Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Bumar naprawi całą rodzinę Leopardów. Pancerna produkcja wraca do Gliwic

Autor. Leszek Chemperek/CO MON

Premier Mateusz Morawiecki i wicepremier, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, odwiedzili Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy S.A. zapowiadając istotne dla zakładów plany. W założeniu mają one pozwolić na utrzymanie zakładów, ale i ich rozwój.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

W trakcie wizyty premier i wicepremier, Minister Obrony Narodowej, poinformowali że w Zakładach Mechanicznych Bumar Łabędy S.A. zostanie otwarta druga linia produkcyjna dla 155 mm armatohaubic samobieżnych Krab, opracowanych i produkowanych już w Hucie Stalowa Wola. Pozwoli to na odtworzenie produkcji wozów bojowych w gliwickich zakładach (bo od dłuższego czasu zajmują się one remontami i modernizacją pojazdów bojowych, a nie ich produkcją) i jednocześnie wprowadzenie technologii nowej generacji.

W ZMBŁ serwisowane i modyfikowane są również czołgi rodziny T-72, które przekazywane są Ukrainie w ramach udzielanej pomocy wojskowej w celu pomocy temu państwu aby odparło inwazję Federacji Rosyjskiej.

Reklama

Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy mają również zająć się serwisem i remontami ukraińskich czołgów rodziny T-64, a nie można wykluczyć również ich modyfikowania na wzór czołgów T-72, lub ich modernizacji.

W Gliwicach powstanie również centrum serwisowe czołgów Leopard 2 przekazywanych Ukrainie. Dotyczyć to będzie nie tylko czołgów Leopard 2A4, w wypadku których Polska jest państwem-liderem inicjatywy tworzącej batalion czołgów, ale również serwisowane będą czołgi Leopardów 2A6. Liderem inicjatywy dotyczącej przekazania Ukrainie batalionu tych czołgów są Niemcy. W skład batalionu czołgów Leopard 2A6 mają wejść także wozy w wersji Strv 122, czyli szwedzkiej modernizacji Leoparda 2A6.

Czytaj też

Jak na razie zadeklarowano przekazanie Ukrainie około 70 czołgów Leopard 2 ze stanów państw NATO, w tym 39 w wersji Leopard 2A4, 21 w wersji Leopard 2A6 i 10 w wersji Strv 122. 14 dalszych wozów Leopard 2A4 dla Ukrainy chcą zakupić za ponad 160 mln euro Dania i Holandia, ale te czołgi będą musiały być wyremontowane i zmodernizowane przez przemysł, a dostarczone będą w roku 2024.

Minister Błaszczak przyznał, że Bumar - realizujący dotychczas dla Wojska Polskiego remonty czołgów Leopard 2A4 oraz ich modernizację do wersji Leopard 2PL/2PLM1 - boryka się z problemami z dostępnością części przekazywanych przez partnera niemieckiego. Dodał jednak, że sygnatariuszem porozumienia w sprawie utworzenia w Gliwicach centrum serwisowego dla Leopardów obok Polski i Ukrainy są również Niemcy, co powinno pozwolić na koordynację wysiłków i sprostanie tym wyzwaniom.

Czytaj też

Ogłoszone przez premiera i szefa MON stanowią dużą szansę dla Zakładów Mechanicznych Bumar Łabędy. Pozwolą nie tylko na funkcjonowanie przez lata, ale również na rozwój i rozbudowę kompetencji oraz zwiększenie zatrudnienia.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (15)

  1. DanielZakupowy

    Czyli w świetle "konsultacji polsko -niemieckich" w których była mowa o "dobrej współpracy", wychodzi na to, że Niemcy gut, a to z naszych trzeba zrobić winnych! Jak oni w ogóle śmiali śmieć modernizować niemieckie czołgi! :)

  2. rwd

    Kupta podwozie od Leoparda i wieżę od Abramsa, załóżta jedno na drugie (wieża ma być na górze) i już można produkować czołg, nasz rodzimy, polski. Można nazwać go 60TP. Tak w końcu powstał nasz Krab, warto powtórzyć ten myk.

