Przemysł Zbrojeniowy

70 lat PZL Świdnik. Wręczono odznaczenia

Fot. PZL Świdnik
Fot. PZL Świdnik

Zakłady PZL-Świdnik obchodzą 70-lecie. Rocznica stała się okazją do wręczenia odznaczeń państwowych kilkudziesięciu pracownikom zatrudnionym w spółce.

Podczas uroczystej gali wręczono zasłużonym pracownikom PZL-Świdnik, przyznane przez Prezydenta RP, Krzyże Zasługi - za zasługi w działalności na rzecz rozwoju polskiego przemysłu lotniczego oraz obronności kraju oraz Medale Stulecia Odzyskanej Niepodległości. Wręczono również, przyznane przez Ministra Obrony Narodowej, Medale za Zasługi dla Obronności Kraju. Uroczystego wręczenia odznaczeń dokonał wojewoda lubelski Pan Lech Sprawka w asyście Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego płk Jerzego Flisa. Wojewoda lubelski wręczył także okolicznościowy dyplom uznania z Medalem Wojewody Lubelskiego dla Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A. z okazji 70-lecia działalności.

„Dzisiaj, po 70 latach działalności PZL-Świdnik, trudno sobie wyobrazić miasto Świdnik bez zakładów śmigłowcowych. W naszym regionie działają setki firm, które tworzą lokalny łańcuch dostaw, a blisko tysiąc dostawców z całej polskich składa się na pełny obraz tego niezwykłego przedsięwzięcia śmigłowcowego. Chcemy rozwijać się dalej i mamy całą paletę produktową, którą oferujemy naszemu strategicznemu partnerowi jakim są Siły Zbrojne RP” – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

[GALERIA_20070]

Jak podkreśla spółka, siedem dekad specjalizacji dało zakładom PZL-Świdnik świetnie wykwalifikowaną kadrę w tym ponad 550 inżynierów. Ponad 80% śmigłowców dostarczonych kiedykolwiek polskiemu wojsku zostało przez nią dostarczonych, tym samym zakłady stały się strategicznym partnerem polskiego resortu obrony.

Dziś Wojsko Polskie używa pochodzących z PZL śmigłowców Mi-2, W-3 i SW-4. Pierwszymi śmigłowcami dostarczanymi przez te zakłady były natomiast lekkie SM-1/SM-2. PZL Świdnik jest też wykonawcą umowy na dostawę czterech śmigłowców AW101 dla polskiej Marynarki Wojennej.

„Obecnie, PZL-Świdnik posiada wyjątkową na skalę europejską bazę urządzeń – są to setki maszyn sterowanych numerycznie, zautomatyzowane procesy produkcyjne oraz pełny wachlarz procesów obróbki chemicznej i wspomagane laserowo urządzenia do produkcji kompozytów. Jako jedyny w tym regionie Europy, PZL-Świdnik posiada stanowiska oraz kompetencje do realizowania zaawansowanych prób: zmęczeniowych, statycznych, funkcjonalnych, trwałościowych, wibracyjnych, prób w komorach klimatycznych, drop testów i wielu, wielu innych.” – powiedział Bartosz Śliwa, wiceprezes zarządu PZL-Świdnik.

„Dzisiaj celebrujemy naszą wieloletnią współpracę z PZL-Świdnik – najpierw jako ważnego partnera biznesowego Agusta-Westland, a później jako niezwykle ważnego członka rodziny Leonardo. Ostatnie dziesięć lat to wielki sukces PZL-Świdnik i fantastyczna ścieżka rozwoju. Gratuluję i dziękuję wszystkim pracownikom, inżynierom, specjalistom i menadżerom wspaniałego jubileuszu.”– powiedział Gian Piero Cutillo – dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters.

W czasie jubileuszowej gali zwracano uwagę, iż dalsze inwestycje w rozwój produkcji śmigłowców w PZL-Świdnik dla Sił Zbrojnych RP przyczyniłyby się do rozwoju polskiego łańcucha dostaw i dałyby nowy impuls do rozwoju polskiego przemysłu śmigłowcowego. Dekadę temu PZL-Świdnik stał się częścią wielkiej rodziny śmigłowcowej Leonardo Helicopters, a przychody firmy, od tego czasu, wzrosły czterokrotnie. Od początku współpracy, Leonardo Helicopters zainwestował w PZL-Świdnik około miliarda złotych, a na kolejne lata PZL-Świdnik przygotowuje nowe wdrożenia i posiada portfel projektów rozwojowych o wartości co najmniej pół miliarda złotych.

Obecnie, poza realizowanym programem AW101 i modernizacjami Sokołów, PZL Świdnik oferuje śmigłowce w kilku innych projektach. Marynarce Wojennej proponowane są w ramach programu Kondor maszyny AW159 Wildcat, w projekcie Perkoz oferowany jest spolonizowany, wielozadaniowy AW139W, natomiast w programie Kruk PZL Świdnik wraz z Leonardo, do którego należą zakłady oferują podjęcie współpracy w ramach programu nowego śmigłowca bojowego AW249.

image
Reklama

Komentarze (4)

  1. klos

    PZL Świdnik skończył się wiele lat temu w momencie sprzedania firmy obcemu kapitałowi.

  2. asf

    PZL Świdnik to nie jest polski zakład lotniczy, więc to nie jest polski przemysł lotniczy. To jest włoski zakład, ewentualnie włosko-brytyjski, który tylko korzysta z polskiej taniej siły roboczej. Jak im się znudzi, albo znajdą miejsce gdzie będą mogli produkować taniej, to zabiorą zabawki i tyle zostanie z "polskiego przemysłu lotniczego".

    1. vi-hajster

      To tak jakbyś mówił Polska nie jest polskim krajem bo dyrekcja jest w Brukseli. Co nie jest dalekie od prawdy.

  3. Hellihead

    czyli montownia działa.pracownicy pracują, dyrekcja też

  4. Herr Wolf

    Za zarżniecie polskiego przemysłu dostają medale..