Przemysł Zbrojeniowy

FCAS to nie europejski samolot przyszłości? [ANALIZA]

Fot. Airbus

Pomimo tego, że sama nazwa Future Combat Air System, czyli Bojowy System Powietrzny Przyszłości, mówi o tym, że FCAS jest czymś znacznie więcej niż tylko samolot bojowy kolejnej generacji. Jednak w publicznym rozumieniu nastąpiło pewnego rodzaju uproszczenie tego typu – tak jakby FCAS był odpowiednikiem europejskiego następcy F-35. Jednak Szef Programu FCAS w Airbus Defence and Space, Bruno Fichefeux stara się nakreślić szeroki obraz tego projektu. De facto FCAS to, jak mówią specjaliści „system systemów", czyli projekt całościowy, obejmujący współpracę różnych obecnie stosowanych i rozwijanych w ramach FCAS załogowych i bezzałogowych platform, uzbrojenia, systemów łączności, dowodzenia oraz ich współpracy w wielodomenowym konflikcie.

Łącznie program FCAS obejmuje siedem zdefiniowanych „filarów technologicznych", czyli głównych komponentów systemu: samolot wielozadaniowy kolejnej generacji, wiele typów bezzałogowców do różnych zadań, systemy uzbrojenia, nowe silniki odrzutowe o obniżonej sygnaturze termicznej, technologie multispektrale stealth, zawansowane sensory oraz „combat cloud" czyli środowisko wymiany informacji w chmurze danych. Jak widać jest to projekt złożony, którego nie można uprościć jedynie do samolotu bojowego generacji 6 lub wyższej, choć większość z wymienionych filarów technologicznych jest z nim ściśle powiązanych.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.