Pierwsze B-21 w produkcji

25 lutego 2021, 12:24
Zrzut ekranu 2021-02-25 o 12.14.54
Wizja B-21 / Rys. USAF
Reklama

Jak informują Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych w budowie w zakładach Northrop Grummana w Palmdale w Kalifornii znajdują się dwa bombowce B-21 Raider, z których pierwszy już „zaczyna wyglądać już jak bombowiec”. Dzięki komputerowym metodom projektowania maszyny te mają nie być prototypami ale od razu samolotami, które trafią do linii. Produkcja seryjna może się rozpocząć nawet w ciągu kilkunastu miesięcy.

Historia B-21 Raider rozpoczęła się symbolicznie w lutym 2016 roku, kiedy Northrop Grumman wygrał rywalizację o kontrakt na stworzenie trudnowykrywalnego bombowca strategicznego nowej generacji. Trzy lata później, w listopadzie 2018 r. jego projekt przeszedł krytyczny przegląd. Obecnie US Air Force informuje, że w produkcji są dwa bombowce a Randall Walden, dyrektor biura Air Force Rapid Capabilities Office dodał, że „jeden z nich zaczyna przypominać bombowiec". Uwaga ta oznacza zapewne, że połączono już w nim najważniejsze elementy kadłuba, a być może skrzydła.

Równolegle do budowy tych maszyn powstaje zaawansowana technologicznie linia produkcyjna wykorzystująca m.in. rzeczywistość wirtualną i poszerzoną. Budowane właśnie maszyny, z których jedna ma zostać oblatana być może pod koniec tego roku, mają mieć wszelkie cechy egzemplarzy seryjnych. Nie wiadomo jednak czy obydwa budowane obecnie Raidery trafią do służby, ponieważ jeden z nich może zostać poddany próbom zmęczeniowym. Niemniej jak powiedział Steve Sullivan, wiceprezes i generalny menadżer dywizji uderzeniowej w Northrop Grumman, rezultatem obecnie prowadzonych prac może być rozpoczęcie produkcji niskoseryjnej już w 2022 roku.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 81
Reklama
Zdziwiony
niedziela, 28 lutego 2021, 11:33

Ciekawe że nikt nie komentuje oczywistej rozgrywki wewnętrznej w USA. Pentagon ciśnie na siłę terminy żeby zdążyć z wprowadzeniem nowych broni do produkcji zanim lewicowa ekipa rządząca srogo wykastruje budżet obronny. Jeśli zdążą to nowe programy mają szansę a jeśli nie, to B21 zostanie skasowany jak i wiele innych . Zanosi się na chude lata dla armii USA. Zobaczycie już w tym roku. A Chiny cicho i konsekwentnie rosną....

Tani
sobota, 27 lutego 2021, 21:58

Dajcie siana,zestrzeliwujac Global Hawka ruscy znokautowali amerykanow. Pokazali im ze nie maja systemu obrony samolotu. Podobnie bylo z Sufami izraelskimi ich systemy walki elektronicznej nie dzialaja na ruskie radary. Wiec Sufy na zlom. Jestescie zafascynowani technika tylko....?. Postep jest po dwoch stronach. Dzisiaj zaden samolot nie wygra z radarem. Gdzies czytalem ze postep 10% w lotnictwie to 70% w srodkach wykrywania. Okazuje sie ze trzeba miec duzo bo straty beda duze. Jak duzo to koszty ..... . I tak mozna pisac i pisac. Ale jest zielone swiatelko w tunelu. US Navy utracilo prawo ingerencji w dokumentacje projektowa lotniskowca. Co to oznacza? Stocznia wybuduje okret wg dokumentacji nie ma zadnych zmian w niej. Po odebraniu moga go modernizowac ale za ekstra kase. Wg mnie to szansa dla przemyslu i koniec bandytyzmu armii. F-35 jest tego sztandarowym przykladem,te wszystkie zmiany wymagan spowodowaly ze w sumie nie ma docelowego samolotu. Kontrakt ma dzialac w dwie strony

Tani
piątek, 5 marca 2021, 10:07

Dopisze US Navy pada bo nie ma sprawnych okretow. Chca Aegis przeniesc na lad bo kazdy ladowy ma im uwolnic 3 Burki. Pierwsza propozycja lokalizacji to Guam. Bedzie kasa? Wszyscy oskarzaja Pentagon o marnotrawstwo pieniedzy i leca glowy to widac na oficjalnym tweeterze. Czy sie Pentagon obroni? Oto jest pytanie. Na razie wszyscy licza sily......

