Przemysł Zbrojeniowy
King Stallion na Atlantyku [FOTO]
Na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp odbyły się próby morskie ciężkiego śmigłowca transportowego Sikorsky CH-53K King Stallion, przeznaczonego dla US Marines. Obejmowały one m.in. 364 starty i lądowania na okręcie, z którego docelowo będą operować nowe maszyny. Celem testów jest osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej w 2021 roku i pierwszy udział w misji floty w latach 2023-2024. Piechota morska planuje pozyskać co najmniej 200 śmigłowców CH-53K King Stallion.
24 czerwca 2020 Naval Air Systems Command (NAVAIR) poinformowało o zakończeniu dwutygodniowych prób morskich śmigłowca CH-53K King Stallion, które realizowano na Atlantyku w rejonie wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Maszyna wykonała około 370 startów i lądowań na pokładzie wielozadaniowego okrętu desantowego USS Wasp, operując zarówno w dzień jak i nocą w różnych warunkach pogodowych.
Jestem bardzo zadowolony z przebiegu testów na okręcie. Byliśmy w stanie ocenić, jak K startuje i ląduje w dzień, w nocy, z goglami noktowizyjnymi. Sprawdzał się wyjątkowo dobrze. Udawało się za każdym razem, niezależnie od stanu morza czy kierunku wiatru.
Poza operacjami lotniczymi testy objęły także m.in. prace obsługowe na pokładzie okrętu, sprawdzenie procedury składania łopat wirnika głównego oraz belki ogonowej, hangarowanie na okręcie desantowym typu Wasp, holowanie maszyny po pokładzie w różnych warunkach, uruchamianie i hamowanie wirnika. Celem tych prób jest uzyskanie certyfikatów i osiągnięcie przez CH-53K wstępnej gotowości operacyjnej w 2021 roku. Umożliwi to szkolenie operacyjne załóg i oddelegowanie w 2023-2024 roku pierwszych maszyn do służby w ramach sił operacyjnych floty.
Dysponując maksymalną masą startową 39,9 ton, King Stallion jest faktycznie królem pod względem masy i zabieranego ładunku - najcięższym śmigłowcem spośród używanych przez wszystkie amerykańskie rodzaje sił zbrojnych.
Pomimo zewnętrznego podobieństwa King Stallion jest całkowicie nową maszyną, jedynie pod względem ogólne koncepcji zbliżoną do eksploatowanego obecnie przez US Marines Sea Stalliona z lat 60-tych ubiegłego wieku. W konstrukcji śmigłowca szeroko wykorzystywane są kompozyty i inne nowoczesne materiały. CH-53K jest wyposażony w glass cockpit z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami i system sterowania lotem fly-by-wire. Otrzymał też wykonane z kompozytów nowoczesne łopaty dla siedmiopłatowego wirnika głównego i czterołopatowego wirnika ogonowego. Napęd zapewniają trzy sterowane cyfrowo silniki General Electric GE38-1B, każdy o mocy 7500 KM.
CH-53K zabiera do 55 żołnierzy, a zwiększony w stosunku do CH-53E udźwig pozwala na przewiezienie ładunku o masie 12,2 tony na dystans 204 km, i to w warunkach niskiej gęstości powietrza oraz wysokiej temperatury. Maksymalna ładowność to 15,9 tony, czyli o 1,5 tony więcej niż CH-53E. Wymiary obu maszyn są podobne, co jest ważne na pokładzie okrętów desantowych, ale różnicę generuje szersza ładownia, umożliwiająca przewóz takich pojazdów jak Hummvee wewnątrz maszyny. Na zewnętrznym podwieszeniu można przewozić na przykład pojazd Oshkosh M-ATV.
Czytaj też: Dwanaście King Stallionów dla US Marines
Kopara
O proszę te 2 Kamany na na OHP Ciągle Mają SIĘ DOBRZE
droma
wspaniale maszyny do rzniecia azjatyckiego bandyty ,rosji-kaput ,bo jak widac azjate swedzi geba i trzeba bedzie w niedalekiej przyszlosci dobrze mu ja obic ,damy rade to wydmuszka ,pamietamy ro 1610 i 1920 ...
Lejek
Nie strasz, nie strasz bo się ....... dokończ sobie wierszyk sam dzidziuś. A Polska to nawet nie ma czym straszyć, he, he.
Bo ci dołozy ze gwiazdy zobaczysz?:)
Warto też pamiętać 1612,
R
Piekny.
12345
Przydałoby się Polsce chociaż z 32 takie śmigłowce w zamian za Mi-8/Mi-17. Black Hawki też są dobre, ale za małe aby zastąpić Mi-17/Mi-8 w pełni jako śmigłowce transportowe. Oczywiście nie mówię tu o nowych, bo na takie nas nie stać, ale Excess Defence Articles jest rozsądne. Oczywiście po modernizacji i remontach głównych.
Davien
Ty na serio chcesz smigłowcami o masie 39-ciu ton i udżwigu 15 ton zastępować maszyny wazace 13 ton i mające udżwig 4 ton??? Aha nie ma uzywanych Ch-53K.
Jan
Gdzie to wideo? Pokaz slajdów, to nie jest wideo!