    1. Rav

      Krab jest składakiem opracowany przez Polaków, K9 jest składakiem opracowanym przez Koreańczyków. Pomijając ważne aspekty jak wydolność łańcucha dostaw do kraba, parametry haubic, transfer technologii, dywersyfikację czy koncentrację, itp. ..... Co powinniśmy produkować ? Produkt którego jak największą wartość dodana powstaje w naszym kraju, jeśli większą wartość dodana zapewnia produkcja Kraba to lepszy Krab, jeśli większą wartość dodana zapewnia produkcja K9 (dzięki transferze technologii) to lepsze K9. Można je nazwać Krab2, i mówić polska AHS Krab2.

    2. Davien3

      @Rav po pierwsze do Kraba mamy pełnie praw poza licencyjnym podwoziem a wieża idziało sa produkowane w Polsce, K9 nie dość ze gorszy od Kraba to jeszcze bedzie w całosci licencją do której nie bedziemy mieli żadnych praw

  3. RAF

    W Bumarze powstanie druga linia produkcyjna Krabów. I gdzie są teraz ci wszyscy pseudoeksperci i pseudokomentatorzy, którzy twierdzili, że Bumar zostanie zaorany, a produkcja Krabów będzie wygaszona? Pewnie czekają na wytyczne z zachodniej centrali odnośnie nowej antypolskiej narracji.

    1. RGB

      @RAF na razie nie ma powodu żeby aż tak skakać z radości, to tylko bardzo gładkie słowa polityka. Przydałby się jakiś konkret, np umowa ramowa z MONu na 200 Krabów. To na pewno byłoby realnym argumentem za tym że Rząd rzeczywiście chce rozwoju Kraba. Gadki o zachodnich centralach nie zastąpią konkretów. Sam będę skakał z radości jeśli taka umowa się pojawi.

    2. mick8791

      @RAF chłopcze czyny, a nie słowa! Za to oceniaj! Łykasz przedwyborczą gadkę jak młody rekin plankton... Tyle, że w czynach to się przedstawia tak, że zamówiliśmy kilkaset K9 i tylko 48 Krabów i to dopiero po tym jak się zrobił wielki szum i protesty (słuszne) o to, że zamawiamy zagraniczną konstrukcję zamiast wspierać własną! Gdzie masz jakąś umowę (choćby ramową) na kolejne kilkaset Krabów z równoczesnym zmniejszeniem lub anulowaniem zamówienia na K9?

    3. Davien3

      @RAF to dwa pytania: jedyna istniejaca linia produkcyjna do Kraba jest w HSW wiec jak sobie wyobrazasz produkcje wiez i dział w BUMARze? Bo jezeli HSW bedzie to dalej robił to mamy montownie. I drugie pytanie: skad wezma podwozia do tego Kraba jak jedyna licencyjna linia jest tez w HSW a podwozie K9 nie jest juz tym samym co w naszym Krabie?

  4. Esteban

    Bumar ..... no trudno.

    1. Był czas_3 dekady

      Bardzo dobrze. Są hale produkcyjne, kadra... W razie problemów wesprze HSW.

    2. mick8791

      @Był czas_3 dekady już lepiej żeby Bumar nikogo nie próbował wspierać... Już to przerabialiśmy przy pierwotnym podwoziu do Kraba... Przerabiamy to także przy modyfikacji T-72 i modernizacji Leo gdzie ludzie z WZM Poznań musieli do nich jechać i patrzeć im na ręce, bo bumarowcy nie potrafili skończyć ani jednego Leo...

  5. Facetoface

    A gdzie ci malkontenci co kilka tygodni temu wypisywali o upadku Bumaru. Jakoś nie wyli gdy Donek odwiedzał ich za swojej premiery i zamiast o uzbrojeniu gawędził o kontrakcie gazowym z Rasyją.