P.M.
piątek, 26 lutego 2021, 11:35

Już w 1992 roku, mówił nam na wykładach studiów podyplomowych - „Projektowanie z wykorzystaniem systemów komputerowych” Politechniki Warszawskiej dr Wróbel (później profesor PW) o wykorzystaniu programu „Columbia - Kosmos” ? do projektowania promów kosmicznych w NASA, w tym: podprogramy dla konstrukcji - mech. elektronicznych itd. . Tę wiedzę zdobył, jako stypendysta rządu amerykańskiego w USA – NASA, która wówczas była dla nas niesamowita i inspirująca do czegoś innego, niż codzienność nazwana III RP, a była jeszcze przestępcza PRL-owską. Istotne w tym projektowaniu było (dotąd niestosowane na tym poziomie) to, iż wyprodukowano 3 egzemplarze prototypów: 1-do sprawdzenia słuszności prac projektowych dot. badań wytrzymałościowych, 2- do prób w samodzielnym locie z kadłuba 747 na ziemię, 3- lot dziewiczy w kosmos, taka to była to wówczas technika projektowa w USA. Cząstka tych moich wspomnień, niech służy złożeniu hołdu nieżyjącemu Panu Profesorowi Wróblowi, który wykształcił wiele roczników „światłych” ( a może bez „”) studentów, do których zaliczam się osobiście. Ba - jak mówią nasi przodkowie, „ na pohybel im” tej ciemnocie z ulicy – a co gorsza tym, którzy dostali się do naszego parlamentu.

kreślarnia płatowcowa
piątek, 26 lutego 2021, 21:11

Ja to miałem w 1996 na zwykłych magisterskich na MEL PW. CAD, CAM, computer aided design, computer aided manufacturing, reverse engineering. B-2 był tak projektowany, bo inaczej byłoby to niemożliwe. Obrabiarki CNC(computerized numerical control) były już w "przestępczym" PRL-u, bez tego nie byłoby zbrojeń.

Hierarchia
czwartek, 25 lutego 2021, 22:29

USA: B-21, wcześniej B-2, jeszcze wcześniej B-1B. Rosja: Tu-160 (znacznie gorszy od B-1B, ledwie poziom B-1A) Chiny: Tu-16 (znacznie gorszy od Tu-160, a nawet od Tu-95 i Tu-22)

Fanklub Daviena
piątek, 26 lutego 2021, 13:44

B-1B „lepszy” od B-1A demaskuje twoją „inteligencję”... :D

Davien
piątek, 26 lutego 2021, 19:18

Do zadań jakie ma wypełniac w doktrynie USA znacznie lepszy:)

Dawo
piątek, 26 lutego 2021, 18:37

Oczywiście że wersja B ma wieksze zdolności.

bender
piątek, 26 lutego 2021, 17:15

Znów się ośmieszyłeś. B-1B powstał z B-1A, gdy Amerykanie uświadomili sobie, że koncepcja obrony samolotu prędkością i wysokością lotu jest nonsensem, gdyż szybciej i wyżej niż pociski OPL nie poleci. Postanowili więc odwołać się do technologii stealth i pocisków typu stand off, kalkulując, że szanse przeżycia są większe jeśli samolot jest trudno wykrywalny i/lub nie musi się on zbliżać do stref antydostępowych przeciwnika.

Wojmił
czwartek, 25 lutego 2021, 22:10

Przecież to ulepszony B-2 to oczywiste... czego się dziwić... program rozpoczęty za Obamy...

DSA
piątek, 26 lutego 2021, 12:12

tak to jest jak się ocenia po kształtach. B-21 jest dużo mniejszy od B-2 i ma udźwig pozwalający zabrać jedynie połowę tego Spirit.

Davien
piątek, 26 lutego 2021, 19:22

Czyli wg ciebie B-21 zabiera mniej od F-15E?? Ech panie DSA...

DSA
sobota, 27 lutego 2021, 23:21

więcej niż F-15E, bo 30.000 funtów, B-2 może 60.000 funtów (zabiera 2 bomby GBU-57)

bender
piątek, 26 lutego 2021, 17:02

To tak naprawdę dron, ma być opcjonalnie pilotowany.

