Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Brazylijski Millenium za szwedzkie Gripeny

C-390
Wizja szwedzkiego C-390
Autor. Embraer

Szwecja wybrała samolot transportowy C-390 Millenium jako swoją przyszłą maszynę transportową. Jednocześnie Brazylia zdecydowała się na zwiększenie swojego zamówienia na samoloty Gripen o 25 proc. – poinformowało szwedzkie ministerstwo obrony.

Informacje te podali Szwedzi po spotkaniu ministrów obrony szwedzkiego i brazylijskiego, które odbyło się 9 listopada 2024 roku. Podpisano na nim list intencyjny związany z obustronnymi zakupami samolotów. Zwiększenie o „25 proc.” zamówienia na samoloty F-39E Gripen (brazylijskie oznaczenie do JAS-38 E Gripen) oznacza dokupienie dziewięciu samolotów i zwiększenie tym samym zamówienie z 36 do 45 maszyn.

Brazylia wybrała szwedzkie samoloty bojowe w 2014 roku i do tej pory udało się dostarczyć ich do jej sił powietrznych osiem egzemplarzy. Nie jest to wynik imponujący, ale równolegle trwała budowa linii produkcyjnej Gripenów w zakładach Embraera w Brazylii i przeszczepianie zakupionych technologii produkcji.

Czytaj też

Na razie nie jest jasne ile C-390 Millenium zostanie kupionych przez Szwecję. Obecnie jednak w lotnictwie transportowym tego państwa znajduje się pięć podobnej klasy średnich samolotów transportowych. Są to C-130H Hercules. Może być to więc zamówienie na podobną liczbę maszyn. O ile bowiem szwedzkie potrzeby wraz z zagrożeniami rosną, to jednocześnie C-390 posiada większą ładownię i maksymalny ładunek użyteczny (26 ton w stosunku do 20 ton) w porównaniu z amerykańskim poprzednikiem.

Porozumienie nie jest niespodzianką, ponieważ wzajemna współpraca między obydwoma państwami trwa od dawna, a C-390 wydaje się dzisiaj najlepszym wyborem w swojej klasie. W ostatnich latach był bardzo chętnie wybierany na świecie przez: Niderlandy, Austrię, Portugalię, Republikę Korei, Węgry i Czechy oraz oczywiście kraj producenta czyli Brazylię.

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama