Reklama

Amerykanie opóźniają dostawy myśliwców na Tajwan

Tajwańskie F-16, zdjecie poglądowe
Tajwańskie F-16, zdjecie poglądowe
Autor. Official Photo by Makoto Lin / Office of the President

Harmonogram dostaw samolotów F-16C/D Block 70 dla Tajwanu nie jest dotrzymywany – informują tajwańskie media. Mogą wystąpić poważne problemy ze spełnieniem ustalonych terminów.

Tajwan zamówił 66 F-16C/D Block 70 (określane przez producenta jako F-16V) w 2019 roku za równowartość 8 mld USD. Ich dostawy miały zostać zrealizowane po przeniesieniu linii produkcyjnej tych samolotów z Fort Worth do Karoliny Południowej. Zakładany terminarz dostaw obejmował lata 2023-2026.

Rozruch nowej linii produkcyjnej w Greenville był jednak większym wyzwaniem niż początkowo zakładano, a w przypadku Tajwanu pojawiły się przestoje związane z integracją niektórych systemów pokładowych.

Data przekazana pierwszej maszyny odsuwała się w czasie na rok 2024, a potem 2025. Wreszcie stało się to w kwietniu tego roku. Do końca grudnia nastąpią kolejne dostawy, jednak samolotów tych ma być mniej niż zakładał harmonogram dostaw spiętrzony do lat 2025-2026. W tej sytuacji nie jest jasne czy uda się zakończyć dostawy wszystkich maszyn do końca roku 2026.

Czytaj też

Nie jest t jednak zupełnie wykluczone. Producent F-16, firma Lockheed Martin zakładała bowiem osiągnięcie w 2025 roku mocy produkcyjnych wynoszących 48 samolotów rocznie. Nawet gdyby udało się to osiągnąć dopiero w 2026 roku, to oznaczałoby moce umożliwiające przekazanie w ciągu najbliższych 20 miesięcy nawet pozostałych 65 maszyn.

W reakcji na opóźnienia producent wymienił dwóch menadżerów odpowiedzialnych za ten program, a Tajwan oficera łącznikowego.

Program zakupu 66 F-16 najnowszej wersji realnie wzmocni zdolności tajwańskiego lotnictwa do obrony wyspy. Nowe maszyny będą służyły wraz ze 141 podniesionymi do podobnego standardu F-16 posiadanymi przez Taipei już wcześniej.

Lockheed Martin miał po otwarciu linii produkcyjnej w Greenville portfel zamówień na 149 F-16. Klientami na nie są poza Tajwanem: Bahrajn, Słowacja, Maroko, Bułgaria i Jordania. Część z tych zamówień została już zrealizowana. Pierwszy egzemplarz z nowej linii został ukończony w 2022 roku. Była to maszyna dla Bahrajnu. Poza samolotami dla tego królestwa wiemy, że przekazywano już pierwsze samoloty także m.in. Bułgarii i Słowacji.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. Przyszłość

    Greenville - bylem . Takze w Fort Worth w Texasie. Czasmi jak czytam artykulu to mam jakby de za vi. Pamietam jak byl artykul o remoncie lotniskowaca w Jaconfile na Florydzie a ja tam po nocy chdzilem kolo portu setkni bezdomnych widzilem. Tak samo kolo Grnnvile widzialem zamknete farmy gdzie banki przejelu ziemie po zmianie cel i naplywnie tanego tytoniu z Bralzylii. Dlatego na wiele spraw mam tez inne spjrzenie popsrtu.

    1. Chyżwar

      Wystarczy dokładnie pooglądać Moskwę i jej okolice. Te ostatnie warto w szczególności pooglądać. I nie trzeba tam jeździć bo widok z satelity pokazuje gdzie kończy się droga utwardzona a zaczyna błocko, jakiego w dzisiejszej Polsce trudno uświadczyć nawet w Bieszczadach. Jeszcze lepiej pooglądać sobie klatki schodowe kamienic leżących nieco dalej, gdzie zimą pęknięte rury tworzą sople lodu, przy których stalaktyty w malowniczych jaskiniach wysiadają. A najbardziej leniwi ludzie mogą odpalić sobie Light Pollution Map. To narzędzie dla miłośników astrofotografii, które pokazuje "zaśmiecenie światłem". A przy okazji doskonale pokazuje poziom cywilizacyjny rosji, gdzie w zasadzie nocami wszędzie jest ciemno.

Reklama