DSA
piątek, 26 lutego 2021, 20:12

to jest absurdalny koncept. Co innego gdyby był to pełny dron - wtedy są same zyski, od konstrukcji pozbawionej kabiny i wszystkich elementów związanych z obecnością człowieka na pokładzie, a jest tego cała masa, przez brak kosztów szkolenia, utrzymywania pilotów czy nawet błędów ludzkich itd.

niedziela, 28 lutego 2021, 20:20

Brak kosztów szkolenia? To jest akurat najbardziej kosztogenne jak trzeba kupić nowy egzemplarz drona rozbitego przez pilota przy lądowaniu.

DSA
poniedziałek, 1 marca 2021, 14:31

drony lądują całkowicie w trybie automatycznym. To jest możliwe na niektórych lotniskach nawet dla samolotów cywilnych.

Pirat
czwartek, 25 lutego 2021, 18:01

Tak szybko? Nie do pomyślenia! To przełom.

Racjonalista
piątek, 26 lutego 2021, 05:29

Żaden przełom. B21 to po prostu trochę lepszy B2. Żadnych przełomowych technologii względem B2 tutaj nie wprowadzono.

olgino nocna zmiana
piątek, 26 lutego 2021, 11:32

B-21 tylko wygląda podobnie do B-2. Z resztą nawet ten drugi jest znacznie lepszy niż śmigłowy skansen Tu-95

Paranoid
piątek, 26 lutego 2021, 10:59

Jesteś projektantem B21?

Kerry
piątek, 26 lutego 2021, 10:51

No tak... wygląda na pierwszy rzut oka podobnie to znaczy, że trochę ulepszony.

Davien
czwartek, 25 lutego 2021, 20:58

Nabrali doswiadczenia przy B-2 a B-21 ma być w końcu jakims jego dalekim rozwinieciem. No i przez kilkadziesiąt lat zmieniły sie metody i możliwości projektowania i technologiczne.

jackslater
czwartek, 25 lutego 2021, 17:53

Czymś trzeba Chiny straszyć. USA musi serio słabnąć skoro ucieka się już do wojny propagandowej.

Brygady sieciowe Kremla (putin'jugend)
piątek, 26 lutego 2021, 08:18

do- jackslater- jeśli chodzi o propagandę to raczej mistrzami świata są Rosjanie.Wystarczy poczytać komentarze na pierwszym lepszym portalu pod artykułami o Rosji lub USA.Kreml ma farmy troli opłacanych którzy sieją zsment na praktycznie wszystkich portalach zachodznich.

Stary Grzyb
czwartek, 25 lutego 2021, 17:22

2016 r. kontrakt na stworzenie strategicznego bombowca stealth nowej generacji, 2022 r. małoseryjna produkcja tego bombowca? To oznaczałoby, że Amerykanie dokonali fundamentalnego przełomu w obszarze projektowania, konstruowania, testowania i produkcji systemów uzbrojenia o najwyższym stopniu złożoności, wchodząc na poziom nieosiągalny dla potencjalnych przeciwników. Oby.

rmarcin555
piątek, 26 lutego 2021, 08:42

@Stary Grzyb. Pożyjemy, zobaczymy. Na razie samoloty są w budowie. Na papierze to wszystko dobrze wygląda. Poza tym, widać, że to jest jakaś wersja rozwojowa B2.

piątek, 26 lutego 2021, 10:24

Tia, widać, bo na zdjęciu jest B-2?

Davien
piątek, 26 lutego 2021, 13:13

To przeczytaj podpis pod żdjęciem", bo to jest komputerowa wizualizacja B-21:)

GB
piątek, 26 lutego 2021, 11:41

Na zdjęciu z pewnością nie jest B-2. Przyjrzyj się podwoziu głównemu.