    1. mick8791

      A co się niby w sytuacji Bumaru zmieniło po tej wizycie? Ano dokładnie nic! Powiedzieć można wszystko zwłaszcza przed wyborami jak się wie, że i tak nie zdąży się nic zrobić! Problemem jest sam Bumar, który jest zżarty przez związki zawodowe, który sam sobie od lat nie chce pomóc... A co do rosyjskiego gazu jakoś za poprzednich rządów jakoś on PiS'owi też nie przeszkadzał. To tak jakbyś nie pamiętał. Co więcej nie przeszkadzał im też rosyjski węgiel, którego import już za obecnej kadencji PiS zwiększył kilkukrotnie!

  6. Mision

    Nie podniecał bym się tak ,bo skończy się jak Z IZERĄ . Mistrzu kogo masz na myśli co do obcych państw ,jakieś dowody

    1. szczebelek

      Wiesz, że takie fabryki w demokratycznym państwie buduje się etapami, a wycinka i wywóz sporej pałaci lasu trwa latami? Rozumiem że chciałbyś budować wiszące fabryki na koronach drzew.

    2. Paweł P.

      IZERA w harmonogramie, plus minus, COVID lasów wyciąć nie pozwolił ;) i na IZERĘ przyjdzie pora, nie bój...

    3. mick8791

      @szczebelek dzieciaku! "wywóz sporej pałaci lasu trwa latami" <-- przecież las już pacanie wycięli! Problem polega na tym, że nic więcej się tam nie dzieje. Nie ma projektu, nie ma przetargu na wykon. Co więcej nie ma również samochodu, bo właśnie ktoś wpadł na pomysł żeby go zacząć projektować od nowa! Izera jest jak CPK i polskie promy ze Szczecina czyli króliczkami służącymi po to żeby je gonić ale nie złapać!

  7. LMed

    No to teraz (przed wyborami najlepiej) trzeba by było oczekiwać jeszcze "uruchomienia" zapowiadanej fabryki Abramsów. Osobiście lubię te uroczystości i zdjęcia. Porzadek, hala opróżniona, wysprzątana, ludzie się cieszą. Mało plakatów może.

    1. mick8791

      No i do tego pracownicy mogą wypocząć, bo przecież halę produkcyjną trzeba uśpić na czas robienia uroczystości i zdjęć... ;-)

  8. młodygrzyb

    Na eksport to te Kraby z Gliwic będą woziły te promy co je dziesiątkami budujemy. Nowi pracownicy będą mieszkać w tych mieszkaniach jakie zbudował obecny rząd w programie mieszkanie plus.

    1. mick8791

      :-D

  9. Sаilor

    Moim zdaniem program K2PL ma sens ale tylko pod kondycją że używać silnik ASh-2 (układ napędowy podobny do czołgów Sherman i Abrams). Inaczej znowu utoniemy w problemach konstrukcyjnych i skończy się sprzedarzą zakładów jak to się stało w Starachowicach. Kiedyś epicentrum polskiego przemysłu, dzisiaj w centrum tylko parking, biedronka i kebap.

    1. Anty 50 C-cali

      S ...Sherman?! A mi zarzucano bełkot, ...skoro moim zdaniem nigdzie nie widziano "zgrilowanego" czołgu, które dostał zmech w Bartoszycach - to chyba lepiej że te Abramsy dojadą później. Z ' ich podobnym do Shermana układem napędu

    2. Jakub_75

      xD

    3. mick8791

      @Sаilor co Ty chłopie za brednie piszesz? ASh-2 to był ruski gwiazdowy silnik lotniczy, który nigdy nie wszedł do produkcji! Jaki Sherman, jaki Abrams? Jakich problemach konstrukcyjnych? Przecież K2 jest skonstruowany i większe lub mniejsze zmiany jakie mają być wprowadzone w potencjalnej wersji PL nie będą miały wpływu na układ napędowy!

