CPK ma znaczenie dla bezpieczeństwa państwa i będzie lotniskiem, które - w razie potrzeby, będzie możliwe do wykorzystania militarnego. Ale takich lotnisk mamy w Polsce sporo, kolejne się przyda, ale nie jest kluczowe - stwierdził w czwartek wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
"CPK ma znaczenie dla bezpieczeństwa państwa, no i oczywiście będzie lotniskiem, które również będzie możliwe do wykorzystania militarnego w razie takiej potrzeby. Ale takich lotnisk mamy w Polsce sporo, a kolejne oczywiście się przyda, ale nie jest jakieś kluczowe" - powiedział wiceminister Horała w Programie Pierwszym Polskiego Radia, pytany, czy CPK ma znaczenie militarne,, czy ma znaczenie dla bezpieczeństwa państwa.
Czytaj też
Horała sprecyzował, że CPK nie będzie lotniskiem kluczowym "w razie potrzeby", natomiast ma "kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa państwa jako takiego". Wyjaśnił, że chodzi przede wszystkim o "możliwości przerzutu wojsk, amunicji, sprzętu i zaopatrzenia w bardzo dużych ilościach i bardzo szybko".
Wiceszef MFiPR powtórzył, że dzięki lotniskom już działającym w Polsce, takie możliwości już są, ale - podkreślił - "ta przepustowość jest, jaka jest, jest stosunkowo mała". Horała wskazał na Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka, gdzie trafia, zdaniem polskiej strony "niewystarczająca pomoc dla Ukrainy i kapie, zamiast płynąć rwącą rzeką".
"A my chcemy mieć możliwość, żeby takie wolumeny sprzętu amunicji i zaopatrzenia mogły trafić nie w przeciągu pół roku, tylko w przeciągu na przykład 24 godzin, 48 godzin" - podkreślił.
Przyznał, że taka "rwąca rzeka" pomocy dla Polski byłaby z lotniska w CPK rozwożona nitkami kolejowymi i drogowymi na front, czyli dystrybuowana według założeń "Military Mobility na wschodniej flance NATO".
"To jest hasło, które Kwatera Główna NATO, generał broni Ben Hodges (dowódca wojsk lądowych USA w Europie) cały czas powtarza, bo wtedy jest prosta kalkulacja; potencjalny agresor, czyli nie oszukujmy się Rosja, planując, zastanawiając się, czy takiej agresji na Polskę dokonać, jakie tutaj wojska przesunąć, żeby były wystarczające do sukcesu, musi brać pod uwagę, że zanim ten plan, nawet jak już będzie ruszony, to już ta decyzja będzie wydana" - zaznaczył wiceminister.
Czytaj też
Według niego, "nawet te kilka dni może spowodować, że ta kalkulacja (potencjalnego agresora) zupełnie się zmieni, bo w Polsce w ciągu kilku dni mogą się pojawić na przykład dwa razy większe siły wojskowe". "A my jesteśmy w stanie je przerzucić, rozwieźć po kraju, rozwinąć i to CPK zapewni" - oświadczył Marcin Horała.
W kwietniu br. generał Ben Hodges wsparł budowę CPK, mówiąc, że "Inwestycje takie jak CPK są potrzebne do szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO, ze względu np. na możliwości logistyczne i odpowiednią przepustowość".
Agresja Rosji na Ukrainę pokazuje w sposób dobitny, że potrzebne są inwestycje, które poprawią jakość infrastruktury szybkiego reagowania na wschodniej flance NATO - przekazał Ben Hodges.
W ocenie dowódcy wojsk lądowych USA w Europie, dzięki CPK możliwy będzie sprawny przerzut wojsk i sprzętu na dużą skalę. Dzięki temu zwiększyłyby się zasoby NATO w ramach odstraszania. "Infrastruktura Portu Solidarność jest właśnie tym, czego potrzebuje NATO na swojej wschodniej flance" - mówił gen. Hodges.
Ben Hodges podkreślał również, że budowa węzła transportowego na taką skalę "jest ważna dla możliwości transportu, rozładunku i rozmieszczenia sił wojskowych". Do tego celu będzie można wykorzystać trasy: lotnicze, kolejowe i drogowe, wraz z "wszechstronnym wsparciem logistycznym".
"Dla infrastruktury CPK istotne są m.in. zdolności zwiększonej mobilności wojskowej, magazynowania paliwa i przeładunku sprzętu między środkami transportu. Oczywiście, niezbędna jest tutaj zaawansowana i przemyślana ochrona infrastruktury, w tym cybernetyczna, przed działaniami wroga mającymi na celu zakłócenie transportu" - wymieniał amerykański generał. Według niego, dzięki CPK będzie można zapewnić możliwości logistyczne i przepustowość na poziomie, jakiego nie zapewnia "dziś żaden inny węzeł w Polsce, ani gdziekolwiek indziej w Europie Środkowo-Wschodniej".