ET
czwartek, 25 lutego 2021, 21:00

Ten przełom nazywa się "Industry 4.0" Polega na fuzji i kompatybilności głównych narzędzi oprogramowania CAD i sterującego obrabiarek CNC oraz druku 3d. I jeszcze kilka innych rzeczy, ale też - co ważne - wyszkolonych operatorach tych programów, którzy już zdobyli doświadczenie. Niestety (dla USA), Chiny idą krok w krok za nimi. Dodatkowo można mniemać, że B.21 to nie jest rewolucyjna technologicznie maszyna względem B.2, zatem nie wchodzą w grę tak poważne ryzyka techniczne związane z wprowadzaniem przełomowych rozwiązań w kilku obszarach na raz, jakie miały miejsce na przykład w przypadku "Dreamlinera" co spowodowało grube opóźnienia. Przełomowe innowacje dotyczą zatem metod wytwarzania a nie samego produktu, co wydaje się być zgodne ze zdrowym rozsądkiem, podobnie jak planowane wprowadzanie nowych myśliwców generacji 4+ i nowych, mniejszych od G.Forda lotniskowców. Maja bardzo trudną sytuację budżetową, i dochodzą do ściany, robia zatem to, co muszą. O Amerykanach krąży takie powiedzenie że zawsze w końcu zrobią to co trzeba, po wyczerpaniu wszystkich innych możliwości ;-)

Predator
czwartek, 25 lutego 2021, 17:47

Albo mieli już podobne wcześniej i tylko pozmieniali co nieco. Zresztą firmy które to robią to nie jest durne LM wiec nie ma w tym nic dziwnego że się im udaje bez problemów.

Clash
czwartek, 25 lutego 2021, 17:35

Rewolucja przemysłowa 4.0

Monkey
czwartek, 25 lutego 2021, 17:10

Jeśli to nie blef czy propaganda, to wielki szacun. W przeciwieństwie do JSF B21 Raider ma szanse wejść do użytku z prędkością błyskawicy. Czy będzie udany? Czas pokaże.

Pilot Wojskowy
piątek, 26 lutego 2021, 08:13

Oj szacun,szacun...kosmos...

Wania
czwartek, 25 lutego 2021, 15:38

Rosja uprzedziła jak zawsze USA. W listopadzie ubiegłego roku już oblatała następcę tu-160 czyli prototyp Tu-160M2, który zostanie wyprodukowany w oszałamiającej liczbie 10 sztuk. I nie jest prawdą, że jest to samolot skonstruowany w latach 70 ubiegłego wieku czyli 50 letniej konstrukcji.

DJ
piątek, 26 lutego 2021, 08:49

I dzięki prędkości 2,0 Ma, czyli najlepszemu remedium na skryte działanie znajduje się właściwie poza zasięgiem współczesnych systemów obrony przeciwlotniczej jak rakiety PAC-3, PAC-3 MSE czy ASTER30- tym bardziej, że taką prędkość osiąga na wysokości ponad 10 000 m. Odpada więc ryzyko, że rozbije się lecąc na małej wysokości np. o linie wysokiego napięcia. A ten B-21, mimo, że jeszcze nie lata to już jest przestarzały- same założenia są już nieefektywne. Kto to widział, żeby budować bombowiec z zastosowaniem technologii stealth, od której poza państwami III świata, a więc technologicznie zacofanymi (Niemcy i Francja, USA, Japonia, Chiny, Wielka Brytania, Korea Płd.) odchodzi świat. Kto to widział, żeby bawić się w jakąś technologie dystrybucji ciepła czy (co jeszcze bardziej zadziwiające) nowoczesnych powłok pochłaniających promieniowanie elektromagnetyczne? I co gorsza, te wymienione państwa, już wręcz oficjalnie trollują fora i media tłumacząc , że te ich "hipernowoczesne technologie" są niby wiele warte.

Kot
piątek, 26 lutego 2021, 16:13

He. I niby 2 ma i 10 tys m ma wykolegowac opl? Ale to może osy lub Poprady....

GB
piątek, 26 lutego 2021, 09:46

Prędkość 2 Ma może utrzymywać przez krótki czas. Żeby dolecieć do USA musi lecieć z prędkością poddźwiękową. Te samoloty były i są bez problemu eskortowane już przez norweskie F-16. Gdzie ty widziałeś linie wysokiego napięcia nad Oceanem? Poza tym doczytaj, ale nowy rosyjski bombowiec strategiczny ma być poddźwiękowy i w układzie latającego skrzydła. Tak przynajmniej Rosjanie obecnie podają.

