Reklama

Cenzin wraca do eksportu. PGZ zapowiada ekspansję

Cenzin, PGZ, Krab, eksport
Sprawdzona na wojnie AHS Krab może być jednym ze szlagierów polskiego eksportu uzbrojenia.
Autor. kpr. Sławomir Kozioł / 18 Dywizja Zmechanizowana / zoom.mon.gov.pl

17 marca spółka Cenzin wraz z przedstawicielami Polskiej Grupy Zbrojeniowej zorganizowała śniadanie prasowe, podczas którego zaprezentowano plany rozwoju firmy oraz wskazano jej aktualną rolę w strukturze Grupie Kapitałowej PGZ.

Spółkę Cenzin, należącą do GK PGZ, reprezentował m.in. Paweł Terlecki, członek zarządu pełniący obowiązki prezesa. W wydarzeniu udział wziął także Marcin Idzik, członek zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Na spotkani zaproszeni zostali dziennikarze reprezentujący zarówno media branżowe, jak i ogólnopolskie. Zapoznani zostali on z planami Cenzinu, jego roli w Grupie oraz aktywności także na rynku cywilnym (krajowym i zagranicznym).

Reklama

Powrót do eksportu

Rozpoczynając spotkanie prezes Terlecki odniósł się do historii Cenzinu, który niedługo będzie obchodził swoje setne urodziny, będąc bezpośrednim kontynuatorem tradycji spółki Eksport Przemysłu Obronnego SEPEWE sp. z o.o. (1926 r.). Przez lata Spółka większość swoich przychodów generowała z eksportu (w latach 2016 - 2017 było to 80%), zarówno gotowych produktów, jak i np. usług modernizacji systemów uzbrojenia. W ramach dywersyfikacji działalności od 2013 roku prowadzone są również stale intensyfikowane działania w sektorze cywilnym oraz sprzedaż wyrobów koncesjonowanych i niekoncesjonowanych dla odbiorców nieinstytucjonalnych zarówno w kraju, jak i zagranicą. Jednak ostatnie kilka lata (2017 - 2023) i przyjęta polityka w GK PGZ, w tym utrudnienie Cenzinowi dostępu do produktów firm z Grupy, spowodowało spadek, a wręcz regres działalności eksportowej, co doprowadziło do wartości odnotowanych w roku obrotowym 2024 - 2% (eksport)/ 98% (import i sprzedaż krajowa).

    Podczas spotkania Paweł Terlecki podkreślił, że jednym z głównych celów strategicznych stawianych obecnie przed Spółką jest dążenie do osiągnięcia wstępnie co najmniej zasady parytetu w zakresie działalności handlowej w odniesieniu do sprzedaży eksportowej oraz sprzedaży krajowej. Podkreślić przy tym należy, że Spółka w jakikolwiek sposób nie zamierza deprecjonować znaczenia sprzedaży krajowej ani też jej wolumenu. Dążyć będzie natomiast do odbudowania poziomu obrotów handlowych w eksporcie, zgodnie z założeniami polityki zrównoważonego rozwoju oraz wypełniając historyczną tradycję jako dawnej centrali handlu zagranicznego. Zarówno Paweł Terlecki, jak i Marcin Idzik wskazywali na wykorzystanie efektu synergii pomiędzy Cenzinem a GK PGZ.

    Od początku istnienia Spółki działalność eksportowa stanowiła podstawę prowadzonej działalności oraz stanowiła jej kluczowy, wręcz fundamentalny element. Wiodącym założeniem oraz dążeniem obecnego Zarządu Cenzin jest powrót do historycznych korzeni – jednakże z uwzględnieniem aktualnych realiów rynkowych oraz geopolitycznych i odbudowa silnej pozycji, jako wiodącego podmiotu w handlu uzbrojeniem i sprzętem specjalnym. Cenzin to historycznie uznana i ceniona marka z wieloletnią tradycją, budowaną z poświęceniem przez dekady. Firma, która obecnie stawia na innowacje, ekspansję oraz strategiczne partnerstwa. Jestem w pełni przekonany, że dzięki nowym kierunkom rozwoju, nowej roli w strukturach GK PGZ oraz powiązanym z tym efektem synergii, Cenzin stoi dziś przed realną szansą umocnienia swojej pozycji zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym
    Paweł Terlecki, członek zarządu, p.o. prezesa zarządu Cenzin sp. z o.o.

    Marcin Idzik podkreślił, że „chcemy żeby Cenzin był typową centralą handlu zagranicznego”, wykluczając też wewnętrzną konkurencję, stawiając na współpracę. W wypowiedziach przedstawicieli Cenzinu oraz PGZ kilkukrotnie zwrócono także uwagę na pełną dostępność Spółki do produktów Grupy Kapitałowej. Jak zwrócił uwagę Marcin Idzik „Cenzin jest od sprzedaży, centrala PGZ jest od koordynacji, a spółki od produkcji”.

      Warto zwrócić uwagę na fakt, że kompetencje Cenzinu, jako centrali handlu zagranicznego mają nie tylko sprowadzać się do sprzedaży gotowych produktów, ale również szerokiego wachlarza usług, w tym związanych z utrzymaniem sprzętu, jak i jego modernizacją. Zarówno Terlecki, jak i Idzik podkreślali duże znaczenie współpracy Cenzinu ze spółkami GK PGZ, w tym wsparciu merytorycznym producentów przy promocji ich produktów na rynkach eksportowych.