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
lech
oczywiście o ile CPK powstanie ,bo przecież jak już wybudują to skończa się dobre pensje a tak to można posiedzieć i kilkanaście lat i budować projektować, budować, projektowac i marzyć i brać taaaaka kasę. Lech
Paranoid
Kończąc mój przydługi komentarz: Ponieważ muszą iść miliardy dlatego musi iść narracja. Raport NIK stwierdza jasno, że nie zrobiono analizy opłacalności CPK, a co na to prezes CPK? że to fakt i on takiej analizy nie zamierza już zrobić !!! (bo i po co). Nie zapominajcie że tam musi być przewożnik kt musi mieć flotę, aby każdy Polak mógł latać co weekend na inne kontynenty. Kto za to zapłaci? Na pewno nie pasażer, tylko podatnik. Na koniec co powiedział Pan Prezes Partii jak zapytano go po co CPK => jest niezbędny bo to jest tzw. deprowincjonalizacja! Cokolwiek ten neologizm znaczy, nie pomyślał że centralizacja prowadzi też do prowincjonalizacji, ale kogo to interesuje .... ważne że mieszkańcy Jastrzębia będą mogli jechać koleją do CPK, bo po Katowice ma ją teraz zbyt daleko :)
Paranoid
Co nieco wiem o tym CPK niestety :(. Jak komentujący wspomnieli, jest to zwykły megalomański projekt nic nie wnoszący do siatki lotnisk w PL. Przypominam tylko, że w Łodzi jest lotnisko od wielu lat i stoi puste, podobnie Radom (polecam poczytać reklamę Radomia na Okęciu, nie wiem czy braliście udział w ankiecie pt. jesteś z Wawy i chcesz latać z Radomia?), Modlin - do zaorania bo tak ma być. Jeżeli ktoś gada o militarnym zastosowaniu CPK to ma rację, ale CPK jako główny cel ataku paraliżujący "scentralizowaną" infrastrukturę lotnisk. Nigdzie się tak nie robi, nawet Ruscy mają wiele lotnisk wokół Moskwy i nikt nie wpadł na taki super pomysł, żeby zrobić z tego 1 lotnisko. W przypadku CPK nie mówi sie o centralizacji lotnisk dla Mazowsza, ale Polski !!!
DIM1
Coś mi się wydaje, że ten pan minister Horała mówi [........]. Ponieważ lotnisk można mieć wiele, ale tylko niektóre z nich mają przyzwoitą infrastrukturę do szybkiego rozśrodkowania przybyłego transportu powietrznego, może kilka tylko z nich będziemy w stanie skutecznie ochraniać z powietrza - nawet po wprowadzeniu broni przeciw pociskom hipersonicznym - a tylko jedno będzie takie lotnisko z gwiaździstym i bardzo szybkim połączeniem kolejowo-drogowym w całą Polskę. I jednocześnie z największą infrastrukturą przeładunkową i największymi magazynami - aby nie było wiadomo gdzie, co w nich jest przechowywane. Czyli ten pan minister... niech nie udaje, że wie, co mówi.
hermanaryk
Ale np. gen. Hodges chyba wie, co mówi? A mówi to samo, co Horała :) No, chyba że studiowałeś na lepszych uczelniach wojskowych i dowodziłeś większymi związkami niż on, to jestem skłonny przyznać ci rację :)
Zenek
@hermanaryk odwrotnie, Horała powtarza to , co powiedział Hodges.
youkai20
Jaki Centralny Port Komunikacyjny? Nie ma żadnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest kawał pola, wywłaszczeni biedacy i koleżkowie z milionami na kontach, w spółce powołanej przez rząd.
Weneda 1977
Nie ma się będzie! Jaka pogoda w Moskwie?Czy z Berlina nadajesz?
BatNaBaranów
Przy budowie każdego lotniska czy drogi trzeba kogoś wywłaszczyć inaczej byś nie jeździł żadną autostradą. A powtarzanie bzdur po opozycji pracującej dla Berlina i Moskwy o kolesiach z PIS co to kradną jest ośmieszające. Oni realizują w 90% to co obiecali. Donek też kłamał, że mur na granicy nie powstanie powstał, kłamali że nie bedzie Przekopu a jest. Klamali ze nie ma kasy na 500 plus obecne w calej Europie a sie znalazlo nie dlatego ze komus zabrali ale zatrzymali kradziez 300 mld. Lotnisko powstanie jak do wladzy nie dojda bandyci z opozycji
Zenek
port zapewne powstanie. Tylko będzie 3 razy droższy niż zakładano, 3 razy gorszy i z ruchem 3 razy mniejszym. Ten port nie ma mieć sensu, to ma być przede wszystkim źródło ogromnych dochodów dla "ekipy" oraz materializacja megalomanii kilku ludzi w rządzie. Oczywiście, że się przyda, tak jak przyda się przekop, tzn koszt przepłynięcia mini żaglówki to jakieś 100'000 pln. Sensu ekonomicznego brak, ale jest i ktoś od czasu do czasu go użyje.
T.Kreber
Pomysł CPK jest złym pomysłem. Na wypadek wojny od razu jest celem nr 1. W trakcie wojny potrzeba wiele mniejszych lotnisk rozśrodkowanych po całym kraju = popatrzcie jak Ukraina uratowała swoje lotnictwo do obecnej fazy wojny. Widać to też obecnie u nas na przykładzie lotniska w Rzeszowie. Gdyby cały transport szedł przez CPK to mamy zakorkowane szosy w połowie kraju przez setki kilometrów konwojów. I jeszcze jedno - komentowanie słowami : bo jesteś z Berlina, Moskwy, to nie jest komentarz a jedynie bezmyślność i brak argumentów
Andybuba
A dojazd na cpk tylko samochodem izera.🤣🤣. Już dajcie spokój. Właśnie wylatujemy w potężna recesję i na nic nie będzie kasy. I już na pewno nie na takie bzdury.
rwd
Na razie może i jest ściernisko ale za kilka lat będzie tam lotnisko. Gdy utrzyma się ta koalicja, to na pewno lotnisko powstanie.
X
Tylko po co ?
rwd
By samoloty mogły startować i lądować.
Beton
Nie powstanie. Nikomu na tym nie zależy.
Andrzej 2022
Dzień dobry Panowie. Proponuję oś o następującym przebiegu : chodnikiem wzdłuż Parku Saskiego (ul. Królewska), do Placu Marszałka, potem ul. Wierzbową do Pl. Bankowego. Linia tramwajowa "Uniwersytecka" do PL "Okęcie".