Fanklub Daviena
piątek, 26 lutego 2021, 13:47

Z prędkością 1,5Macha i uzbrojeniem Tu-160 ma zasięg 7200km a M2 jeszcze więcej, „znafco”... :D

Davien
sobota, 27 lutego 2021, 23:04

Z predkoscia 1,5Ma spada po 4000km jak kamień:)+

Davien
piątek, 26 lutego 2021, 09:06

I nawet stare PAC-1/2 nie miałyby najmniejszego problemu z ta rosyjska odpowiedzia na B-1A:)

Fanklub Daviena
czwartek, 25 lutego 2021, 15:07

" Dzięki komputerowym metodom projektowania maszyny te mają nie być prototypami ale od razu samolotami, które trafią do linii." - deja vu z F-35? Może tym razem USA podpisze kontrakt jak już choć jeden gotowy egzemplarz będzie latał, a nie tak jak w F-35, gdzie latał tylko na kreskówkach i pięknie w nich wygrywał, więc kontrakt podpisano, choć nawet kawałek F-35 nie był jeszcze zbudowany? :D

Wwp
czwartek, 25 lutego 2021, 22:20

Gratuluje dobrego samopoczucia, dziwi mnie fakt, że z takim uporem maniaka bronisz tej rosji. Nawet jeśli to twoja ojczyzna to chyba nawet średnio inteligentny człowiek widzi że coś jest nie tak. Ostatnio degradacja twojego kraju mocno przyspiesza, osobiscie jednak bym się zastanowił w jakim kierunku to wszystko idzie. Kreujecie się na mocarstwo a jak tak dalej pójdzie będziecie błagać o bratnią pomoc kogo się da. Gdyby nie atom to już by nie było tematu.

SimonTemplar
czwartek, 25 lutego 2021, 21:22

Iwan, ale ty wiesz, ze nawet jak wam się uda doprowadzić SU57 do stanu kiedy nie bedzie spadał na ziemię to i tak bedzie on zacofany technologicznie wobec 30 letniego F22? P.S. jak tam silniki w SU57? Dalej emitują ciepło jak mały reaktor jądrowy które jest do namierzenia z odległości wielu kilometrow? Czy juz macie jakies rozwiązanie tego problemu w tak zwanej 5 generacji waszych nadmyśliwców?

Kiks
czwartek, 25 lutego 2021, 20:14

Ufff, a ten żyje historią. Latają? Latają. A ruscy nawet nie mają odpowiednika. Problemem w przypadku F-35 było na siłę rozbicie projektu na x podwykonawców. Może i obniżyło to koszty, ale czy aby na pewno?

Wojmił
czwartek, 25 lutego 2021, 22:11

ale chińczycy mają już odpowiednik....

Davien
piątek, 26 lutego 2021, 13:15

Nie , chiny mają podróbke F-35 czyli J-31 powstały z wykorzystaniem wykradzionych danych i technologii F-35.

DSA
sobota, 27 lutego 2021, 21:45

tylko kompletny laik może twierdzić, że FC-31 jest podróbką F-35. To jest maszyna dwusilnikowa. Zupełnie inna konstrukcja.

viper
piątek, 26 lutego 2021, 10:45

Chiny, ostatnia nadzieja mocarstwowej Rosji...

DJ
piątek, 26 lutego 2021, 12:40

Bardziej zmora Rosji- już niebawem.

Ot chwila ulotna
czwartek, 25 lutego 2021, 20:00

No nie to co Się 57, prawda? Ten od razu przeszedł w tryb naziemny czym udowodnił, że rosyjska myśl techniczna czyni samoloty użytecznym narzędziem górniczym.

Grom
czwartek, 25 lutego 2021, 19:41

Ale ty jesteś zazdrosny o tego F-35. Ale nie dziwię się że ciągle o nim myślisz. Gdyby nie ten samolot nie istniał bys wogle na tym portalu.

Wiki
czwartek, 25 lutego 2021, 19:25

Ty się o USAF nie martw. Oni sobie jakoś poradzą.

AA
czwartek, 25 lutego 2021, 18:55

Im większy rwetes ruskich przy F35 tym bardziej jestem przekonany że zakup tego samolotu to była dobra decyzja

Davien
czwartek, 25 lutego 2021, 18:50

To i tak nic, w porównaniu zRosja usiłujaca spzredawać nieistneijące saoloty, bo nie ma zadnego Su-57E, ba nie ma zadnego Su-57 w docelowej wersji:))

DJ
piątek, 26 lutego 2021, 12:44

Ba, jest jeden seryjny który nie lata od czasu jego przekazania "do linii" :D Spoterzy biedni wysiadują pod lotniskiem dzień i noc i samolot nawet z hangaru nie wyjeżdża na próby. Według nich są problemy z silnikiem. Zresztą podczas lądowania już miały pojawić się problemy ze stabilnością samolotu, wynikającą z nierównej pracy silników lub FBW. Jak ktoś oczekuje źródła, to polecam najpopularniejsze rosyjskie forum spotterów.