  10. Patryk.

    Ciekaw jestem jak będzie wyglądało rozliczenie finansowe między firmami uczestniczącymi w projekcie Kraba a firmami tylko produkującymi. Oczywiście żadnych szczegółów nie poznamy, bo to przecież tajemnica handlowa. Ale chcę tylko zwrócić uwagę, że w projekt Kraba były zaangażowane firmy, które prowadzą własną działalność gospodarczą albo naukowo-badawczą (instytuty lub uczelnie), wyłożyły swoją kasę na projekt, zaangażowały swoje siły i środki; ponosiły ryzyko fiaska projektu. A teraz wolą polityków inne firmy mają "spijać śmietankę" z tego projektu. Chyba, że dokumentację projektu i prawa jego własności zostały sprzedane, np. MONowi - wtedy MON zleca produkcję komu chce.

    1. panstraszy

      MON ma prawa do know-how, bo finansował w 100proc. prace badawcze. AMEN!

    2. RGB

      @Patryk zobaczymy jak to będzie wyglądało w praktyce, na razie to jest tylko deklaracja polityka. Opozycja się upomina o Kraba więc jest to takie gaszenie pożaru, sygnał że rząd nie tylko nie chce poświecić Kraba w negocjacjach z Koreańczykami, ale nawet go mocno wspiera. Żeby produkcja Kraba w Gliwicach mogła przyjąć realny kształt trzeba by kupić sporo nowoczesnych maszyn. Bumar musiałby zostać dokapitalizowany jak HSW, albo dostać długotrwały kontrakt żeby wziąć na to pieniądze z banku.

    3. mick8791

      @panstraszy przestań chrzanić głupoty! Po pierwsze to nie MON dawał dofinansowanie tylko NCBiR! Po drugie to dofinansowanie nie pokrywało 100% kosztów projektu. Po trzecie potężny udział technologiczny w tym projekcie ma prywatna firma czyli WBE. Po czwarte nawet w ramach tej samej grupy kapitałowej (a HSW i Bumar są w PGZ) następują wewnętrzne rozliczenia finansowe! I dopiero teraz można napisać - AMEN!

  11. Ma_XX

    wyjdzie jak z milionem elektryków - wszystko papier przyjmie

    1. Był czas_3 dekady

      Na elektryki jeszcze za wcześnie. Jeszcze konstrukcje samochodów osobowych i akumulatory nie są dostatecznie dobrze dopracowane. Gdy samochód zapali się, to trudno go ugasić. Ostatnio gaszenie takiego samochodu trwało dobę i kosztowało 50tysięcy złotych. W firmach zagranicznych trwają intensywne prace nad akumulatorami do samochodów ciężarowych. Takiego typu akumulatory będą miały gwarancję wieloletniej pracy gdy zostaną zastosowane w samochodach osobowych. Być może trwałość ich będzie równa trwałości samochodu. Dla samochodów osobowych elektrycznych jeszcze nie ten czas.

  12. PPPM

    Na ukraińskich portalach piszą, że w Bumarze Kraby będą produkowane dla nich. Szok. A co z dostawami dla naszych SZ?

    1. Jakub_75

      Dla nich tzn. dla naszej obrony. Wolałbyś strzelać NASZYMI krabami do sowietów pod Ostrołęką?

    2. RGB

      @PPPM tylko 18 Krabów dostali za darmo, za resztę dostaliśmy zapłatę. Tylko się cieszyć że chcą kupować Kraby, a nie inne konstrukcje, najwięcej się zarabia na kontraktach eksportowych. Przy dwóch zakładach kilkaset haubic dla WP to kilka lat produkcji, a co potem? Rynek ukraiński jest wielka szansą dla polskiej zbrojeniówki, nie wspominając już o budowaniu marki i bezcennych doświadczeniach.

    3. PPPM

      O zapłacie nic nie piszą. Ciekawe ile w sumie Krabów nabędzie Wojsko Polskie.... Liczę, że nie mniej niż 300

  13. Grzyb

    Nic z tego nie będzie. Wybory wygra KO i uwali wszystkie programy. A zakupy z zagranicy obetnie w połowie. Wystarczy posłuchać co mówi doradca prezentera telewizji: nie m sensu bronić granic....

    1. farfozel

      Nie wygrają wyborów .

