- Wiadomości
Bojowy wóz piechoty przyszłości zaprezentowany
BAE Systems 30 listopada zaprezentował model 3D swojej propozycji w programie nowego bojowego wozu piechoty OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) będący elementem szerszego programu NGCV (Next Generation Combat Vehicle), którego celem jest opracowanie nowej generacji wozów bojowych dla US Army.

Autor. BAE Systems
Wymagania dla wozów OMFV są następujące, pojazd musi mieć dwu osobową załogę oraz przewozić co najmniej sześciu żołnierzy desantu. Uzbrojenie wozu zainstalowane musi być w bezzałogowym systemie wieżowym i składać się z armaty automatycznej XM913 kaliber 50 mm, sprzężonego z armatą karabinu maszynowego kaliber 7.62 mm oraz wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Autor. BAE Systems
Napęd pojazdu ma być natomiast hybrydowy i składać się z tłokowego silnika wysokoprężnego o mocy około 1000 KM oraz elektrycznej przekładni/silnika połączonego z kołami napędowymi. Tego typu napęd ma zapewniać nie tylko niskie zużycie paliwa a przez to duży zasięg operacyjny, ale także odpowiedni moment obrotowy zapewniający dobre przyspieszenie oraz możliwość cichego poruszania się przy wyłączonym silniku spalinowym za pomocą energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorach. Napęd hybrydowy zapewnia także możliwość generowania większej ilości energii elektrycznej, zapewniając stabilne zasilanie wszystkich systemów elektronicznych pojazdu oraz elementów takich jak aktywne systemy obrony, których sensory radarowe wymagają dużych ilości energii elektrycznej.
Zobacz też
Prezentowany przez BAE System pojazd wyposażony jest w opracowaną przez Elbit Systems of America wieżę bezzałogową UT50 uzbrojoną w armatę automatyczną XM913 kaliber 50 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy M240 kaliber 7.62 mm oraz wielozadaniową wyrzutnię zdolną do wystrzeliwania szerokiej gamy przeciwpancernych pocisków kierowanych, np. TOW-2, Javelin, Spike, oraz amunicji krążącej czy rozpoznawczych systemów bezzałogowych.

Autor. BAE Systems
Układ napędowy opracowany został wspólnie przez BAE Systems oraz QinetiQ i nosi nazwę HED (Hybrid Electric Drive) składający się z silnika wysokoprężnego o mocy 1070 KM oraz elektrycznej przekładni/silnika E-X-Drive i będzie zdolny do rozpędzenia wozu do 70 km/h i osiągania przyspieszenia od 0 do 40 km/h w 10.5 sekundy. Pojazd wyposażony będzie także w gumowe gąsienice redukujące hałas, wibracje, oraz ogólną masę pojazdu a także zwiększające resurs podzespołów układu bieżnego. Elektronika natomiast opracowana została we współpracy przez BAE System oraz Curtiss-Wright Defense Solutions, nosi nazwę MOSA (Modular Open Systems Architecture) i jak ta wskazuje, posiada otwartą architekturę. Załoga wspierana jest przez sztuczną inteligencję, stanowiącą tzw. wirtualną załogę, która może wspierać ludzi w wykrywaniu oraz identyfikacji zagrożeń oraz celów, a także naprowadzaniu na nie uzbrojenia, automatycznego śledzenia celu itp.
Osłona balistyczna pojazdu ma się składać z zasadniczej osłony ze stali pancernej, wzmocnionej osłonami kompozytowymi, wybuchowym pancerzem reaktywnym oraz aktywnym systemem obrony, w wypadku konstrukcji BAE Systems, wykorzystany został system Iron Fist firmy Israeli Military Industries.
Zobacz też
W programie OMFV biorą udział następujące firmy, BAE Systems, General Dynamics Land Systems, Hanwha we współpracy z Oshkosh oraz Rheinmetall we współpracy z Textron.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]