Tani
środa, 3 marca 2021, 03:47

Chcesz obserwowac Achtubinsk? Facet to jest kilkaset kilometrow zamknietej przestrzeni co ty piszesz.To pustkowie jak tam wjedziesz to kajdanki i kolonia karna 10 lat. SU ma sie dobrze ostatnio ruska telewizja go pokazala razem z Ochotnikiem.

Orm Bywaly
sobota, 27 lutego 2021, 15:21

ten jeden seryjny ,przekazany armii końcem tamtego roku ,został zawrócony do producenta ,,ma razem z transza 4 tegorocznych, być oddany do końca tego roku , dlatego niektóre źródła podają ze w tym roku maja dostać 5 Suk, zresztą dalej jest to wydmuszka ,,bez docelowych silników ,awioniki ,radarów i uzbrojenia ,,przecież płatowiec , którym się tak chwalą tez jest do poprawki bo brak mu luków wewnętrznych na uzbrojenie,,,na obecnym etapie nie ma jeszcze dedykowanych wersji rakiet wiec nie musza tego zmieniać i tym się tłumacza chcąc światu pokazać cokolwiek--nie pisze już o Indiach ,ale popatrzcie jak Turcja zmienia front po zapoznaniu się z możliwościami su-57,,doza do ugody , żeby tylko dostać f-35 ,bo zdaja sobie sprawę ze jak kupi je Grecja to zniesie ich z nieba i skończy się ambitny plan odbudowy imperium muzułmańskiego, przecież już wiedza ze zakupione S-400 są na efy ślepe jak 120 latek we mgle

Davien
piątek, 26 lutego 2021, 19:24

Nie , nie ma, nie ma nawet ani jednego prototypu Su-57 w docelowej wersji z izdielje 30, N036 Biełka i nową awionika.

Tani
piątek, 5 marca 2021, 15:42

Davien cicho bo F-35 w docelowej wersji tez nie ma. Wiesz kiedy bedzie pierwszy block4? To napisz.

Twój Sputnik
czwartek, 25 lutego 2021, 18:18

No USA brakują lata świetlne do konstrukcji pokroju su57, która została wyprodukowana w setkach egzemplarzach i wyeksportowana do kilkudziesięciu krajów.

Wawiak
piątek, 26 lutego 2021, 00:02

Wyeksportowano go także na inne planety innych układów słonecznych w sąsiednich galaktykach. A to dopiero początek - za chwilę będzie eksportowany do światów równoległych a także prostopadłych oraz stycznych!

Dawo
piątek, 26 lutego 2021, 12:46

Według doniesień sputnika, Andromeda zamówiła 24 Su-54E oraz zapas szczepionek Sputnik V.

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 25 lutego 2021, 15:06

Polski MON już powinien zamówić takiego jednego B-21 pięknie by się prezentował przelatując nad defiladą w eskorcie F-35.

viper
piątek, 26 lutego 2021, 10:53

Jakby przeleciał nad Moskwą 9 maja to Rosjanie by go nawet nie zauważyli.

Gaspode
piątek, 26 lutego 2021, 08:03

Wystarczyłoby wypożyczać dwa razy do roku, na 3 maja i 15 sierpnia.

Dawo
czwartek, 25 lutego 2021, 14:02

Zupełnie jak nie amerykański program. Bez lawinowego wzrostu kosztów i opóźnień. Tak sobie myślę, że może USA doszło do wniosku, że program F-35 rzeczywiście może być pozbawiony sensu i szybciej i taniej wybudują nowy samolot. Co myślicie koledzy (Davien, co Ty myślisz to wiem ;) )

