Przemysł Zbrojeniowy

Finalizacja budowy pierwszego izraelskiego AJT typu M-346

Zakłady Alenia Aermacchi kończą budowę pierwszego samolotu AJT typu M-346 dla Izraela – fot. Alenia Aermacchi
Zakłady Alenia Aermacchi kończą budowę pierwszego samolotu AJT typu M-346 dla Izraela – fot. Alenia Aermacchi

W zakładach lotniczych Alenia Aermacchi rozpoczęło się kompletowanie pierwszego samolotu szkolenia zaawansowanego AJT (advanced jet trainer) typu M-346 Master przeznaczonego dla Izraela.

Koncern AleniaAermacchi poinformował 7 listopada br. o finalizacji prac w swoich zakładach w Venegono nad pierwszym z trzydziestu zamówionych samolotów M-346. Ma on być gotowy w 2014 r.

Dostarczenie dla izraelskich samolotów silników Honeywell/ITEC F124 odbywa się już według innej umowy zawartej przez Izrael z rządem Stanów Zjednoczonych w ramach programu FMS (Foreign Military Sales).

Decyzja o zakupie M-346 dla izraelskiego lotnictwa zapadła w 2012 r. Samoloty te, nazwane „Lavi” (Lew) mają zastąpić flotę 37 starych i właśnie wycofywanych treningowych maszyn Douglas TA-4 Skyhawk („Ahit” - Sęp).

W walce o kontrakt o wartości około miliarda dolarów w tyle został samolot południowokoreański T-50 Golden Eagle. Izraelskie ministerstwo obrony oficjalnie uznało, że oba samoloty są zbliżone do siebie technicznymi rozważaniami, jednak M-346 jest tańszy w utrzymania i pozwala na bardziej zaawansowane szkolenie pilotów.  

Komentarze