Przemysł Zbrojeniowy
Collins z zasobnikiem rozpoznawczym proponowanym dla Jastrzębi
![](https://cdn.defence24.pl/2022/09/21/800x450px/8CRBeyTQF86ySz0shfyJxsCixSYk2HES9E056CqG.xrsc.jpg)
Firma Collins Aerospace proponuje polskim Silom Powietrznym wprowadzenie nowego zasobnika rozpoznawczego TacSAR, który zastąpiłby starsze zasobniki DB110, obecnie wykorzystywane na polskich samolotach F-16C/D Jastrząb. Główną zmianą wprowadzoną na TacSAR jest zastąpienie głowicy optoelektronicznej radarem z syntetyczną aperturą.
Nowy zasobnik TacSAR (Tactical Syntetic Aperture Radar) jest reklamowany przez firmę Collins jako system obserwacyjny na każdą pogodę. Powstał poprzez zintegrowanie radaru Osprey 50 z aktywną anteną ścianową AESA (Advanced Electronically Scanned Array) opracowanego przez koncern Leonardo z już istniejącym zasobnikiem DB-110 EO IR. Dzięki temu stworzono zupełnie nowe rozwiązanie przy zachowaniu wielu elementów z poprzedniego zasobnika.
Wykorzystywana w ten sposób stacja radiolokacyjna pracuje w paśmie X, co w połączeniu z techniką SAR zapewnia bardzo dużą rozdzielczość obserwowanych obiektów. Dzięki aktywnej antenie AESA, istnieje dodatkowo możliwość adaptacyjnego, programowego kształtowania wiązki z jej sterowaniem w azymucie i elewacji. Antena ta jest umieszczona w bocznej ścianie zasobnika, uzyskano więc tak naprawdę system obserwacji bocznej. Układ antenowy może być jednak skierowany w czasie lotu w obie strony: na lewo i na prawo patrząc od osi płatowca. W prowadzeniu takiej obserwacji pomaga fakt, że TacSAR jest przenoszony pod kadłubem, podwieszany na centralnym pylonie (ważąc maksymalnie do 900 kg).
![Radar Osprey 50](https://cdn.defence24.pl/2022/09/21/580xpx/03FPHjIkdCaQZ8kji7xiEMdSHJzDVreY6KhDvqxT.hzua.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/09/21/1920xpx/03FPHjIkdCaQZ8kji7xiEMdSHJzDVreY6KhDvqxT.ylwp.jpg 2x)
Autor. Leonardo
Włączenie radaru do istniejącego zasobnika zwiększyło możliwości lotniczego systemu obserwacyjnego przede wszystkim poprzez uniezależnienie się od warunków pogodowych i pory dnia, co jest związane m.in. z możliwością prowadzenia obserwacji również poprzez chmury. TacSAR jest więc reklamowany jako zasobnik 24/7.
System jest wielofunkcyjny i operator z poziomu kokpitu może wybierać spomiędzy różnych trybów pracy:
- zobrazowanie punktowe SAR o wysokiej rozdzielczości dla obszarów o szczególnym znaczeniu;
- zobrazowanie SAR szerszego pasa obszaru w przypadku celów rozległych (takich jak lotniska);
- wykrywanie mobilnych obiektów naziemnych na dużym obszarze GMT (Ground Moving Target Indicator);
- nadzór obszarów morskich z wykrywaniem, śledzeniem i identyfikacją jednostek pływających;
- tryb przeplatania, co zwiększa elastyczność operacyjną.
TacSAR to nie jest jedynie zasobnik. W skład całego systemu wchodzi jeszcze sprzęt do obsługi naziemnej, łącze danych jak również oprogramowanie pomagające w planowaniu misji i opracowaniu danych.
W czasie konferencji prasowej na MSPO 2022 przedstawiciele firmy Collin Aerospace zwracali dodatkowo uwagę na dodatkowy pakiet oprogramowania SCi-Toolset. Składa się on z kilku aplikacji (SCi-Contour, Sci-Discover, SCi-Gather, SCi-Maps, SCi-Progress, SCi-Pulse, SCi-X), które pomagają w szybkiej, zaawansowanej obróbce, analizie i dystrybucji danych rozpoznawczych uzyskanych z różnych źródeł – w tym z zasobników rozpoznawczych takich jak TacSAE i DB-110. Łącząc te dane można uzyskać większa świadomość sytuacyjną, jak również koordynować działanie środków rozpoznawczych skupiając uwagę na rejonach stanowiących zagrożenie i nie pozwalając na pozostawienie miejsc nie objętych nadzorem
Przedstawiciele firmy Collins Aerospace przypominają również, że obecnie rozwijany jest także multispektralny zasobnik MS-110, który jest tak naprawdę nową generacją systemu DB-110. Oba zasobniki z założenia wykorzystują ten sam sprzęt do obsługi naziemnej. MS-110 może być on wykorzystywany przez samoloty myśliwskie F-16, F-15 i F/A-18 oraz Gripen, samoloty C-130, morskie samoloty patrolowe oraz bezzałogowe statki powietrzne klasy MALE (np. MQ-9 Reaper).
Jego najważniejszą cechą jest prowadzenie obserwacji multispektralnej w wielu pasmach wizualnych i IR. Zwiększono też zasięg, a więc również obszar, który może być nadzorowany i skrócono czas przekazywania danych do systemów ogniowych (poprzez zastosowanie szybkiego łącza danych).
Polaris
DB110 to nie zasobnik a system rozpoznania. Zasobnik to AN/ASD 14 proszę o precyzję ponieważ jakość artykułu spada. Pozdrawiam