    2. LMed

      Dlaczego w połowie Grzybie? Jakieś szczegóły?

    3. Grzyb

      LMed oto cytat generała, który nie widzi sensu bronić Polski :Myślę, że warto jednak prowadzić taką dyskusję podczas kolejnych spotkań, może w innym wymiarze, ale być przygotowanym na to, żeby móc powiedzieć jednoznacznie: to kontynuujemy, to może należy zweryfikować co do ilości, a niektóre z umów – mówię z całą odpowiedzialnością – może trzeba będzie zerwać

  14. szczebelek

    W celu likwidacji Kraba na rzecz K9 jak ostatnio przedstawili fachowcy od rozbrojenia w postaci Siemioniaka, Budki, Poncyliusza w Polsce będą dwie linie produkcyjne Kraba i jedna K9... 🤣🤣🤣 Teraz trzeba zadać pytanie czym jest konkretnie to mityczne K9PL i żeby się nie okazało, że to K9 z modyfikacjami podwozia i systemu artyleryjskiego w tym lufą od Kraba z topazem.

    1. Anty 50 C-cali

      po polsku ; ja nie mam problemu ,żeby "mityczne" K9PL okazało się K9 z modyfikacjami - w tym z obsługiwaniem przez jedną załogę "gustlików i Grzesia i Janka" - TRZECH K9---Modyfikacje POdwozia...kupionego na wniosek SieMONiaka, się okazało, zrobiono.

    2. skition

      Z K9 to tak naprawdę kupiliśmy ...lufy... Niby jest lufownia w HSW ale za to nie posiadają odkówek.

    3. szczebelek

      Umowa na 120 podwozi i zakupione 24 sztuki w 2015 zamiast pełnego zamówienia...

  15. radziomb

    Ale jak to druga linia produkcyjna Kraba?. Przeciez wielu "fachowcow" mi mowilo ze Krab jest zaorany i nie bedziemy go produkowac bo wojsko dokupilo . .K9 . I mial byc skandal. Hmm ktos tu klamal

    1. młodygrzyb

      Powiem więcej ktoś tu kłamie. no łagodniej mówiąc składa obietnice przedwyborcze. Ci widzący już Kraby jadące całymi zestawami kolejowych platform z Gliwic do jednostek WP przypominają mi tych jacy całkiem niedawno bo 1 kwietnia zachwycali się że dostaniemy F-22. Takie same posty pisali jak Ty kolego i RAF . Także szukali tych co wątpili ze amerykanie nam dadzą samoloty, jakieś. Miłego dnia i gratuluje dziecięcej naiwności.

    2. PszemcioPL

      @młodygrzyb - niby młody a zrzędzi jak stary grzyb... Idealny nick :) Nie od razu Rzym zbudowano. Krab ma podwozie z K9 z lekkimi modyfikacjami. Wieża AS-9o i inną armatę. Wnioski z wojny są takie, że OPL pozwala redukować działania wrogiego lotnictwa i walka wchodzi w tryb nawalanki artyleryjskiej. Więc aby dziesiątkować kacapów w razie czego - trzeba mieć dużo arty. I NIE mam na myśli, że ok 100 sztuk. Raczej 500-1000 by było tego od cholery w rezerwie sprzętowej. To REZERWY wygrywają wojnę, a nie "produkcja na styk". Kacapy w 2021 wyraźnie powiedziały oficjalnie jakie są ich cele, a konsekwencje dla PL były by katastrofalne - powrót do bycia ziemią niczyją na styku 2 potęg,

    3. PszemcioPL

      @młodygrzyb - a takiej ilości - czyli 500-1000 AHSów w kilka-kilkanaście lat wyprodukować się NIE DA bazując tylko na jednym dostawcy. Bo nawet gdyby postawić na PGZ to trzeba by przewymiarować linie produkcyjne, które po zakończeniu produkcji przez kilka dekad by generowały koszty amortyzacji :/ K9 i Krab są bardzo podobne i mają część wspólnych komponentów.

Reklama