Przemysł Zbrojeniowy
Armia-2020: Ruszyła produkcja śmigłowców Mi-35P+ na eksport
Koncern Rostech poinformował o rozpoczęciu realizacji zamówienia na śmigłowce szturmowe Mi-35P+. Jest to głęboka modernizacja popularnych maszyn Mi-24 oferująca możliwości zbliżone do jego najnowszej wersji Mi-35M. Śmigłowiec zyskał możliwość działania w każdych warunkach oraz nowoczesne uzbrojenie. Prototyp zaprezentowano podczas Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego „Armia-2020” w Moskwie.
W oficjalnym komunikacie prasowym spółka Russian Helicopters należąca do koncernu Rostech poinformowała o „rozpoczęciu produkcji zmodernizowanych śmigłowców Mi-35 dla klienta zagranicznego”. Nie sprecyzowano o jakiego klienta chodzi ani czy będzie to produkcja nowych maszyn czy też o modernizację istniejących maszyn. Specyfika projektu Mi-35P+ sugeruje raczej tą drugą ewentualność, gdyż produkcja seryjna maszyn Mi-35M, które zostały szeroko opisane w analizie na łamach Defence24.pl, trwa od lat zarówno dla odbiorców zagranicznych jak też dla rosyjskich sił zbrojnych. Maszyna różni się od klasycznego Mi-24 na poziomie nie tylko wyposażenia ale też samego płatowca.
Tymczasem Mi-35P+ jest de facto pakietem modernizacyjnym dla maszyn Mi-24W i ich eksportowej wersji Mi-35 (której nie należy mylić z nowymi Mi-35M czy Mi-35P, będącymi eksportowym oznaczeniem Mi-24P).
Mi-35P+ po raz pierwszy zaprezentowano podczas forum „Armia-2018” jako tańszą alternatywę dla Mi-35M. Do tego standardu można przebudować śmigłowce starszych wersji a zmiany nie wymagają wymiany wirnika, śmigła ogonowego i układu napędowego. Prezentowany prototyp posiada składane podwozie (w Mi-35M jest ono stałe) oraz trójpunktowe skrzydła służące podwieszeniu uzbrojenia (w Mi-35M zostały one skrócone do 2 punktów). Zamiast ruchomej wieżyczki z karabinem maszynowym zastosowano wieżę NPPU-23 z dwulufowym działkiem 23 mm a uzbrojenie podwieszane rozszerzono o ciężkie pociski niekierowane S-13, nowe zasobniki artyleryjskie oraz pociski kierowane laserowo 9M127 Ataka-WM. Ich użycie możliwe jest dzięki nowoczesnej głowicy optoelektronicznej OPS-24N1L oraz awionice cyfrowej z ekranami wielofunkcyjnymi, która poprawia świadomość sytuacyjną i sterowalność maszyny.
Wewnętrzne oświetlenie kabiny oraz zewnętrzne światła śmigłowca dostosowano do użycia przez załogę gogli NVG. Na skrajnych zewnętrznych pylonach podwieszane są zasobniki systemu samoobrony. Maszyna może być wyposażona w całość lub wybrane elementy systemu L370 Witebsk lub eksportowy President-S. W tej konfiguracji maszyna dysponuje możliwością działania w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień jak i nocą, ale ich możliwości lotu nie odbiegają od osiągów standardowej wersji Mi-24W/Mi-35. Choć producent zapewnia iż zastosowano silniki „wysokościowe”, które lepiej sprawdzają się w warunkach hot/high, to ich moc nie została podniesiona, gdyż wymagałoby to zmian w przekładni i wirniku. Jako rynek dla tego produktu wskazywana jest przede wszystkim Afryka i Azja, gdzie nadal Mi-24 są powszechnie stosowane a użytkownik nie dysponuje środkami na wymianę płatowców na fabrycznie nowe.