      Priorytet dla Cenzin stanowi aktualnie zdecydowana akceleracja działań w kierunku odbudowania silnej pozycji na głównych, dotychczasowych tradycyjnych rynkach eksportowych, jak Indie, Algieria, czy Wietnam wraz z równoległą realizacją procesów eksploracyjnych na nowych obszarach, w tym próby powrotu na rynki, gdzie działalność w ostatnich latach została mocno ograniczona lub wręcz zaniechana. Istotnym jest także usprawnienie istniejących kanałów wsparcia na kluczowych rynkach oraz próba odbudowania utraconych kanałów dystrybucji. Te działania na rynkach eksportowych mają wzmacniać m.in. otwierane w wybranych krajach biura PGZ, jak np. w Brukseli, które ma pomóc w skuteczniejszej ekspansji Grupy na Starym Kontynencie, ale także w skuteczniejszym udziale w programach zbrojeniowych inicjowanych przez Unię Europejską.

      Cenzin, PGZ, eksport
      Autor. Biuro Prasowe Cenzin sp. z o.o.
      W obecnej sytuacji geopolitycznej eksport polskiego uzbrojenia staje się jednym z kluczowych elementów wzmacniania bezpieczeństwa naszych sojuszników. Polska Grupa Zbrojeniowa nie tylko umacnia swoją pozycję na rynkach międzynarodowych, ale także odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne technologie obronne. Cenzin jako centrum eksportowe PGZ ma do odegrania niezwykle istotną rolę w tym procesie – zarówno w odbudowie tradycyjnych rynków, jak i w otwieraniu nowych kierunków współpracy.
      Marcin Idzik, członek zarządu PGZ S.A.

      Zarówno prezes Terlecki, jak i Marcin Idzik zwrócili uwagę na istotne wsparcie ze strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Aktywów Państwowych w działaniach eksportowych Cenzinu i PGZ, choć jak podkreślali potrzebne są też zmiany w przepisach dotyczących eksportu, aby firmy mogły bardziej elastycznie reagować na potrzeby rynku. Kolejną ważna kwestią jest tez wsparcie finansowe eksportu, choćby w postaci pożyczek rządowych. Jak zaznaczył Marcin Idzik, zabieganie o finansowanie eksportu będzie jednym z zadań centrali PGZ.

      Reklama

      Nie tylko handel bronią

      Spółka kojarzona dotychczas głównie z handlu sprzętem specjalnym, nie ogranicza swojej działalności operacyjnej wyłącznie do tego sektora, konsekwentnie rozwijając ofertę w zakresie dostaw i obsługi projektów dla rynku cywilnego, w tym dla przemysłu kolejowego. Nowe kierunki rozwoju mają na celu wzmocnienie pozycji Cenzin jako kluczowego gracza na rynku B2B oraz B2G, zarówno w kraju, jak i na rynkach zagranicznych. Obecnie Cenzin intensywnie poszukuje nowych partnerów biznesowych – producentów sprzętu specjalnego, nowych technologii oraz firm z sektora kolejowego, co pozwoli na realizację efektywnej ekspansji na nowe rynki zbytu.

        Cenzin kładzie również nacisk na rozwój kapitału ludzkiego oraz na budowanie długofalowej strategii odpowiedzialnego biznesu. Z tego względu prowadzone będą szeroko zakrojone działania CSR stanowiące filary oparte na polityce Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Odpowiedzialność społeczna to istotny i konsekwentnie rozwijany element tożsamości PGZ S.A. Cenzin sp. o.o., wpisując się w te wartości, koncentruje swoje działania w obszarach wyznaczonych przez Normę Międzynarodową ISO 26000, które obejmują m.in. ład korporacyjny, poszanowanie praw człowieka, zaangażowanie społeczne i edukację, relacje z pracownikami czy też uczciwe praktyki operacyjne.

        Na koniec warto przybliżyć sylwetkę Pawła Terleckiego, który na czele Cenzin sp. o.o. stoi od listopada 2024 r., objąwszy stanowisko Członka Zarządu i p.o. Prezesa Zarządu. Posiada on ponad 30-letnie doświadczenie w sektorach przemysłu obronnego oraz bezpieczeństwa i ochrony porządku publicznego. Jego kariera zawodowa od roku 1993 była ściśle związana z Cenzinem, gdzie w latach 2007 – 2016 pełnił funkcje Członka i Wiceprezesa Zarządu, Dyrektora Pionu Handlu i Marketingu, wcześniej zajmując kluczowe stanowiska w jednym z Biur Handlowych Spółki. Terlecki posiada bogate doświadczenie w realizacji międzynarodowych projektów związanych z obrotem sprzętem specjalnym. Przez lata koordynował działalność handlową Cenzin sp. o.o. w kraju i na rynkach zagranicznych, nadzorował także przedstawicielstwa Spółki w Indiach oraz w Algierii. Jest absolwentem Wydziału Handlu Wewnętrznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Studiów Podyplomowych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Wydziale Prawa i Administracji UW.

        Reklama
        WIDEO: SKY SHIELD dla Ukrainy, polski EMBRAER i odwilż Trumpa - Defence24Week 114
        Reklama

        Komentarze (1)

        1. Monkey

          Może to być krok w dobrą stronę. Sama PGZ raczej słabo prowadzi promocję swoich produktów, więc trzeba spróbować czegoś nowego. Powodzenia, Cenzin👍🏻🙏🏻🤞🏻

        Reklama