Przemysł Zbrojeniowy
GlobalEye dostarczone do pierwszego klienta
Saab dostarczył pierwszy egzemplarz samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye Swing Role Surveillance System do Zjednoczonych Emiratów Arabskich – poinformowała szwedzka firma.
Do przekazania doszło wczoraj, tj. 29 kwietnia. Przypomnijmy, że Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówiły w sumie trzy samoloty GlobalEye, a umowa wstępna została podpisana jeszcze pod koniec 2015 r. W listopadzie 2019 r. klient ten ogłosił zamiar uzupełnienia jej o zakup dodatkowych dwóch egzemplarzy.
Dostawa pierwszego GlobalEye to kamień milowy dla Saaba, ale także ważny krok w dziedzinie rozwijania systemów wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej. Ustanowiliśmy nowy standard na rynku i z dumą mogę powiedzieć, że dostarczyliśmy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich najbardziej zaawansowane na świecie rozwiązanie do nadzoru powietrznego
Kontrakt na dwa samoloty z 2015 roku miał wartość 1,27 mld USD, a w 2017 roku rozszerzono go o trzeci, za dodatkowe 238 mln USD. Zgodnie z informacją opublikowaną w trakcie Dubai Airshow w 2019 i przekazaną w komunikacie Saab, maksymalna cena za dwa następne (czwarty i piaty) samolot dla ZEA wynosi 1,018 mld USD.
Czytaj też: Nowy radar dla Gripena i nie tylko
GlobalEye to samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia opracowany na złożone, w listopadzie 2015 r., zamówienie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Maszyna wykorzystuje płatowiec i część systemów biznesowego samolotu odrzutowego Bombardier Global 6000. GlobalEye może przebywać do 11 godzin w powietrzu, jest wyposażony w radar AESA Erieye ER, zdolny do śledzenia naziemnych celów ruchomych, statków powietrznych, rakietowych pocisków manewrujących. Radar zdolny jest do działania w warunkach aktywnego przeciwdziałania radioelektronicznego i wykrywania celów o obniżonej sygnaturze radarowej.
Dodatkowo samoloty GlobalEye posiadają na wyposażeniu stację GMTI, przeznaczoną do wykrywania, identyfikacji i śledzenia celów naziemnych, głowice optoelektroniczne, systemy IFF, samoobrony, automatycznej identyfikacji AIS, wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.
MSz/Saab
Gts
To mogło by być coś dla nas.
Po dolarze od sztuki?
Nam by wystarczyły wycofywane z Navy, albo z Sił Samoobrony Japonii "używane" Hawkeye.
Navigator
NATO ma 6-awacsy na,gwizdek To że. MON ma to gdzieś to inna,sprawa A same generały
zaq
Nam by się przydały takie ze dwa, mamy NSM a nie mamy czym ich nakierować poza horyzont radiolokacyjny.
KTOS
Potrzebne są minimum 3szt. optimum 4 taki jak powyżej lub G550 CAEW, lub E7E w ramach grupy wyszehradzkiej plus Rumunia.
Legendarny Troll Bagienny
G550 jest oferowany przez Gulfstream/IAI w wersji AEW, a przynajmniej platforma już użytkowana przez siły powietrzne