Wania
piątek, 26 lutego 2021, 09:09

Trafiłeś w punkt. USA zmienia podejście do samolotów. Zamiast kosztownych modernizacji chcą wypuszczać nowe modele. Będzie taniej właśnie dzięki nowym metodom projektowania i produkcji. Już po tym samolocie można mówić o przełomie. To samo dzieje się z myśliwcem nowej generacji, który mam nadzieję wejdzie do produkcji. Zaprojektowanie i rozpoczęcie produkcji seryjnej nowego bombowca w 6 lat jest nową jakością. Rosyjski Pak-da - rozpoczęcie prac nad nowym samolotem nastąpiło w 2009 roku, 2019 - zatwierdzenie ostatecznego projektu. Planowane pierwsze zamówienia - 2028 co umożliwi rozpoczęcie przygotowań do uruchomienia produkcji seryjnej. Już są opóźnienia, więc będzie to 10 lat później. Rosja po dwunastu latach od uruchomienia projektu ma rzekomo drewnianą makietę.

piątek, 26 lutego 2021, 00:41

Rzeczywiście USA wyciągnęło wnioski z programu JSF i głośno mówią (był o tym parę miesięcy temu artykuł na d24), że zamiast tworzyć miedzynarodowe politycznie motywowane programy, gdzie trudnością nie do pokonania jest sformułowanie wymagań, teraz będą po prostu często wprowadzać nowe typy takie jakie im zaoferuje przemysł. Przemysł w sytuacji zdrowej konkurencji zaoferuje więcej niż urzednikom się może przyśnić. A jak któryś typ okaże się nieudany, to po prostu go wycofają, bo następne czekają w kolejce. To właśnie bardzo amerykańskie. Natomiast z JSF to chyba pozazdrościli efektywności projektom UE. Na marginesie, oczywiście nie chciałeś sugerować, że B-21 ma w jakiś sposób "zastąpić" F-35?

Dawo
piątek, 26 lutego 2021, 12:49

Porównałem program JSF i B-21. Szybkość realizacji i kontrole kosztów :) Koledzy poniżej/powyżej widzę, że raczej ograniczeni ;)

Davien
niedziela, 28 lutego 2021, 16:26

Dawo, porónywac program bombowca powstającego w duzej mierze na bazie B-2 i z wykorzystaniem jego doświadczeń, a konstrukcję samolotu mysliwskeigo V gen od podstaw może tylko taki jktos jak ty:))

T7g
czwartek, 25 lutego 2021, 22:23

Nie masz tu kolegów.

Nickodem
czwartek, 25 lutego 2021, 22:19

Myślimy, że to rzeczywiście ma sens, aby zastępować myśliwiec wielozadaniowy bombowcem strategicznym...

Dawo
piątek, 26 lutego 2021, 12:52

A skąd Ci przyszło do głowy zastępowanie samolotu wielozadaniowego bombowcem? Mój post dotyczył porównania kosztów i tempa rozwoju dwóch programów- co słusznie zauważyło stowarzyszenie "Davien" dwóch zupełnie różnych programów- o czym nie pomyślałem :)

czytelnik D24
piątek, 26 lutego 2021, 18:43

Kosz i tempo rozwoju jest różne bo i technologia projektowania/wytwarzania jest różna. Przez te kilkanaście lat od rozpoczęcia JSF zmieniło się sporo. Gdyby projektowanie F-35 rozpoczęło się w 2016-2017 a nie w 2001 roku to program również byłby tańszy i pochłonął o wiele mniej czasu.

us man
czwartek, 25 lutego 2021, 22:06

A co ma do rzeczy b 21 do f 35

Davien
czwartek, 25 lutego 2021, 21:03

Dawo, a teraz zapoznaj sie czym jest B-21 i czym rózni się konstrukcja bombowca stealth bazujacego sporo na B-2 od konstruowania naddżwiekowego mysliwca V generacji od podstaw. A USA już buduje NGAD tylko jakims dziwnym pewnei dla pana trafem nie zastepuje on F-35 ale F-22/F-15:)

Tani
środa, 3 marca 2021, 03:54

Na razie nic nie zastepuje tylko odsmarzaja F-15 i F-16. Kasa i kasa i jesze raz kasa. Pentagon nie ma kasy i miał nie bedzie. Reszta to jest chciejstwo. Demokraci obiecali wyborcom nie samoloty tylko kase. Wiec albo samoloty albo pomoc spoleczna.

Dawo
piątek, 26 lutego 2021, 18:39

Masz racje. Nie pomyślałem o tym.

Tweets Defence24