interesujá mnie powody dla jakich ci goście nie podejmuja decyzji.Oni nawet nie potrafia postawić sensownych wymagań dla sprzętu.Wystarczy tu prztoczyć wymóg opancerzenia dla kilkudziesięciu pojazdów , a dla setek czy tysięcy następnych nie , podnoszácy w gigantyczny sposób koszt całego zakupu.Padło już na tym forum dużo celnych uwag sugerujácych na przykład zakup opancerzonych pojazdów w połáczeniu z innym programem, a nieopancerzonych kupienie na przykład “ z półki “, jeśli te samochody nie muszá spełniać jakichś idiotycznych wymagań.Czy pan minister czy ktoś inny władny nie może naprawdę podjáć stanowczej dacyzji i skończyć z tym żałosnym cyrkiem?

    1. jojo

      Żeby nie było, że IU nic nie robi... Chodzi o stanowiska pracy i tyle w temacie. Podkładkę mają.

    2. Młody

      Może się mylę ale to nie IU odpowiada za tworzenie wymagań tylko gestorzy danej grupy sprzętu. W kwestii decyzyjności ministra to też bym na to nie liczył. Utopili w Wiśle tyle pieniędzy że na inne programy już pieniędzy nie ma, wystarczy popatrzeć co robią z inymi programami. Myślę więc że IU jest tutaj najmniej winny.

    3. Banan

      Widzę, że nawet nie masz pojęcia czym zajmuje się IU a chcesz ich wyrzucać bo nie robią czegoś do czego nie zostali stworzeni.

Reklama